(11. až 21. září 2003) bude určitě jednou z nejzářivějších atrakcí této prestižní výstavy.
Díky svému progresivnímu designu a inovativním technologiím se nová Astra stává skutečnou hvězdou svého segmentu kompaktních vozů. Ve Frankfurtu Opel představí pětidveřový model, který se také jako první objeví v prodeji, a to už na jaře roku 2004.
Druhou premiérou značky Opel na autosalonu IAA bude nové kombi Vectra Caravan, které v listopadu doplní modelovou řadu Vectra. Elegantní kombi nabízí díky svému dlouhému rozvoru 283 cm největší zavazadlový prostor ve své třídě a (až 1850 litrů) a také prostor pro cestující je vysoce nadprůměrný. Vectra Caravan je navíc příjemně přizpůsobivá a funkční, což je zásluha řady promyšlených prvků a systému, jako je např. systém FlexOrganizer, který rozčlení zavazadlový prostor na menší sekce podle okamžitých přepravních požadavků.
Ve své expozici v hale číslo 8 frankfurtského výstaviště bude Opel předvádět i nový bezúdržbový částicový filtr DPF (Diesel Particle Filter) pro vznětové motory, který pracuje bez aditiv a eliminuje i další nevýhody podobných dnes používaných zařízení.
Premiéru si ve Frankfurtu odbude také zcela nový turbodiesel o objemu 1,9 l vybavený systémem přímého vstřikování „common-rail“. Tento motor, doplněný o částicový filtr DPF, se objeví už v příštím roce v nabídce modelů Signum a Astra. Turbodiesel 1.9 CDTI ECOTEC disponuje výkonem 110 kW/150 k, jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 315 Nm. Díky velmi modernímu systému vstřikování „multi-injection“ je tento agregát mimořádně hospodárný a má i příjemně tichý a vyvážený chod.
Ve Frankfurtu nad Mohanem se veřejnosti poprvé představí také modernizované modely Opel Agila a Corsa, které charakterizuje osvěžený design a nové motory s technologií TWINPORT. Novinkou je i turbodiesel 1.3 CDTI o výkonu 51 kW/70 k – nejmenší turbodiesel se systémem „common-rail“ na světě. Tento agregát, naladěný ovšem na výkon 112 k, prokázal svůj potenciál už před časem, kdy jím poháněný prototyp Opel ECO Speedster ustavil celkem sedmnáct mezinárodních rekordů.
Vznětová ofenzíva Opelu pokračuje vedle motoru 1.3 CDTI rovněž novým turbodieselem „common-rail“ o objemu 1,7 l a výkonu 74 kW/100 k, jehož točivý moment vrcholí hodnotou 240 Nm.
Třílitrový turbodiesel „common-rail“ 3.0 V6 o výkonu 130 kW/177 k s točivým momentem až 370 Nm, se po své premiéře v Opelu Signum nyní zabydluje i v modelech Vectra a Vectra GTS.
V expozici značky Opel bude ve Frankfurtu k vidění také populární MPV model Zafira Design Edition, jež se kromě původního motoru 2.2 DTI ECOTEC nyní nabízí i se zážehovými motory o objemu 1,8 l a 2,2 l a s turbodieselem o objemu 2,0 l.
Od podzimu tohoto roku budě možné všechny Vectry získat na přání s adaptivními bi-xenonovými světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) a klimatizovaným sedadlem řidiče. Atraktivitu modelů Astra Coupé a Astra Cabrio zvyšuje široká škála doplňků, které přinášejí pakety „Daytona“ a „Silverstone“. Na 4000 m2 výstavní plochy expozice značky Opel na autosalonu IAA se veřejnosti představí nová verze Tour řady Vivaro a model Combo Tour určený pro rodinu a volný čas, který přebírá řadu designerských prvků modelů Corsa. Kromě spousty nadstandardních doplňků si mohou zákazníci přizpůsobit své modely Opel některými ze škály atraktivních litých kol rozměru 16 až 18 palců.
Světová premiéra: Nová generace Opelu Astra – nová dynamika pro kompaktní třídu
Vzrušující design, skvělé jízdní vlastnosti a spousta inovativních prvků vnáší do své třídy kompaktních automobilů nový Opel Astra, který si odbývá svoji světovou výstavní premiéru na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a zcela poprávu je považován za hlavní hvězdu expozice automobilky Opel. Astra třetí generace zřetelně hovoří novým designerským jazykem značky Opel, pro který jsou charakteristické čistě vedené linie, vyvážené proporce, dynamický styling a precizní zpracování každého detailu.
Nejvýraznějším prvkem, kterým může být nová Astra vybavena, je adaptivní zavěšení kol IDSPlus (Interactive Driving System) se systémem průběžné elektronické regulace charakteristik tlumičů CDC (Continuous Damping Control), který byl až dosud vyhražen pouze velkým luxusním vozům nebo nejdražším sportovním modelům. Díky propojení citlivých senzorů a řídicích jednotek systémů ESP, ABS a CDC se nová Astra stává světově prvním velkosériově vyráběným automobilem se systémem elektronické regulace podvozku. Tento systém posouvá laťku jízdního komfortu a aktivní bezpečnosti na podstatně vyšší úroveň. Díky systému CDC dokážou tlumiče bleskurychle reagovat na měnící se povrch vozovky nebo změnu jízdního stylu řidiče a samy se nastaví na optimální tuhost.
Řidič může pouhým zmáčknutím tlačítka navolit sportovní režim, ve kterém se charakteristiky zavěšení nastaví tak, aby umožňovaly výrazně dynamickou sportovní jízdu. Také řízení reaguje v tomto modu ostřeji a bezprostřednější je i odezva motoru na pohyby pedálu plynu. U modelů s automatickou převodovkou nebo automatizovanou převodovkou Easytronic se po navolení sportovního režimu posouvá moment pro přeřazení do oblasti vyšších otáček.
Standardní podvozek IDS má vpředu propracované zavěšení kol McPherson se spodními rameny uchycenými k pomocnému rámu, vzadu pak je speciálně naladěná náprava s torzně poddajnou příčkou.
Dalšími technickými lahůdkami nové Astry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting), Astra se tak stává prvním vozem své třídy, který může být vybaven technologií tohoto druhu. Nová je i celá struktura elektronické sítě vozu s vysokokapacitními sběrnicemi CANBUS nebo nové audio- a komunikační systémy, zabudované do skříněk většího formátu double-DIN. Systém Twin Audio umožňuje separátní volbu poslouchaného programu pro zadní sedadla, novinkou jsou i zážehové motory se systémem TWINPORT či turbodiesely se systémem přímého vstřikování nafty „common-rail“.
Nový Opel Astra se na trhu objeví na jaře roku 2004, nejprve vyjedou pětidveřové modely. Následovat budou provedení kombi a sportovně laděný třídveřový model. Hned od počátku budou moci zákazníci volit z pěti zážehových motorů a třech turbodieselů. Zdvihový objem pohonných jednotek sahá do 1,4 až po 2,0 l, výkonová škála má rozpětí 80 k až 200 k. Všechny motory patří do rodiny vyspělých pohonných jednotek ECOTEC se čtyřventilovou technikou a plní emisní limity normy Euro 4.
Skutečný požitek z řízení slibuje především nový turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 150 k a dva přeplňované zážehové dvoulitry, naladěné na výkon 170 k, resp. 200 k. Tyto tři motory budou standardně propojené s novou šestistupňovou manuální převodovkou.
Opel pro novou Astru připravil také automatizovanou manuální převodovku Easytronic, která prošla dalším vývojem a je nyní v vybavena i sportovním programem. Převodovku Easytronic lze ovládat i tlačítky na volantu.
Světová premiéra: Vectra Caravan – spousta prostoru pro cestující i zavazadla
Druhým modelem, který si na autosalonu IAA také odbude svoji světovou výstavní premiéru, bude nové kombi Vectra Caravan. Tento model, završující modelovou řadu Vectra, se na trhu objeví v listopadu tohoto roku. Elegantní kombi nabízí díky svému dlouhému rozvoru 283 cm největší zavazadlový prostor ve své třídě (530 l až 1850 l) a také vysoce nadprůměrný prostor pro cestující. Zadní sedadlo, resp. opěradlo má integrovaný průvlak do zavazadlového prostoru, opěradlo je dělené v poměru 60:40. Při sklopených zadních sedadlech lze ve voze přepravovat předměty dlouhé až 2046 mm, je-li Vectra Caravan vybavena na přání dodávaným dopředu překlápěcím opěradlem sedadla předního spolujezdce, pak si poradí s předměty delšími než tři metry!
Silnými stránkami nové Vectry Caravan jsou její výborné jízdní vlastnosti, dané špičkovým interaktivním podvozkem IDS. Do standardní výbavy patří elektronický stabilizační systém ESPPlus a celá řada dalších komfortních a bezpečnostních prvků. Kromě klimatizace patří do sériové výbavy dále např. čelní, boční i průběžné hlavové airbagy, aktivní opěrky hlav u předních sedadel, tři výškově nastavitelné opěrky hlav u zadních sedadel nebo kotevní místa systému Isofix u obou krajních sedadel vzadu, určené pro dokonalé uchycení dětských sedaček.
Zákazníci budou moci volit ze čtyř úrovní výbavy a spousty inovativních doplňků dodávaných za příplatek. V nabídce je například multifunkční konzole Travel Assistant, která se poprvé objevila v modelech Signum, natáčecí světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting), klimatizované a dokonale ergonomické sedadlo řidiče nebo systém FlexOrganizer, který rozčlení zavazadlový prostor na menší sekce podle okamžitých přepravních požadavků. Na přání se dodává i dálkové elektrické ovládání zadních dveří nebo vyklápěcí tažné zařízení.
Po uvedení na trh budou škálu pohonných jednotek nové Vectry Caravan tvořit čtyři zážehové motory a tři turbodiesely řady ECOTEC. Výkony pohonných agregátů sahají od 100 k do 211 k. V nabídce samozřejmě nebudou chybět tři zcela nové hliníkové agregáty, nabízené poprvé v modelech Signum: Zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním benzinu o objemu 2,2 l a výkonu 114 kW/155 k, přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 turbo o výkonu 129 kW/175 k a třílitrový turbodiesel se systémem přímého vstřikování nafty „common-rail“ 3.0 V6 CDTI o výkonu 130 kW/177 k. Nejvýkonnějším agregátem pro novou Vectru Caravan bude zážehový šestiválec 3.2 V6 ECOTEC o výkonu 155 kW/211 k.
Originálním doplňkem nové Vectry Caravan je systém FlexOrganizer, který zvyšuje variabilitu zavazadlového prostoru a umožňuje jeho rozčlenění na menší sekce. Klíčovým prvkem systému FlexOrganizer je dvojice paralelních ližin v bocích zavazadlového prostoru. Do těchto ližin se uchycují dělicí příčky, háčky a vázací oka, takže prostor zavazadelníku je možné dělit na různě velké sekce, do kterých se podle okamžité potřeby bezpečně uloží převážené předměty.
Rozměrné vzhůru výklopné zadní dveře umožňují pohodlný přístup do zavazadlového prostoru. Na přání se dodává dálkové otvírání a zavírání pátých dveří v zádi vozu. Elektrický mechanismus se aktivuje stisknutím tlačítka v hlavě klíčku od vozu. Proces otvírání či zavírání lze v kterémkoli okamžiku přerušit. Kromě toho může řidič otevřít či zavřít zadní dveře z interiéru vozu. Zadní dveře je možné otevřít pomocí spínače umístěného na palubní desce a zavřít je zmáčknutím tlačítka umístěného přímo na vnitřní straně pátých dveří.
Velmi užitečným prvkem nové Vectry Caravan, který se dodává na přání zákazníků, je výklopné tažené zařízení. Pokud jej řidič nepotřebuje, je celé tažné zařízení ukryté pod zadním nárazníkem, takže vůbec neruší elegantní vzhled vozu a nepřekáží např. ani při parkování v krátké mezeře mezi ostatními automobily. Tažné zařízení se odjišťuje pákou umístěnou v zavazadlovém prostoru a lze je vyklopit nohou, takže si řidič nemusí vůbec špinit ruce. Také sklápění taženého zařízení do úkrytu pod zadním nárazníkem lze zvládnout špičkou boty. Za Vectru Caravan lze připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 1800 kg (v testovaném dvanáctiprocentním stoupání).
Premiéra: Bezúdržbový částicový filtr DPF pro vznětové motory Opel
Další premiérou Opelu na Mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem je zcela nový bezúdržbový částicový filtrační systém DPF (Diesel Particulare Filter), který nevyžaduje žádná aditiva a eliminuje nevýhody dnes používaných konvenčních systémů. Díky promyšlené regenerační strategii zůstávají výkonové parametry, spotřeba a emise CO2 na stejné úrovni jako u motorů bez částicového filtru. Celé zařízení pro čištění výfukových spalin, zahrnující mj. primární katalyzátor, umístěný těsně u motoru a oxidační katalyzátor, je určené pro snížení množství všech škodlivin ve výfukových plynech, především pro redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO).
Inovativní systém DPF je společným dílem konstruktérů automobilky Opel a společnosti GM Powertrain. Bezúdržbový částicový filtrační systém DPF se objeví už začátkem příštího roku v modelech Vectra a Signum poháněných novým motorem 1.9 CDTI ECOTEC. Tento motor se poprvé představuje právě na letošním na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.
Nový částicový filtr pro vznětové motory sestává z keramického jádra z karbidu křemíku, které svojí strukturou připomíná včelí plástev. Jádro je perforováno velkým množstvím mikroskopických kanálků. Výfukové plyny procházejí stěnami kanálků, přičemž dochází k zachycování škodlivých částic. Aby nedošlo k ucpání filtru a překročení povoleného přetlaku, musí se zachycené částice v pravidelných intervalech vypalovat. Namísto aditiv přidávaných do paliva, která se při tomto regeneračním procesu obvykle používají, zvolili konstruktéři automobilky Opel povlakování aktivních částí filtru vzácnými kovy, k vlastnímu vypalování zachycených částic pak dochází po vstříknutí malého množství paliva, čímž teplota výfukových plynů vzroste téměř na 600 stupňů Celsia při které dochází ke spalování škodlivých částic. Tento koncept si vyžádal vývoj flexibilního vstřikovacího systému, schopného přesně pracovat ve všech režimech zatížení motoru – zařízení totiž musí bezchybně pracovat nejenom při plném zatížení motoru, ale také při „studených startech“ a v případech, kdy je vůz využíván pouze pro krátké jízdy po městě, což je typický případ například vozů taxislužby.
Pro splnění všech naznačených požadavků budou vozy Opel používat vznětové motory se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ poslední generace. Tato technologie totiž dovoluje velmi přesné řízení vstřikovacího procesu (množství vstřikovaného paliva i vstřikovací tlak) za všech podmínek.
Další výhodou sofistikovaného systému společností Opel/GM je, že k regeneračnímu procesu dochází v nepravidelných intervalech, v závislosti na převažujících jízdních podmínkách – ke vstříknutí dodatečné dávky paliva a k vypálení škodlivých částic tedy dochází až v momentu, kdy množství zachycených částic vyvolá předem daný zpětný přetlak ve filtru. Celý proces vypalování částic je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidly DPF jednotky, řidič průběh regenerace vůbec nepostřehne.
Mezi primárním katalyzátorem, který je uložení těsně u motoru, a částicovým filtrem je pod podlahou vozu umístěný oxidační katalyzátor. Ten slouží k redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO) ve výfukových plynech. Vysoká účinnost spalovacího procesu vznětových motorů Opel se odráží ve velmi nízkém množství kysličníků dusíku ve výfukových plynech – množství NOx leží pod hranicí emisních limitů normy Euro 4.
Nový systém čištěný výfukových plynů včetně částicového filtru DPF uvede Opel do svých modelů, které mají plnit emisní limity normy Euro 4. Ta bude platit pro všechny nově registrované vozy od 1. ledna roku 2006. Norma Euro 4 snižuje povolené množství pevných částic a kysličníků dusíku NOx ve výfukových plynech o 50 procent!
Opel si je vědom důležitosti čištění výfukových spalin z pohledu zachování čistého životního prostředí pro příští generace, a proto jeho konstruktéři neustále hledají nové cesty k dalšímu zdokonalení účinnosti spalovacích motorů. Nedílnou součástí této strategie je i snaha o stálé snižování spotřeby paliva, a to cestou snižování hmotnosti vozů, snižování valivých odporů a snižování aerodynamického odporu vzduchu.
Premiéra: Nový turbodiesel „common-rail“ o objemu 1,9 l a výkonu 110 kW/150 k
Nový turbodiesel o objemu 1,9 l se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, který je další premiérou Opelu na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, se objeví už začátkem příštího roku v modelech Vectra, Signum a Astra. Motor 1.9 CDTI ECOTEC má výkon 110 kW/150 k, jeho točivý moment dosahuje svého maxima 315 Nm v rozmezí otáček 2000 ot/min až 2800 ot/min. Moderní turbodiesel 1.9 CDTI ECOTEC je propojený s novou šestistupňovou manuální převodovkou.
Stejně jako nový turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC, také větší čtyřválec 1.9 CDTI ECOTEC je vybavený vstřikováním „multi-injection“, které pracuje s tlaky až 1600 barů a jež dokáže do spalovacích prostorů vstříknout až pět přesně definovaných dávek paliva během jediného pracovního cyklu. To zaručuje nejenom velmi malou spotřebu ale i příjemně tichý a vyvážený chod.
Modernizovaná Agila: Vysoce účinné motory, svěží design
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se veřejnosti poprvé představí technicky i opticky modernizovaný model Opel Agila. Nejprodávanější německý mikrovan dostal nový turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC o výkonu 51 kW/70 k, což z Agily dělá první model třídy „mikrovan“ poháněný vznětovým motorem.
Druhá nová pohonná jednotka – populární zážehový agregát o objemu 1,0 l a výkonu 44 kW/60 k – je vybavena inovativní technologií TWINPORT, která výrazně přispívá ke snížení spotřeby paliva. Oba nové motory, stejně jako už dobře známý zážehový čtyřválec 1.2 ECOTEC o výkonu 55 kW/75 k, plní emisní limity normy Euro 4.
Díky modernímu designu přední i zadní části, masivnějším nárazníkům v barvě karoserie, svěžím barvám v interiéru a standardně montovanému protiblokovacímu systému brzd ABS má modernizovaná Agila všechny trumfy pro další úspěšné tažení automobilovým trhem celé Evropy.
Při pohledu z vnějšku je modernizovaná Agila snadno rozpoznatelná podle větší masky chladiče s chromovanou příčkou a integrovaným znakem automobilky Opel, a také podle širších předních i zadních nárazníků probarvených do odstínu karoserie. V interiéru na sebe okamžitě upozorní sportovní tříramenný volant a čalounění v nových barvách i vzorech.
Mezi další velmi výrazné prvky modernizované Agily patří nový zážehový tříválec vybavený technologií TWINPORT, která podstatně snižuje spotřebu paliva. Agila poháněná tříválcem 1.0 TWINPORT o výkonu 44 kW/60 k si v průměru řekne jenom o 5,8 l benzinu na 100 km jízdy, což je asi o 0,2 l na každých 100 km méně než činila spotřeba předchozích provedení. A nový motor má přitom vyšší výkon i točivý moment!
Skvělou účinností se chlubí i nový turbodiesel 1.3 CDTI o výkonu 51 kW/70 k, jehož točivý moment dosahuje hodnoty 170 Nm. Tento extrémně kompaktní motor řady ECOTEC je nejmenším čtyřválcovým vznětovým motorem se systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“ na světě. Především díky propracovanému systému vstřikování se tento pozoruhodný agregát spokojí jenom s 5,2 l nafty na 100 km jízdy. Vznětový čtyřválec 1.3 CDTI je vybavený systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ poslední generace a plní emisní limity normy Euro 4.
Modernizovaná Agila se představuje také s novou škálou výbav. Zákazníci budou moci volit ze čtyř úrovní výbavy: „Essentia“, „Njoy“, „Cosmo“ a „Njoy Design-Edition“. Každá z těchto verzí má zacíleno na specifický okruh zákazníků. Díky kombinaci třinácti karosářských laků, dlouhému seznamu doplňků a příslušenství a pěti atraktivním sadám výbavy mají všichni zájemci o novou Agilu možnost přizpůsobit si svůj vůz dokonale svému stylu, požadavkům a možnostem.
Inovace Corsy: Svěží design a hospodárné motory
Mezinárodní autosalon IAA je místem debutu modernizované Corsy. Nová Corsa má pozměněný design čelní masky s výraznými třírozměrnými hlavními světlomety, pod jejichž krytem se ukrývají tři válcovité jednotky potkávacích světel, dálkových světel a směrových světel. Přední a zadní nárazníky jsou vyvedené v barvě karoserie a mají integrované speciální prvky, které je chrání proti poškození při drobných kolizích.
Dalšími výraznými novinkami modernizované Corsy jsou její hospodárné motory: Zážehový tříválec 1.0 TWINPORT ECOTEC, turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC, který se objevuje i v modelech Agila, a turbodiesel „common-rail“ o objemu 1,7 l a výkonu 74 kW/100 k, jehož točivý moment dosahuje hodnoty až 240 Nm. Turbodiesel 1.7 CDTI bude v nabídce také modelů Meriva. Novinkou je i zážehový čtyřválec o objemu 1,4 l vybavený rovněž technologií TWINPORT.
Technologie TWINPORT výrazně snižuje spotřebu paliva. Například Corsa poháněná novým zážehovým motorem 1.0 ECOTEC TWINPORT o výkonu 44 kW/60 k si v průměru řekne jenom o 5,3 benzinu na 100 km jízdy, což je o 0,2 l/100 km méně než v případě předchozího zážehového motoru o objemu 1,0 l.
Ještě výraznější je zlepšení hospodárnosti u nového zážehového čtyřválce 1.4 ECOTEC TWINPORT o výkonu 66 kW/90 k. Ten v průměru spotřebuje jen 5,9 l/100 km, což je o 0,9 l/100 km, resp. o téměř 13 procent méně než spotřebuje jeho předchůdce stejného výkonu. Spotřeba Corsy, poháněné čtyřválcem 1.4 ECOTEC TWINPORT, který přenáší svůj výkon na přední kola prostřednictvím pětistupňové automatizované převodovky Easytronic, je v porovnání s Corsou se starším motorem o objemu 1,4 l a se čtyřstupňovou automatickou převodovkou nižší dokonce o 1,7 l/100 km, resp. o více než 23 procent!
Extrémně hospodárné jsou modely poháněné novými turbodiesely: Corsa 1.3 CDTI ECOTEC spotřebuje v průměru jen 4,5 l nafty na každých 100 km jízdy (model s převodovkou Easytronic dokonce jenom 4,4 l/100 km). Corsa poháněná větším turbodieselem 1.7 CDTI si řekne jen o 4,8 l nafty na každých 100 km jízdy.
Zavěšení kol a elektro-hydraulický posilovač řízení modernizovaného modelu byly pečlivě naladěny, tak, aby Corsa byla ještě lépe ovladatelná. V interiéru zaujmou nové čalounicí materiály v zajímavých barvách a vzorech, které propůjčují prostoru pro cestující svěží nádech. Celá modelová řada Corsa zahrnuje šest různých stupňů výbavy: Essentia, ECO, Enjoy, Cosmo, Sport a GSi.
Standardní výbava vozů Opel Corsa nyní obsahuje také brzdový asistent nebo světlomety s funkcí „doprovoď mě domů“. Na přání se bude dodávat elektronický stabilizační systém ESP nebo xenonové světlomety.
Tisková zpráva Opel CR
Premiéry značky Opel ve Frankfurtu
Nový Opel Astra, který se představí ve světové premiéře na Mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem...