ŠKODA a KAROSA představili nový trolejbus

Plzeňská ŠKODA ve čtvrtek 25. září ve světové premiéře poprvé představila nový typ nízkopodlažního trolejbusu...

ŠKODA 24 Tr IRISBUS. Vozidlo, na jehož vývoji se podílely dvě tradiční české firmy a značky se světovým renomé – ŠKODA a KAROSA (člen skupiny IRISBUS), vzniklo za 9 měsíců od zadání projektu. Kompletní elektrovýzbroj z produkce ŠKODA ELECTRIC s.r.o., dceřiné společnosti ŠKODA HOLDING a.s., byla zabudována do karoserie autobusu z produkce skupiny IRISBUS, kompletovaného ve vysokomýtské KAROSE pod označením City Bus. Trolejbus má zabudován i přídavný pohonný agregát z trakčních baterií (možná je i alternativa dieselová, oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu).

Dalším rozšířením vývojové a výrobní spolupráce po vzniku prototypu prvního společného vozu je podpis smlouvy mezi ŠKODA ELECTRIC a skupinou IRISBUS. Jejím základem je uzavření dohody o společném postupu v oblasti trolejbusů především na evropských trzích. V teritoriích, kde má své tradiční postavení ŠKODA (kam patří například Česká republika či pobaltské země) ponesou vozy název ŠKODA 24 Tr IRISBUS, v druhém případě pak IRISBUS ŠKODA 24 Tr (především jde o země EU). V současné době (září 2003) se již realizují konstrukční a projekční práce na kloubovém 18 m dlouhém trolejbusu, který bude zanedlouho představen.

Rudolf Černý, generální ředitel KAROSA, a.s. Vysoké Mýto : „ Spojení dvou špičkových tuzemských výrobců – montáž kompletní elektrovýzbroje ŠKODA do karoserie City Bus je v našich poměrech prvním velkým projektem, uskutečněným v této oblasti dopravního strojírenství po roce 1989. Myslím, že společný produkt má velkou šanci uspět na trhu – díky unifikaci s autobusy by měl dopravním podnikům přinést významný efekt ve snížení nákladů v oblasti servisu a náhradních dílů.“



Václav Svoboda, generální ředitel ŠKODA ELECTRIC s.r.o. : „ Stejně jako ve všech námi realizovaných projektech je důležité, že stěžejní části vozidla, tedy pohon a ostatní elektrovýzbroj včetně finálního zabudování do karoserie, se vyrábějí respektive uskutečňují v ČR. V tomto případě navíc další tuzemská firma kompletuje i karoserii. České společnosti se tak na tomto projektu podílejí činnostmi s nejvyšší přidanou hodnotou.“ „To je i v rámci struktury českého průmyslu, kde v posledních letech rychle roste podíl výroby komponentů podle cizí dokumentace, velmi podstatné. Tento nový trolejbus představuje plně konkurenceschopný finální produkt české provenience i na těch nejnáročnějších trzích, včetně EU,“ dodal generální ředitel ŠKODA HOLDING a.s. a zároveň člen představenstva Svazu průmyslu ČR Martin Roman.

ŠKODA Plzeň

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy