Co nám Škoda nenabídla

Octavia | foto: Škoda Auto

Škoda je sice stále považována za domácí automobilku a značná část z její produkce se prodá právě na našem trhu, i přesto nám však není úplně „věrná“ a jinde prodává modely, které doma nenabízí. Podívejme se na ně.

Octavia RS? Pche

U současných škodovek platí, že je-li v nabídce verze RS, je to ta nejsilnější a nejrychlejší motorizace. Ale neplatí to tak docela. Pokud bydlíte v Řecku, víte, že tam se v současné době RS první generace již neprodává. Zato se prodává Octavia GT193. Nemýlíte se, číslovka opravdu vyjadřuje výkon v koních, který podává motor. Ve skutečnosti je pod kapotou stejná 1,8T, jako v „našem“ RS, ale je naladěna na o 13 koní vyšší výkon. Má tak o pouhých 7 koní méně, než současná RS.

Díky výkonu navíc je schopno GT zrychlit na stovku za 7,6 sekundy, čímž se dostává přesně mezi RS první (7,9 s) a druhé generace (7,3 s). Překvapí však, že maximální rychlost je zkrouhnuta z 235 u RS první generace na 220 km/h. Spotřeba je shodná s RS. Co se exteriéru týče, GT používá stejný optipaket, jako RS.

Fabia RS? V Řecku na to jdou opět jinak

Zatímco v rodné zemi se prodávala Fabia první generace ve své nejsportovnější variantě jako RS, v Řecku to mají jinak. Jejich Fabia sport edition sice není výkonnější, než RS, ale i přesto stojí za to ji zmínit. Pod optipaketem eReSa se totiž nachází nejvýkonnější benzínový motor, jaký se ve Fabii sériově objevil, přesto čtrnáctistovka o výkonu 116 koní (86 kW) překonává benzínový dvoulitr o pouhý jeden kůň. Zdálo by se, že s nižší hmotností menšího motoru pojede Fabia svižněji, než s dvoulitrem, opak je však pravdou a ve zrychlení 0-100 zůstane Sport edition za klasickým dvoulitrem s časem 10,8 pozadu téměř o sekundu.

Po tom všem není divu, že kosmetické změny jsou i u motorů Superbu. Ten má pod kapotou stejný motor, jako Octavia GT, tedy o pár koní posílenou 1,8T

Škoda prakticky

Zatímco v naší kotlině Škoda nabízí jediné praktické auto – Škodu Praktik, tedy Roomstera zbaveného zadních sedadel. V Rakousku by taková nabídka však nestačila.

Fabia Combi Praktik byla nějakou dobu nabízena i u nás.

Octavia první generace v úpravě Praktik však na našem trhu nebyla nikdy. Je nabízena s motory 1,4 (benzín; 55kW / 75 koní) a 1,9 TDI (diesel; 74 kW / 101 koní) a podle motoru uveze 575 nebo 590 kilo nákladu. Toho může být až 2,3 m3.

Zajímavý je i poslední Praktik. Je totiž odvozen z Octavie druhé generace. Na výběr je jediný motor a to 1,9 TDI o výkonu 105 koní (77 kW). Ve svém nákladovém prostoru o objemu 2,4 m3 je schopno uvézt až 660 kg nákladu. A co je zajímavé, je na výběr jak z pohonu předních, tak všech kol. Ideální náklaďáček do hor.

Není snad třeba dodávat to, že všechny praktiky jsou dvoumístné, prostor zadních sedaček je využit pro náklad, který je od posádky oddělen pevnou přepážkou.

Pro zájemce ještě dodám cenu. Ta činí u 1. generace 17 730 euro (510 tisíc Kč) za motor 1,4 a 19 770 euro (560 tisíc Kč) za 1,9 TDI. Za druhou generaci zaplatíte 23 730 euro (680 tisíc Kč) za předokolku a 26 310 euro (755 tisíc Kč) za 4x4. Dovoz z Rakouska by v době EU neměl být problémem.

O verzích určených pro asijský trh si něco povíme zase příště.

Pokud víte o nějakém zajímavém modelu, na ktrerý jsem zapomněl, budu rád, když ho připíšete do diskuze pod článkem. Děkuji, autor.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy