Legenda pokračuje – Hummer H2

Zatímco slavný Jeep Willys podporoval invazi amerických jednotek v Normandii, zhruba o půl století později se...

stejným způsobem proslavilo speciální vojenské vozidlo Humvee, které se stalo hvězdou všech televizních zpravodajství.

Vývoj „Baby Hummeru“, jak bývá někdy nový Hummer H2 nazýván, má tak trochu na svědomí herec Arnold Schwarzenegger a jeho nadšení pro model H1. Ten jej totiž po válce v Perském zálivu zaujal natolik, že si hned objednal civilní verzi pro běžný provoz nazvanou Hummer H1, a tím uvedl do pohybu přípravné práce. Během šestnácti měsíců spatřil světlo světa Hummer H2. Studie byla poprvé vystavena na autosalonu v Detroitu 2000 a o dva roky později sjely první modely z výrobní linky závodu v South Bend ve státě Indiana nedaleko Chicaga. Podvozkové komponenty „há dvojky“ vycházejí převážně z koncernových dílů, především z Chevroletu Tahoe/GMC Yukon. Rozvor byl ale prodloužen o 18 centimetrů a žebřinový rám zesílen.

Hummer H2 je určen pro širokou veřejnost, ale rozhodně v sobě nezapře geny svého předchůdce H1. Nikoho určutě nepřekvapí poněkud vyšší hodnota koeficientu odporu vzduchu 0,52, ke které výrazně přispívá především téměř kolmé čelní sklo. Téměř 4 tuny těžký vůz pohání výkonný, kapalinou chlazený zážehový vidlicový osmiválec o objemu 6 litrů a výkonu 232 kW. Točivý moment 490 N.m je permanentně přenášen na všechna kola přes čtyřstupňovou samočinnou převodovku s elektronicky řízeným hydrodynamickým měničem. S lehkou nohou dokážete s Hummerem H2 jezdit za 17 litrů naturalu na 100 km, ale v takovém případě si ho snad raději ani nekupujte. Kdo na nějaký ten litřík navíc nekouká a rád si užije vše, co tento ojedinělý kousek nabízí, bude jezdit za 20 – 25 litrů. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h, ale už existuje tuningová úprava, která zahrnuje především výrazně posílené brzdy a pak není problém s Hummerem H2 jezdit přes 200 km/h!!!

Jízda v terénu vyžaduje od řidiče prakticky jen jedno držet volant a správně využívat jednotlivých režimů pohonu. V běžném provozu využívá H2 elektronicky řízený trvalý pohon všech kol (4HI Open) s rozdělením hnací síly mezi přední a zadní nápravu v poměru 40/60. Při uzavření mezinápravového diferenciálu se poměr mění na 50/50. Sériová kontrola trakce nabízí svoji službu od 80 km/h. Se stoupající náročností terénu a při rychlostech do 70 km/h lze tlačítkem uzavřít mezinápravový diferenciál (4HI Locked), případně v těžkém terénu ještě přiřadit redukční převod (4LO) a pak se nemusíte obávat prudkých stoupání a nezpevněných povrchů. Pokud ovšem ani to nestačí, potom má řidič k dispozici ještě tlačítko kontroly trakce TC2 nebo Eaton Elocker pro rovnoměrné rozložení síly, aby se obě nápravy pohybovaly stejnou rychlostí. To ovšem funguje jen do rychlosti 30 km/h, při jejím překonání se uzávěra automaticky vypne.

Kdo chce jezdit v opravdu extrémním terénu, ten má možnost si za příplatek objednat ještě vzduchové pérování zadní nápravy, které zvýší světlost mezi diferenciálem a překážkou o 2 cm. Součástí výbavy je rovněž kompresor, s nímž se tlak v lehce podhuštěných pneumatikách pro jízdu v terénu opět dostane na standardní úroveň. Oproti H1 není H2 vybaven uzávěrou přední nápravy.

Komfortně vybavený interiér si rozhodně nezadá s luxusním sedanem. Velkorysá výbava prakticky zahrnuje vše, nač si zákazník vzpomene, od kvalitní audiosoupravy až po klimatizaci. Na předních ani zadních kožených sedadlech cestující rozhodně netrpí nedostatkem místa nad hlavou ani v prostoru kolen. Tradičně široký středový tunel osobitého designu končí s předními sedadly. Díky tomu zadní lavice poskytuje prostor pro tři osoby. Po usednutí na sedadlo řidiče zaujmou bílé kruhové přístroje, multifunkční volant, s jehož pomocí dokážete ovládat všechny běžné i velmi originální funkce vozu, a mohutná páka voliče samočinné převodovky. S rezervním kolem na zadní stěně dosahuje zavazadlový prostor objemu 1132 l při naložení po střechu a bez nouzového sedadla. V nabídce existuje také verze s rezervou uvnitř zavazadelníku.

S cenou okolo 2 milionů korun (liší se dle výbavy) je Hummer H2 výrazným konkurentem všech luxusních SUV i off roadů. Jeho jízdní vlastnosti v terénu jsou neuvěřitelné a image i originalita na nejvyšší možné úrovni jsou silné argumenty proti takovým vozům jako Mercedes-Benz ML, Audi Allroad nebo Nissan Patrol.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy