Bezpečnost kamiónů Volvo na vysoké úrovni

Volvo | foto: Volvo

Všichni kdo jezdíte osobním vozem sledujete kolem sebe kamionovou dopravu. Nebezpečí při střetu kamionu a osobního vozidla nelze nijak dlouze popisovat. Jak je to ale s bezpečností řidičů kamionů?

Mají kromě velikosti svého vozu ještě jiné bezpečnostní prvky, které osobní vozy nemají? Zaměřili jsme se na tahače Volvo.

Zvyšování bezpečnosti nespočívá jen ve vývoji kabin odolnějších vůči nárazům. Ve společnosti Volvo děláme všechno pro to, aby k nehodám vůbec nedocházelo. Naše práce v oblasti bezpečnosti tedy spočívá v prevenci nehod i ve snižování závažnosti zranění. Tyto klíčové hodnoty prostupují veškerým naším úsilím.

Kabiny chráněné proti nárazu
K nejběžnějším typům nehod patří přímé čelní kolize a případy převrácení vozu. V takových případech, jakož i při ostatních nehodách, při nichž je kabina vystavena nárazu zvnějšku, je hlavním úkolem přenést energii nárazu kabinou tak, aby uvnitř zůstal zachován dostatečný prostor pro přežití. U společnosti Volvo Trucks procházejí kabiny důkladnými sériemi zkoušek včetně čelního kyvadlového testu. Všechny kabiny pak vyhovují švédským standardům odolnosti kabiny, které jsou nejnáročnější na světě.

Pohlcení energie nárazu
V okamžiku vážnější nehody jsou ve hře nesmírné síly. Vaše tělo může být vystaveno síle, která odpovídá nejméně dvojnásobku vaší hmotnosti. Proto interiér kabiny musí být schopen absorbovat energii, aby se mohl deformovat při nárazu lidského těla. Ve všech našich kabinách může volant i přístrojová deska absorbovat energii, stejně jako lišty ve výšce kolen. Veškeré tkaniny pro čalounění jsou vyrobeny z nehořlavých materiálů. Příslušenství kabiny, například mikrovlnná trouba a kávovar, je navíc pevně připevněno k nosné konstrukci kabiny. V případě kolize nebo nebezpečných brzdicích momentů zůstanou tedy na místě.

Bezpečnostní pás
U společnosti Volvo Trucks říkají: „Kdyby bezpečnostní pás nebyl součástí povinné výbavy, dávali bychom ho zadarmo“. Tříbodový bezpečnostní pás je totiž tím nejefektivnějším systémem ochrany, který můžete v současnosti mít: pevný a spolehlivý zádržný systém, který udržuje lidské tělo na místě, jakmile se rychlost vozu náhle sníží, nebo když se vůz převrátí. Tříbodovým bezpečnostním pásem je ve všech nákladních vozech Volvo standardně osazeno sedadlo řidiče i spolujezdce.

Systém FUPS
Při kolizi dokáže nákladní vůz zachytit osobní auto do smrtelné pasti. Aby se těmto tragickým situacím zabránilo a maximalizoval se účinek deformačních zón automobilů, byl vyvinut ve společnosti Volvo Trucks systém ochrany proti podjetí zepředu (FUPS).

U modelů Volvo FH a Volvo FM je systém FUPS standardem. Díky 200 mm hluboké deformační zóně je míra narušení vnitřního prostoru automobilu podstatně snížena. Systém FUPS zvyšuje naděje posádky osobního automobilu na přežití. Nárazník našeho nákladního vozu je navíc umístěn ve výšce odpovídající běžným nárazníkům osobních automobilů, což umožňuje plně využít deformační zónu automobilu.

Bezpečné kabiny
Kabiny vozů Volvo jsou navrženy s ohledem na maximální rozhled do všech stran. Jsou vybaveny velkými skleněnými panely, výkonnými stěrači a rozměrnými zpětnými zrcátky, s nimiž si udržíte přehled v každé situaci. Kromě toho účinné světlomety se žárovkami HID (High Intensity Discharge) zajišťují osvětlení podobné dennímu světlu, které je pro vaše oči mnohem příjemnější. Žárovky HID mají také delší životnost než běžné žárovky do světlometů.

K dispozici je také kamera snímající zadní část vozu s integrovaným displejem, na němž vidíte, co se děje za vozem.

Automatický systém klimatizace
Testy ukázaly, že při příliš vysokých teplotách mají řidiči tendenci chybovat a vyhodnocovat situace nesprávně. Proto jsme pro naše vozy vyvinuli jedinečný systém elektronického řízení klimatu Volvo ECC (Electronic Climate Control).

Klimatizace ECC je velmi vyspělý systém, který monitoruje teplotu v kabině i venku, teplotu výparníku, otáčky motoru a další parametry.

