Tatra bude mít nové osobní vozy

T75 | foto: Archiv AutoRoad.cz

Již více než desítku let nevyjíždějí z bran tatrováckého závodu v Kopřivnici osobní auta. Nynější hospodářská situace firmy je ale tak dobrá, že vedení silně uvažuje o obnovení tradice luxusních vozů s emblémem Tatra na přídi.

Pouhých 50 – 100 vozů od každého typu chce vypustit ze svých vrat Tatra. Alespoň tak prezentoval plány předseda představenstva Ronald Adams.
 
Půjde veskrze o retro automobily, které budou odkazovat vždy na jeden konkrétní historicky úspěšný vůz. O tom, které modely budou ztvárněny v novodobých křivkách rozhodnou návštěvníci Tatra musea pomocí hlasování. Mají poměrně dost možností.
 
Půjde o model T57 s typickou přídí bez předního „grilu“, který se vyráběl na začátku 30. let a i přes hospodářskou krizi se velmi dobře prodával. Ještě známější je možná pod přezdívkou Hadimrška. V osudí je i její varianta T57a, která dostala novou karoserii a o kousek vylepšený motor. Vyrobeno bylo celkem 22 tisíc těchto aut.
 
T75 je velmi podobný T57a a neznalé oko je od sebe odlišuje jen velmi těžce. Vyráběl až do války a oproti svému kolegovi, padesát sedmičce, byl silnější, robustnější a zkrátka lepší.
 
Tatra T87 je legendární limuzínou s aerodynamickým designem, jde o nástupce neméně populární T77. osmdesát sedmičky se prokázaly být velmi spolehlivé a robustní, což nejlépe dokládají cesty kolem celého světa pány Hanzelkou se Zikmundem. Vyráběl se od třicátých let do roku 1950.
 
T90 je pouze ve dvou kusech vyrobeným prototypem, luxusním automobilem, kterému ovšem doba nepřála. Stál na základech užitkové Tatry T82.
 
T97 byl českým broukem. Jeho výroba započala roku 1936 a zastavila se ihned po začátku okupace. Zlí jazykové říkají, že právě zde je třeba hledat základ budoucího lidového brouka. Malý vůz s aerodynamickou karoserií a brouku velmi podobnými proporcemi je mezi sběrateli docela oblíbený kousek, vždyť vznikl jen v pěti stech exemplářích.
 
V570 byl zajímavým prototypem malého vozu. Pokud jsem výše napsal, že T97 byla předobrazem pro brouka, pak V570 byla jeho starším dvojníkem. Tatra nese přesně ty prvky, které později Ferdinand Porsche použil na asi nejlegendárnější vůz všech dob.
 
T603, „papalášfáro“, si snad pamatuje každý y dob ještě nedávno minulých. Pokračovatel rodu aerodynamických limuzín je dodnes designesky velmi ceněný.
 
T70 byl taktéž luxusní automobil, který vozil například prezidenta Beneše v době předválečné. I přes luxus tohoto vozu vyráběla Tatra ještě luxusnější provedení T80 ve kterém jezdil zase TGM.
 
No a nakonec ještě legendární Tatraplán T600. Opět aerodynamický vůz luxusního charakteru vyráběný těsně po válce, na přelomu 40 a 50 let. Část produkce bylo vyrobeno v Mladé Boleslavi. Zajímavostí je jistě i jeden prototyp s karoserií kupé a dva různé prototypy s dieselovým motorem.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy