Jde o novou šestistupňovou převodovku, která funguje v automatickém nebo sekvenčním režimu a umožňuje tak maximálně využít výkonu hnací jednotky 2.4 JTDM s 200 k (v krátké době bude k dispozici i pro 1.9 JTDM se 150 k). Ovládání “Q-Tronic” dovoluje jednoduchými přesuny volicí páky řídit vozidlo v automatickém režimu, kdy jsou k dispozici všechny funkce vlastní automatickým převodovkám (parkování, zpětný chod, neutrál a drive), nebo v sekvenčním režimu.
Celý systém funguje následovně. Automatický převod zajišťuje sám o sobě lepší využití výkonů motoru a vyšší komfort především při řízení ve městě. K těmto výhodám připojuje “Q-Tronic” ještě slušný komfort řazení, tedy redukci impulzů, které může řidič zaznamenat. Navíc tento inovační systém umožňuje všem, kdo se nehodlají vzdát zábavy ze sportovní jízdy, aby ho používali i v sekvenčním režimu jako převodovku s pevnými, sekvenčně ovládanými převodovými stupni: jedna poloha směrem nahoru (značka “+”) umožňuje přejít na vyšší rychlostní stupeň, zatímco směrem dolů (značka “-”) se přechází na nižší stupeň. I v tomto režimu systém řidiči zaručuje možnost zachovat sportovní jízdu vzhledem k tomu, že na rozdíl od sekvenčních převodovek nabízených konkurencí zařízení “Q-Tronic” nenutí řadit ve vysokých otáčkách, ale záleží na řidiči, kdy chce přeřadit.
Kromě toho nabízí převodovka “Q-Tronic” také funkci “Sport – Winter”, která umožňuje vybrat si navíc kromě standardní funkce ještě mezi dvěma režimy fungování (Sport a Winter). Konkrétně: po nastartování vozu s pákou v poloze D je aktivní režim Comfort, který upřednostňuje hladké přechody mezi jednotlivými rychlostními stupni a vyváženou spotřebu paliva díky zařazovaní jednotlivých rychlostních poměrů při relativně nízkých otáčkách. Stisknutím tlačítka po straně páky lze přejít na režim "Sport", který podtrhuje výkon a zajišťuje brilantní a zábavné řízení díky řazení rychlostních stupňů prováděné při vyšších otáčkách motoru. Tím se dosahuje sportovnějšího chování vozu. A konečně, když se přidrží na delší dobu stisknuté totéž tlačítko, lze přejít do režimu “Winter”, který je určen k udržení maximální adheze v případě, že je povrch vozovky mimořádně zrádný jako v případě zasněžených cest.
Verze motoru vybavené automatickou převodovkou Q-Tronic, které jsou k dispozici s výbavou Progression a Distinctive, nabízejí stejné charakteristiky jako verze s mechanickou převodovkou. Při identické verzi motoru a výbavě stojí o 65.000 Kč více. Cena začíná na 920.000 Kč za Alfu 159 1.9 JTDM se 150k Progression “Q-Tronic” (960.000 Kč za 159 Sportwagon se stejným motorem a výbavou) a na nejvyšší cenu se dostane u špičkového modelu řady, Alfy 159 2.4 JTDM s 200 k High “Q-Tronic”, nabízené za 1,120.000 Kč (1,160.000 Kč ve verzi Sportwagon).