Další peníze do "bezedné studny". Americká vláda se rozhodla, že podpoří dvě hlavní americké autmobilky finanční injekcí, která by jim měla pomoci zachovat jejich provoz do začátku června. Poté už by však měla vláda vidět konkrétní výsledky. Automobilka General Motors by totiž do 1. června měla představit svůj restrukturalizační plán, jehož první verzi americká exekutiva již dříve odmítla. Pokud se tak stane i napodruhé, je zde reálná šance, že General Motors, pýcha americké ekonomiky, zbankrotuje.
Bankrotu však automobilka čelí delší dobu, v souvislosti s globální ekonomickou krizí, která snižovala aktivitu spotřebitelů, se totiž dostala do významných finančních problémů. Od státu již dostala úvěry za 13,4 miliardy dolarů z fondu TARP, poslední čtyři miliardy z úvěru obdržela General Motors na svůj účet v únoru letošního roku. A od té doby likvidita na rozdíl od špatných zpráv nepřibývala. V lednu sice vedení General Motors hrdě vyhlašovalo, že další hotovost (po půjčce 13,4 miliardy dolarů) již nejspíš potřebovat nebude, nicméně realita je opačná. General Motors nutně potřebuje státní pomoc, pokud však vládě nepředloží efektivní restrukturalizační plán, nedostane prý ani cent.
Vedení automobilky tak musí v rámci úsporných opatření propouštět, výrobce má opustit až deset tisíc zaměstnanců. V rámci úspory nákladů se budou i snižovat platy. Většině z 63 tisíc zaměstnanců, kteří ve společnosti po propouštění zůstanou, se sníží mzda o tři až deset procent.
Další rána přišla v únoru, kdy společnost vykázala výsledky hospodaření za poslední kvartál loňského roku. Automobilka analytiky nepříjemně překvapila tím, že vykázala ztrátu 9,6 miliardy dolarů a pokles tržeb o třetinu na 31 miliardy dolarů.
Automobilka Chrysler volí poněkud jinou cestu. Restrukturalizační opatření, propouštění ani úspora nákladů se jí sice také nevyhnou, nicméně vedení Chrysleru sází zejména na vytvoření společné aliance s italskou automobilkou Fiat. Výměnou za 35 procent akcií Chrysleru by měl Fiat americké protistraně nabídnout vyspělejší technologii, jejíž přínos by byl zužitkován zejména při výrobě "zelenějších" automobilů. A to je zčásti to, o co jde. Američané mají již dost nákladných automobilů s vysokou spotřebou, jejichž neefektivita se ukázala během loňského léta. Tehdy během rekordních cen ropy galon benzinu zdražil na více než čtyři dolary, a malé ekonomické automobily zažívají boom.
A podle některých vyjádření americké administrativy je právě toto cesta, jíž by se americké automobilky při své transformaci měly zabývat. Chrysleru tak americká vláda poskytla 500 milionů dolarů na to, aby mohla dokončit jednání s Fiatem. Odborům Chrysleru se však prý nelíbí snahy Fiatu o přílišnou restrukturalizci, což vedlo až k vyjádřením vrcholných představitelů italské automobilky, že celou transakci je stále možné odpískat.
Obě automobilky v únoru oznámily, že pro přežití budou potřebovat další 21,6 miliardy dolarů - 16,6 miliardy pro General Motors, zbytek pro Chrysler. Americká vláda říká: Ukažte dobrou vůli při restrukturalizaci, a možná se dohodneme.