Hluk ovlivňuje schopnost soustředit se
Přílišný hluk může způsobovat stres. A stres je jedním z faktorů zapříčiňujících množství dopravních nehod. Společnost Volvo proto vyvinula řadu prvků snižujících hladinu hluku, například: důkladná protihluková izolace mezi motorem a kabinou, aerodynamický design kabiny a zpětných zrcátek snižuje aerodynamický hluk, nová řada Volvo FH/FM je vybavena novými tlumiči snižujícími hlasitost nízkofrekvenčních zvuků, jež způsobují hlukovou únavu, důkladná izolace celé kabiny zeslabuje zvuky okolní dopravy
  
Žádné nevyžádané návštěvy, prosím
Řidič je tím nejcennějším pokladem každé přepravní společnosti. Systém zajištění vozů Volvo proti krádeži dovoluje vozidlo snadno uzamknout a spustit alarm. Od toho okamžiku si můžete být jisti svým bezpečím, protože siréna s úrovní hlasitosti 105 dB (A) bohatě postačí k tomu, aby se i ten nejodhodlanější poberta obrátil na útěk!

Převodovky
Řízení v hustém provozu na neznámých cestách může být velmi stresující. Pohodlné sedadlo s volným výhledem a snadným přístupem k ovládacím prvkům, to vše přispívá ke koncentraci řidiče na dopravu. Proto společnost Volvo vyvinula převodovku I-Shift. Jedná se o dosud nejinteligentnější systém řazení určený do vozů pro rozvoz zboží, stavebnictví i dálkovou dopravu. Systém I-Shift byl navržen s cílem zlepšit ovladatelnost vozu díky elektronicky řízenému motoru a automatické převodovce. Řazení rychlostí probíhá hladce a jemně, každé přeřazení je provedeno s ohledem na aktuální podmínky jízdy. Změny jsou řízeny elektronikou motoru a převodovky. Rychlosti můžete vybírat sekvenčně, stejně jako v osobním automobilu s automatickou převodovkou, nebo můžete pomocí páky snadno přepnout na manuální řazení. Výsledkem je větší komfort a bezpečnost, méně stresu pro řidiče.

Další bezpečnostní systémy
EBS je elektronicky řízený protiblokovací systém kotoučových brzd s vysokým brzdným účinkem a okamžitou pohotovostí dosahovanou díky elektronickému přenosu signálů.

Systém EBS zvyšuje bezpečnost provozu u vozů s nástavbou i u tahačů s návěsem a souprav s přívěsem. Spolupráce mechanických brzd kol s pomocnými brzdami zlepšuje bezpečnost i účinnost brzdění. Tento systém je dodáván ve standardní výbavě vozů s vzduchovým odpružením a lze jej nainstalovat i do některých modelů s listovými pružinami.

Snímač opotřebení obložení (LWS) upozorní řidiče, když zbývá méně než cca. 20 % brzdového obložení.

Řízení systému opotřebení obložení (LWC) vyrovnává rozdíly vzniklé různým opotřebením brzdového obložení u jednotlivých náprav.

Varování při zvýšené teplotě brzd (BTW).

Kombinování brzd - v případě potřeby je účinek brzd kol posílen aktivací pomocné brzdy.

Synchronizace uzávěrky diferenciálu (DLS) - před aktivací uzávěrky diferenciálu jsou synchronizovány otáčky poháněných kol.

Systém řízení trakce (TCS) s protiprokluzovým a synchronizačním účinkem - distribuuje záběrovou sílu rovnoměrně mezi jednotlivá poháněná kola.

Externí požadavky na brzdu (EBD) z jiných systémů.

Analýza opotřebení obložení vypočítává počet kilometrů zbývajících do konce životnosti obložení.

Řízení brzdicího momentu (DTC) zabraňuje zablokování poháněných kol na kluzkém povrchu při uvolnění pedálu plynu.

Řízení uzávěrky diferenciálu (DLC) - automatické zapojení uzávěrky diferenciálu při nízkých rychlostech u samostatných i zdvojených náprav.

Pomoc při rozjezdu do kopce - brzdy se uvolní po dosažení nastaveného točivého momentu motoru nebo po uvolnění pedálu spojky u vozů s manuální převodovkou či přibližně jednu sekundu po uvolnění brzdového pedálu u vozů s automatickou převodovkou.

Asistence při nouzovém brzdění zvyšuje brzdný tlak s cílem optimalizovat brzdění a zkrátit brzdnou dráhu.

Monitorování brzd kol průběžně kontroluje funkčnost brzd.

Sledování stavu systému EBS prostřednictvím elektronického systému vozidla TEA a systému VCADS Pro.

Varování při poklesu výkonu brzd - systém, který řidiče upozorní v případě, že je brzdný účinek příliš nízký ve srovnání s tlakem na pedál.

Elektronický stabilizační program (ESP) - stabilizace brzd pro tahače s návěsem
s pohonem 4x2, 6x2 a6x4. Součást sady EBS High.

Kontrola síly na spojovacím zařízení (CFC) mezi tahačem a přívěsem.

Brzda přívěsu (TB) umožňuje provádět bezpečnostní kontrolu při výměně přívěsů.

Jak vidíte systémů bezpečnosti je více než v osobním automobilu ale to by nebylo Volvo aby se tak sofistikovaný přepravní prostředek jako je kamion obsahuje. Je jen škoda, že se automaticky tyto systémy nedodávají také do osobních vozidel, to by na cestách vypadalo asi jinak…

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy