chování zimních pneumatik za ztížených podmínek:
na sněhu, ledu a sněhové břečce. Řešení existuje, ale neobejde se bez kompromisů. Pokud se totiž zvýší počet lamel a drážek na běhounu, výrazně se tím zlepší záběrové a brzdné vlastnosti, současně však klesá tuhost jednotlivých bloků běhounu.
Čím poddajnější je pneumatika s velkým podílem lamel, tím méně přesně reaguje na povely volantu. Za sucha nebo ve vysoké rychlosti se více namáhá a v zatáčce je odolnost proti smyku menší. Konstruktéři se proto musí rozhodnout: Buď bude mít zimní pneumatika dobré záběrové vlastnosti na sněhu, nebo řidiči nabídne čitelné jízdní vlastnosti na suché a mokré silnici. Všechno mezi těmito dvěma možnostmi je kompromis. Přesněji řečeno byl to kompromis až dosud. Technici společnosti Goodyear totiž přišli s konstrukčním řešením, který tento problém řeší.
Patentovaná a dosud nepřekonaná technologie se jmenuje Goodyear 3D-BIS (3 Dimensional Block Interlocking System neboli Trojrozměrný systém vzájemného uzamykání bloků dezénu). Umožňuje razantně zlepšit jízdní vlastnosti ve srovnání s pneumatikami, které mají běhoun řešený tradičním způsobem. Jejich rovné kanálky mohou vést k nepřesnému řízení a ztížené ovladatelnosti kvůli značné ohebnosti bloků v běhounu. Technologie 3D-BIS používá mezi bloky speciální „zámky“, které do sebe přesně zapadají a zvětšují tak tuhost běhounu, respektive umožňují při stávající tuhosti zvětšit počet drážek.
Jak se zvětšuje síla působící na jednotlivé bloky během akcelerace, brzdění nebo v zatáčce, technologie 3D-BIS zajišťuje, že půlkulové prvky do sebe zapadnou a sousedící bloky se tím „zamknou“. Výsledkem je, že se běhoun zpevní, a nabídne tak vynikající reakci při řízení a snadnou ovladatelnost.
U nové rychlostní pneumatiky Eagle Ultra Grip GW-3, která technologii 3D-BIS využívá, se ve srovnání s předchůdcem GW-2 zvětšil počet lamel o neuvěřitelných 50 procent. Výsledkem jsou lepší záběrové vlastnosti i kratší brzdná dráha na sněhu a mokru, přičemž bylo zachováno optimální chování na suchém povrchu.
Technologii 3D-BIS použil Goodyear také na populární a hojně rozšířené zimní pneumatice Ultra Grip 6, která se od té doby stala vítězem mnoha srovnávacích testů uspořádaných motoristickými a spotřebitelskými časopisy.
Goodyear využívá na svých zimních pneumatikách i další vylepšení, která zajišťují špičkové jízdní vlastnosti. Jedná se o unikátní směs běhounu s vysokým obsahem siliky, která zvyšuje přilnavost na mokru, sněhu a ledu, a dále speciální tvarování odvodných kanálků pro snadnější odvod vody a sněhové břečky ze stopy pneumatiky do stran.
Na pneumatikách Goodyear jsou také speciální indikátory, které řidiče upozorňují na opotřebení pneumatiky pod hranici 4 mm, což je doporučované minimum pro bezpečnou jízdu v zimě. I laik si tak může pouhým pohledem na pneumatiku ověřit, zda je vzorek ještě dostatečně hluboký.
Goodyear CR
Goodyear s unikátní technologií pro zimní pneu
Vývojoví pracovníci pneumatikářských společností jsou před zimou pokaždé postaveni před těžký úkol, jak zlepšit...