Karbonová vlákna by se mohla vyrábět levněji

M6 | foto: BMW Group

Uhlík, toť oč tu kráčí. Silná vlákna tvořená uhlíkovými řetězci jsou nesmírně pevná, zároveň ale i lehká. To je předurčuje k použití v ekologických, tedy maximálně lehkých autech. Problémem je cena. Zatím...

Lékem na vysokou spotřebu paliva je nízká hmotnost. Pokud chceme snížit hmotnost při zachování komfortu (jinak bychom mohli sundat odhlučnění) a bezpečnosti, je nutné najít dostatečně silný a zároveň dostatečně lehký materiál. Dnes to řešíme používáním hliníku a strukturovaností karoserie, tedy použitím rozličných druhů ocelí.

Materiálem budoucnosti je ale pravděpodobně karbon. Již dnes ho hojně využívají tuneři, malosérioví producenti a občas už i ti větší jako BMW u některých modelů M a Nissan u svého nového GT-R. Do normálních aut se zatím nedostal. Důvod je jasný, takový materiál je nesmírně drahý a celé auto by sice odlehčil, zároveň i solidně prodražil.

Společnosti Toray Industries a Mitsubishi Rayon za vydatné podpory Nissanu, Hondy a japonské vlády začaly vyvíjet karbonová vlákna nové generace. Budou především výrobně levnější, což povede k jejich rozšíření na našich vozech. Dostaví se tak s nimi nižší hmotnost i spotřeba. A jakou bych viděl hlavní nevýhodu? Zapomeňte na vyklepávání plechů...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy