Mohou za to nejasnosti kolem projektu z pohledu Evropské komise, ale také chystaný útok domácích ekologů. Ti chtějí poslat do Bruselu žádost, aby unie peníze na projekt nedala.
Kromě ztráty dotací hrozí i mezinárodní ostuda. „Členský stát, jehož činitelé se nedokážou domluvit a vzájemně se v Bruselu napadají, působí divně,“ sdělil zdroj, který si nepřál být jmenován.
V případu D8 se opakuje dění kolem trasy R52 z Brna na Vídeň, kdy ekologové v Bruselu s námitkami uspěli. Dodnes není jisté, zda eurobondy na silnici přispějí.
Evropská komise, jež musí schválit jakýkoli projekt za unijní peníze od 50 milionů eur, vrátila Česku žádost o spolufinancování D8 letos v únoru. „Obrátili jsme se tehdy na Českou republiku, aby upřesnila efektivitu očekávaných nákladů a zdůvodnila, proč chce, aby jí EU přispěla na platbu DPH, což unie běžně nedělá. A také aby vyhodnotila dopad stavby na životní prostředí,“ sdělil včera mluvčí komise Dennis Abbott.
Ministerstvo dopravy komisi v květnu vyhovělo. Podle Abbotta však exekutiva EU český požadavek znovu zablokovala. „Bylo to kvůli nedostatečným informacím o vlivu na krajinu,“ upřesnil.
Teď se o slovo hlásí ekologické iniciativy. „Připravujeme stížnost na nezákonný postup ze strany státních orgánů při schvalování dálnice,“ uvedl pro E15 předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.