Nejmenovaná čínská automobilka podle Bloombergu už ve čtvrtek zaslala vedení GM tzv. vyjádření zájmu. Dopis přišel den po termínu pro podávání přihlášek na koupi Opelu a podle zdrojů, které si nepřejí být identifikovány, je možné, že ke skutečné nabídce nakonec nedojde. Jméno automobilky odmítl zdroj zveřejnit.
GM prodává majoritní podíl ve svých evropských podnicích a zároveň se připravuje na možné vyhlášení bankrotu, které firmě hrozí už v pondělí 1. července. O evropské divize GM projevila už zájem italská automobilka Fiat, kanadský výrobce autodílů Magna International a investiční společnost RHJ International.
Zájem Magny a RHJ obsahuje nabídku hotovosti, zatímco nabídka Fiatu vyžaduje 7 miliard eur na financování reorganizace Opelu, uvedly zdroje agentury Bloomberg. Nabídka Fiatu má navíc dvě části. Podle první by Fiat ovládl pouze Opel a Vauxhall, podle druhé také brazilské a argentinské podniky General Motors.
Největší čínská automobilka SAIC Motor odmítla celou záležitost komentovat. Mluvčí další automobilky, společnosti Chongqing Changan Automobile Co., řekl, že jeho firma žádnou nabídku na Opel nepodávala. Mluvčí automobilek Dongfeng Motor Group Co. a Geely Holding Group Co. řekl, že o žádné nabídce nevědí a mluvčí automobilky Chery Automobile Co. se agentuře Bloomberg nepodařilo zastihnout.
Deník Washington Post uvedl, že americká vláda plánuje poslat GM do bankrotu. Mluvčí ministerstva financí Spojených států odmítl tyto informace komentovat, ale zdroj agentury Reuters řekl, že ministerstvo stále pracuje na restrukturalizaci automobilky a pokud prý existuje šance, že se situace automobilky změní, nemá ministerstvo v plánu automobilku do bankrotu poslat.
GM se přitom už ve čtvrtek dohodla s odborovou centrálou United Auto Workers (UAW) na řešení dvacetimiliardového dluhu automobilky. Podle agentury Reuters nebyly detaily dohody zveřejněny s tím, že nejdříve se s nimi musí seznámit odboráři, kteří ji budou schvalovat. Prozatímní dohoda, které bylo dosaženo po intenzivních rozhovorech i se zástupci amerického ministerstva financí, bude muset být ještě ratifikována na zasedání příslušných orgánů UAW.
Doposud známé podmínky dohody ale ostře kritizují držitelé dluhopisů automobilky. Podle jednoho z nich, Marka Modica, je dohoda "bezostyšně neférová" právě vůči držitelům dluhopisů. Soukromí věřitelé požadují, aby se k nim při umazávání dluhu přistupovalo stejně jako k odborářům a dostali tak akcie ve stejném poměru. "Když se jen podíváte na tu dohodu, kde ministerstvo financí a UAW odpouští dluh ve výši 20 miliard dolarů a za to získají 89 procent vlastnictví, pak držitelé dluhopisů odpouštějí 27 miliard dolarů a získají jen 10 procent vlastnictví," uvedl Modica v rozhovoru pro televizi Bloomberg.
Podle dosud zveřejněných plánů měla polovina akcií GM přejít na americkou vládu výměnou za smazání poskytnutých úvěrů, odbory UAW pak za penzijní a zdravotní pohledávky měly získat celkem 40 procent akcií. "Pokud si někdo myslí, že je tohle fér, tak to není držitel dluhopisů General Motors," dodal Modica. Ten je členem skupiny držitelů dluhopisů automobilky, kteří se ve Washingtonu pokoušejí setkat se členy amerického Kongresu a zástupci specializovaného úřadu, který prezident Barack Obama založil k tomu, aby dohlížel nad automobilkami v době krize.
Aby koncern GM do začátku června předložil nový plán reorganizace, nařídila americká vláda, která automobilce poskytla federální pomoc ve výši 15,4 miliardy dolarů. Dohoda s odbory a držiteli obligací přitom patří mezi základní kameny nového plánu. Koncern také dostal za úkol, aby oznámil zavření továren a zbavil se některých značek a prodejců. Podle expertů je splnění všech podmínek nemožné a bankrot GM je tak nevyhnutelný. GM by tak následoval detroitského konkurenta Chrysler, který o soudní ochranu před věřiteli požádal na začátku května.