Dlouhé čekání na konci pořadníku si už s nákupem nového auta nespojují jen pamětníci bývalého režimu. Až půl roku totiž musí vydržet tuzemští zákazníci, pokud se rozhodnou třeba koupit Volkswagen Golf. Šrotovné v Německu zvýšilo tamní poptávku po menších vozech takovým způsobem, že na Čechy už auta některých značek nezbývají. Právě Golf jako vůbec nejprodávanější automobil v Evropě jde na západních trzích doslova na dračku a automobilka ho nestačí včas vyrábět, uvádí list LN.
"Golfy bohužel nejsou ani na skladech, aby si je zákazník mohl prohlédnout a vyzkoušet. Zákazníci na tohle auto musejí čekat tak pět měsíců," popsal Lidovým novinám Viktor Žák z firmy Autocentrum Olomouc. Nedostatek dává Žák jednoznačně do souvislosti s nárůstem prodejů tohoto vozu na silných trzích v Německu, Rakousku a dalších státech, které zavedly takzvanou šrotovací prémii na likvidaci starého a nákup nového auta.
Problémy se zásobováním českých autosalonů se ovšem liší značku od značky. "My máme naprosto standardní dodací doby. Nemohu se vyjadřovat ke konkurenci, ale pochopitelně je na zákazníkovi, jestli bude chtít čekat," řekl Ota Sedláček, marketingový ředitel tuzemského zastoupení automobilky Ford. Jiní prodejci naopak pod vlivem masivní německé poptávky odsunuli menší evropské země na druhou kolej, aby nepřišli o výhodnou pozici na největším trhu, kterým je právě Německo. "Německý dovozce začal po zavedení šrotovného skupovat auta z centrál v zahraničí, včetně Česka," řekl novinám Miloš Petr, manažer pro rozvoj dealerských sítí Honda Česká republika. Čekací doba na novou Hondu Civic se prodloužila asi na tři měsíce.
Zdaleka největší zájem je nyní v Evropě právě o vozy střední a nižší střední třídy, u kterých se šrotovné vyplatí nejvíc, píší Lidové noviny.