Baba v prachu
Pozvání na setkání dobře připravené dovozci vozidel ARO, GAZ, Honker, Lublin a UAZ přijali nejen zástupci sdělovacích prostředků, ale za volanty vozidel se na bývalém vojenském cvičišti Baba u Benešova vystřídaly i desítky příznivců jízdy v terénu. Na parkovišti čekaly nejen předváděcí vozy, ale i několik překvapení, ať již to byly novinky – v drtivé většině s pohonem všech kol – anebo historická terénní vozidla, které do Benešova dopravili nadšenci zblízka i zdaleka. Organizace byla perfektní, počasí letní, trať doslova vyprahlá. Na pětikilometrovém bývalém tankodromu s četnými „záludnostmi“, se vystřídaly desítky „teréňáků“, které předváděli zástupci jednotlivých značek. Samozřejmě, že profil tratě nedovolil absolvovat terénní okruh takovým vozidlům, která byť opatřena pohonem všech kol, měla buď velký zadní převis, anebo malý zadní nájezdový úhel (většinou jedno i druhé).
Novinářům bylo vyhrazeno páteční odpoledne, kdy měli možnost absolvovat s připravenými vozidly trať, nebo si prohlédnout vystavené novinky zmíněných značek, z nichž mnohé byly v České republice k vidění vůbec poprvé. Uveďme abecedně alespoň výrobce a nejzajímavější vozidla, s nimiž jsme se seznámili na trati, či na improvizované výstavě pod širým nebem. Sdružení dovozců vozidel zmíněných značek vzniklo na základě dohody o společném využívání servisních i obchodních služeb. Všechny vozy mají totiž stejné motory ANDORIA (řadový vznětový čtyřválec výkonu 66 kW nebo 75 kW, vstřikování Bosch, mezichladič stlačeného vzduchu, emisní provedení EURO 3) a převodovky EATON (pětistupňová s přímým řazením). O mnohých z představených vozidel se naši čtenáři dozvědí více v příštích číslech magazínu 4x4. A nyní již k jednotlivým značkám.
ARO
Rumunskou značku není třeba představovat. V katalogu firmy AUTO MAX najdeme celou řadu variant počínaje pick-upy a konče novým šestidveřovým osmimístným typem ARO 328 maxi taxi. V dohledné době představíme další z vozidel, která nabízí tato zmíněná hradecká firma (test ARO 324 TD Pick-up, viz Magazín 4x4 1/2003).
GAZ
Ani tato značka není u nás neznámá. Ostatně na trati jsme kroužili s historickým vozidlem GAZ 69 M v původním provedení. Novinkou na našem trhu je užitkový robustní typ GAZelle (celková hmotnost 3500 kg) nabízený za velmi příznivou cenu v několika verzích, samozřejmě i s pohonem 4x4. V souvislosti s letošní premiérou je vhodné připomenout, že na brněnském autosalonu se právě před pěti lety objevil exponát připomínající nejen tvarem, ale i názvem ruský originál. Zajímavý vůz s označením ROSS Gazela vznikl tehdy na základě spolupráce společnosti Roudnické slévárny a strojírny a ruské automobilky GAZ. Kde že loňské sněhy jsou?
Honker
Hradecká společnost AUTO MAX rozšířila nabídku o značku, která je u nás dosud neznámá. Vozidla působivého vzhledu s hranatou karoserií si mohou již dnes zákazníci v České republice pořídit za velmi přijatelné ceny. Hon-ker je nabízen ve dvou typových řadách: 42 (rozvor 2827 mm,
celková hmotnost 3200 kg)
a 45 (3200 mm/3500 kg).
Lublin
Mezi vozidly této značky jsme sice žádný exponát se znakem náprav 4x4 neobjevili, nicméně nejnovější Lublin 3, nabízený v celé řadě verzí, si dobře poradí i s nezpevněnými vozovkami. V základní nabídce je podvozek, furgon, valník, skříň a mikrobus. Charakteris-tika následníka známých vozidel značky ŽUK: obě nápravy tuhé, celková hmotnost 2,9 nebo 3,5 t, výběr z 15 modifikací.
UAZ
Připomeňme nejprve kuriózní UAZ 69, s nímž přijel jeden z pražských příznivců historických vozidel. Jeho vůz byl vyroben pro ministra národní obrany NDR a více se o něm naši čtenáři dozvědí v samostatném článku, který otiskneme ještě letos.
UAZ není jen historie, ale i současnost ve formě klasických terénních vozů UAZ 3160 a 3162 (tuhé nápravy, žebřinový rám, stálý zadní pohon a řaditelný pohon předních kol, posilovač řízení) připravených pro homologaci v České republice. Ve výrobním programu najdeme i další typy (UAZ 3165 – terénní MPV a UAZ 2362 s karoserií pick-up), o jejichž úpravách pro český trh se rovněž uvažuje. Dovozcem těchto vozidel je akciová společnost SIO z Prahy 6.
text: Vlastislav Tůma foto autor