"Schválili jsme vlastně tři tematické bloky v rámci této novely, první zavádí mýto pro nákladní automobily od 3,5 tuny, ten platí od ledna 2010, druhá část se týká zavádění elektronických dálničních známek, které budou povinné od ledna 2011 a třetí část souvisí s novým způsobem vážení kamionů, platný také od ledna 2010," vysvětlil schválenou novelu a pozměňovací návrhy jeden z předkladatelů Oldřich Vojiř (ODS).
Zavedení mýtného i pro menší nákladní automobily je podle Vojíře nezbytné i z hlediska požadavků EU, kdy by u nás mýto pro tyto automobily muselo být zavedeno nejpozději do roku 2013. "Mimoto jde i o míru spravedlnosti, výše placení je odvozena od ujetých kilometrů a nikoliv paušálně, to znamená, že za užití silnic nejvíce zaplatí ti co jsou na nich nejčastěji," vysvětlil Vojíř s tím, že návrh v žádném případě nebude platit pro osobní automobily, a to ani v případě, že by měl za sebou karavan a překročil tak váhový strop pro mýtné. Poslanec také doplnil, že výši mýtného určí již ministerstvo dopravy a nikoliv legislativci.
"My v zásadě proti této myšlence nejsme, připadá nám to spravedlivé," řekl ke schválené novele Martin Felix, mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Chceme ale, aby byla vypracována přesná analýza, která by informovala o tom, jaké dopady bude mít tato změna na českou ekonomiku. Chceme, aby bylo prokázáno, že tento systém přinese do Státního fondu dopravní infrastruktury více peněz než dálniční známky," dodal.
Elektronické viněty neboli dálniční známky, podle Vojíře zajistí ministerstvo dopravy. Elektronické známky by měly být v první řadě prodány paušálně na rok. V druhé vlně by potom měl následovat opět systém placení za ujeté kilometry po dálnici.
Nový způsob dynamického vážení je podle Vojíře založen na tom, že v silnicích povede elektronický kabel, na jehož základě bude možné vypočítat, zda nákladní vozidlo, které danou komunikaci v místě vážení přejelo, nebylo přetížené. "Tímto zákonem jsme chtěli vyjít vstříc především krajům a obcím, které chtějí takto chránit svoje komunikace před přetížením," vysvětlil Vojíř s tím, že odpovědnost za přetížení vozidla a placení pokuty by nesl garant nákladu. Míst, kde by mohly být kamiony váženy, může být podle poslance neomezeno.