Volkswagen Bluesport - modře a rychle

Bluesport | foto: Volkswagen

VIDEO: Ani Volkswagen nezahálel a urodilo se. Na autosalonu v Detroitu, jedné z nejdůležitější akcí na americkém kontinentě, se představil koncept lehkého sportovního roadsteru s příznivou spotřebou paliva.

Koncept Volkswagenu BlueSport, to je čistá a úsporná radost z jízdy. Alespoň tak o svém kousku mluví Volkswagen. Koncept je zajímavý hned z několika důvodů.

Tím prvním je pohonné ústrojí. Jeho základem je spalovací motor, přesneji známý dieselový dvoulitr naladěný na výkon 180 koní a točivý moment 350 Nm. Díky tomu dosáhne na stovku za 6,6 sekundy a nejvyšší rychlost je 226 km/h.

I přes slušné výkony má koncpet spotřebu jen 4,3 litru v kombinovaném režimu, Zásluhu na tom má systém stop start, který zastavuje motor na semaforu, a systém rekupurace brzdné energie. Co přesně si pod tím představit nevím, ale pravděpodobně půjde o něco podobného jako EfficientDynamics u BMW.

Další důležitá věc je samotná karoserie. Jde o lehoučky kabriolet, roadster, s plátěnou střechou a délkou 4 metry (totéž co Fabie), což Volkswagen dosud nemá v nabídce. Změní se to?

 


 

Tisková zpráva Volkswagen:

Volkswagen začíná nový rok představením automobilového snu -
cenově dostupného, neobvykle hospodárného a maximálně agilního roadsteru s uprostřed umístěným motorem. Jeho název: Concept BlueSport. Status: koncept. Dynamika: stoprocentní. Spotřeba paliva: v kombinovaném režimu EU 4,3 l/100 km; to je méně než jakýkoli jiný sportovní vůz. Zacílení: nefalšovaný roadster s nízkými emisemi CO2 (113 g/km), jehož řízení je skutečným zážitkem na každém kilometru. Světová premiéra: 11. ledna 2009 v Detroitu, stát Michigan, USA.

Volkswagen pro vývoj Conceptu BlueSport definoval dva základní cíle: maximální potěšení z jízdy a minimální spotřeba paliva. Výsledkem je nekompromisní sportovní vůz s motorem uprostřed, který se vyznačuje nízkou hmotností a maximální svižností. Ačkoli má Concept BlueSport nejtužší karoserii ve své třídě, váží necelých 1200 kg. Výsledek? Více než působivé jízdní výkony v každé situaci, maximální hospodárnost a nepatrné emise. Nízké hmotnosti bylo dosaženo důslednou aplikací všech metod lehké konstrukce. Plátěná skládací střecha je například nejlehčí ve své třídě a váží pouhých 27 kg, kapota a výklopná víka jsou z hliníku. Nemalou roli hrají také kompaktní rozměry: Concept BlueSport má rozvor 2,43 m a jeho karoserie je dlouhá 3,99 m, široká 1,75 m a vysoká 1,26 m.

Za dvěma sportovními sedadly Conceptu BlueSport mohou být uloženy výhradně technicky vyspělé přeplňované motory TDI a TSI, které jsou zárukou neobvyklé kombinace dynamiky a hospodárnosti. V případě verze Conceptu BlueSport představované nyní v USA se jedná o vznětový motor Clean Diesel, který poskytuje nejvyšší výkon 132 kW/180 k a je vybaven přímým vstřikováním common rail a zásobníkovým katalyzátorem na NOx. Již při velmi nízkých otáčkách 1750 min-1 nabízí tento dvoulitrový turbodiesel maximální točivý moment ve výši 350 N.m., takže se jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu vyrovná šestiválcovému zážehovému motoru o výkonu přibližně 300 koní! Výkon motoru přenáší na zadní kola šestistupňová dvouspojková převodovka DSG - nejhospodárnější a nejagilnější typ převodovky na světě. Concept BlueSport vyrazí z klidu na 100 km/h za 6,6 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 226 km/h.

Navzdory fascinujícím výkonům sportovního vozu zůstává na palubě zachována úctyhodná úroveň praktičnosti pro každodenní provoz. Concept BlueSport má pod přední kapotou zavazadlový prostor o objemu 112 litrů a vzadu je k dispozici dalších 70 litrů, což bohatě stačí na cestu do zaměstnání nebo na prodloužený víkend ve dvou. U sportovního vozu je působivý také dojezd na jednu nádrž, která má objem 50 litrů. S kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km tak lze na jedno tankování teoreticky ujet více než 1150 kilometrů. Pozitivní vliv na hospodárnost mají dvě technologie, které se v Conceptu BlueSport aktivují v tzv. režimu Eco: automatický systém start-stop a rekuperace kinetické energie. Automatické vypínání a spouštění motoru se uplatní nejčastěji v hustém městském provozu, kde může ušetřit až 0,2 l paliva na 100 km. Rekuperace kinetické energie také šetří palivo a umožňuje při brzdění přeměnu části kinetické energie na elektrickou energii, kterou se dobíjí akumulátor.

Koncepce roadsteru Concept BlueSport s motorem uprostřed zaručuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 45:55 %, které v kombinaci s vyspělým zavěšením kol na vzpěrách McPherson vpředu a víceprvkových závěsech vzadu umožňuje při dynamické jízdě příkladné chování sportovního vozu. Svůj podíl na tom mají rovněž desetipaprsková litá kola obutá do pneumatik 235/35 ZR19 (vpředu) a 245/35 ZR19 (vzadu), která kompletně vyplňují podběhy kol, a tím vytvářejí dojem supersportovního vozu.

Toto jsou klíčové parametry inovované klasické filozofie konstrukce evropského sportovního vozu. Concept BlueSport se vyvíjí v automobil, jehož řízení přináší řidiči maximální potěšení a který je současně jednoznačným krokem k dlouhodobě udržitelné mobilitě. Pokud bude zahájena sériová výroba Conceptu BlueSport, mohl by tento krok přinést renesanci kompaktního roadsteru. Další skutečností je, že se koncept pohybuje stejně suverénně v městském prostředí, jakož na silnicích plných zatáček, a hravě zvládne i dlouhé jízdy po dálnici.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy