Tento sportovně stylizovaný vůz, vyvinutý specialisty divize SEAT sport a odborníky z Technického centra automobilky SEAT v Martorellu, nekompromisně naznačuje dynamický potenciál své modelové řady. Jeho srdcem je totiž přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.8 20vT, v jehož útrobách se ukrývá 225 španělských plnokrevníků (strohou řečí techniky je to 165 kW), kteří se dokážou rozběhnout rychlostí až 242 km/h - tak rychle nedokáže uhánět žádný jiný sériový SEAT! Výkonný turbomotor propůjčuje Leonu Cupra R obdivuhodnou dynamiku - ke sprintu z 0 na 100 km/h vůz potřebuje jenom 6,9 s. To je zásluha především výborného průběhu točivého momentu, kdy v rozmezí otáček 2100 až 5000 min-1 má řidič pod pedálem plynu stále k dispozici točivý moment velikosti 270 Nm, takže motor už z nízkých otáček "zatahuje" s umíněností, která bere dech.
O spolehlivý přenos vysokého výkonu motoru na kola se stará manuální šestistupňová převodovka.
Nový Leon Cupra R, nejvýkonnější a nejdynamičtější SEAT, dostal zvlášť upravený podvozek se systémem DSR, který má speciálně naladěné vinuté pružiny, tlumiče pérování, stabilizátor a tužší pouzdra pro uchycení prvků závěsu kol. Také řízení prodělalo změny, které se projevily v rychlejší reakci vozu na natočení volantu. SEAT Leon stále zrychluje - na trhu se postupně objevují pořád výkonnější verze, a tak není divu, že poslední přírůstek, Cupra R, dostal pořádně "jedovaté" brzdy Brembo s ventilovanými disky rozměrů 323 x 28 mm vpředu a 256 x 22 vzadu. Přesné řízení, "nabroušený" motor a sportovní zavěšení kol umožňují zkušenému řidiči střihat zatáčky tempem, jakým to dovolují jen ty nejlepší sportovní modely. Bezpečnost má u značky SEAT vždy prioritu, a proto Leon Cupra R dostal pro jistotu stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem EBA - pokud by to řidič nechtíc opravdu přehnal, dokážou tito elektroničtí pomocníci rozdivočelý vůz rázně umravnit. Za volantem Leonu Cupra R je totiž těžké držet vášně pod kontrolou, vždyť tyto vozy mají závodění v krvi. Konec konců určitě ne náhodou se objevují na závodních okruzích a ve Velké Británii a Španělsku se dokonce jezdí značkový pohár SEAT Leon Supercopa.
Je to na první pohled Leon, ale také je hned vidět, že jde o skutečně ušlechtilý kousek z této stáje - z vnějšku se Leon Cupra R od ostatních členů své modelové řady odlišuje především masivnějšími nárazníky s mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Pozornost upoutávají také litá kola 7,5J x 18 s pneumatikami 225/40, pod kterými prosvítají rudě lakované čtyřpístkové třmeny brzd Brembo. Zádi pak, jako třešnička na slavnostním dortíku, dominuje masivní oválná chromovaná koncovka výfuku.
V interiéru, pečlivě zpracovaném z vysoce hodnotných materiálů, převažuje černá - palubní deska, čalounění stropu, boční výplně, sedadla i madla dveří jsou v této barvě. Černá je i středová konzole, do které jsou vsazeny ovladače klimatizační jednotky a autorádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. S převažující černou barvou příjemně kontrastují rudé stehy čalounění sedadel a rudá písmena "R" vyšitá do opěradel sportovních sedadel.
Sportovní Leon Cupra R je špičkově vybaveným sportovním vozem, který však nezapomíná ani na komfort a bezpečnost. Do jeho standardní výbavy proto patří mj. klimatizace, protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS, elektronický stabilizační systém ESP, výškově i podélně nastavitelný volant, audiosystém Aura a čelní a boční airbagy. Zákazníci mohou sportovní charakter vozu ještě zvýraznit anatomickými sedadly Recaro, komfort cestování dokáže zvýšit i na přání montovaný navigační systém nebo měnič na 6 CD disků ukrytý v palubní schránce.
Prodejní výsledky Leonů Cupra R ukazují, že tento po všech stránkách výjimečný a stoprocentně kvalitní model byl dokonalou trefou do černého - když jej SEAT uváděl v dubnu 2002 na trh, předpokládali marketingoví experti automobilky SEAT, že do konce roku 2002 najde zákazníky asi 850 vozů. Ve skutečnosti se ovšem ještě do konce roku 2002 prodalo více než 1400 Leonů Cupra R a poptávka nezeslábla ani v roce 2003. Pro pokrytí požadavků musel SEAT dokonce zvýšit produkci z původních 240 na 340 vozů měsíčně.
- Výkon 165 kW/225 k, rychlost 242 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 6,9 s
- Dokonalá symbióza extrémních výkonů a špičkové kvality
Materiály: Import Volkswagen Group s.r.o.,Divize SEAT
Predátor z Martorellu: Leon Cupra R!
Nejvýkonnější, nejrychlejší, nejdynamičtější sériový SEAT - to jsou primáty, kterými se chlubí nový Leon Cupra R.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Bylo to UFO? Pentagon vyřešil jednu z největších novodobých záhad!
-
Netflix není jediný. Kde všude můžete sledovat filmy a seriály?
-
Zápal plic se nevyplatí podceňovat. Může vás i zabít
-
Soukupa nenahradí jen tak někdo: PRAVDA o astronomické sumě pro Dopitu!
-
Ariana Grande: Spontánní duet s fanouškem vytvořil nečekané spojení!
-
TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc
-
DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky
-
Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru
-
Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?