Porsche a zelení aktivisté jsou ve při

Cayenne | foto: Porsche

Porsche se pustilo do londýnských představitelů za enormní zvýšení polplatků za vjezd do města. Tvrdí, že tohle nařízení je nefér a nepřípustné. Do automobilky se za tuto kritiku zase pustili ekologové...

V Londýně začíná být pěkné horko. Alespoň se tak zdá, neboť starosta Ken Livingstone se pustil do boje o záchranu planety před skleníkovými plyny.

Není tomu tak dávno co Londýn zavedl poplatek za pobyt v centrální části města a stanovil jej až na osm liber za den, pro rezidenty je částka desetinová. (250 a 25 Kč). Efekt byl jednoznačný, počet vozidel ihned klesl, zato se zvýšilo využití hromadné dopravy. Poplatek je progresivní, čím více neekologické je vaše vozidlo, tím vyšší platíte sazbu.

Starosta se nyní odhodlal k drastickému kroku, poplatek za den zvýšil na celých 25 liber, tedy asi 800 Kč. Výjimku měli původně tvořit opět rezideni, ale výjimka byla zrušena pro majitele SUV a luxusních vozů.

Není divu, že proti takovémuto rozhodnutí se bouří prodejci a výrobci těchto vozů, kupříkladu takové Porsche. To dalo návrh k britskému soudu na přezkoumání legálnosti tohoto poplatku a vytvoření precedenčního rozhodnutí (v Británii je precedens mnohem důležitější než u nás a další soudy se řídí podle něj).

Za tento krok se do automobilky pustili Přátelé země, ekologové, kteří prohlásili, že automobilka by si měla více hledět toho, aby produkovala ekologická auta a chtějí aby společnost žádost o přezkoumání stáhla.


Komentář autora: Řekl bych, že Přátelé země by se měli opět začít soustředit na objímání stromů a automobilovou tématiku nechat na pokoji. Reakce Porsche je naprosto logická a přiměřená nelogičnosti takovéhoto nařízení. Všichni víme, že emise oxidu uhličitého nejsou přímo tím, co způsobuje znečištění ve městech. Smysl by proto mělo zdanění podle zplodin oxidů dusíku, oxidu uhelnatého a v neposlední řadě i pevných částic. Za snahou Londýna vidím spíše pseudoekologické snahy, tedy skrývání jiných problémů pod hlavičku ekologie, možná i lobby prodejců menších aut s nižšími emisemi.

Současné, již tak poměrně vysoké poplatky jsou dostačující k tomu, aby zbavily Londýn přebytečných aut, které denně zacpávají silnice. Proč je tedy zvyšovat? Není to náhodou jen snaha Londýna vydělat na bohatších lidech, kterým několik liber vytažených z kapsy navíc stejně neublíží a rozmělní se v celkových nákladech na provoz jejich obřího vozu? Nebylo by efektivnější dostat ze silnic starší, méně ekologické a vlastně i méně bezpečné vozy a snažit se nahradit novějšími, které potom mají logicky nižší emise?

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy