S návrhem na zavedení šrotovného přišla původně ČSSD ve svém protikrizovém balíčku. Ten počítal s prémií 25.000 Kč při nákupu nového auta za méně než 1,5 mil. Kč, které produkuje emise CO2 menší než 160 g/km. Současně s tím mělo být vyřazeno vozidlo starší 10 let, jehož majitel jej vlastnil po dobu nejméně 2 let. Výše prémie byla ČSSD zanedlouho zvýšena na 2000 eur (cca. 53.000 Kč).
Na druhé straně barikády stála vládní ODS, která v rámci svého balíčku plánovala slevy na sociálním pojištění. Podle jejího předsedy Mirka Topolánka bylo brzy zřejmé, že tato změna neprojde bez pomoci opoziční ČSSD a obě strany se tak dohodly na kompromisu: sociální demokraté podpoří slevy na sociálním pojištění pouze recipročně výměnou za šrotovné ze strany ODS. „Šrotovné beru jako situační daň za prosazení našich návrhů,“ doplnil Topolánek.
Rozdíly však nadále panují v datu jeho zavedení. Zatímco předseda ČSSD Jiří Paroubek trvá na startu od 1. září či 1. října, Topolánek s letošním rokem nepočítá. Podle něj české automobilky momentálně plně zaměstnávají šrotační prémie v okolních zemích a další podporu nepotřebují. Jak prozradil v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes, šrotovné je připraveno tak, aby jej mohla v případě snížené poptávky zavést jakákoliv vláda. Momentální dohoda obou stran plánuje šrotovné ve výši 30.000 Kč na nákup vozu do 500.000 Kč.