V Ženevě byly prozrazeny další fakta o čtvrté modelové řadě Škody respektive čtvrtém pilíři výrobního programu mladoboleslavské automobilky.
Výroba Roomsteru se v současnosti rozbíhá ve výrobním závodu v Kvasinách. Uvedení na trh ve většině evropských zemí včetně ČR se očekává během června. Pokud bychom chtěli automobil někam zařadit, pak máme podle automobilky smůlu, neboť Room-ster prý položil základní kámen zcela nové kategorii. No, nechme to bez komentáře, protože Škoda přivedla na svět skutečně velmi kvalitní a technicky zajímavý produkt. Podle mého názoru by byla dokonce škoda, kdyby Roomster zůstal v tomto „novém“ segmentu sám. Přirozeně jsem hledal ve spektru nabídky napříč všemi značkami automobil, který by byl Roommsteru srovnatelným konkurentem. Až se bude Roomster běžně prohánět po českých silnicích, vytvoříte si představu o jeho rozměrech snáze. Nepochybně pak také sami objevíte jeho přednosti. Nyní jsem však vybral pro srovnání Citroe¨n Berlingo, který připomíná Roommster siluetou, a Opel Meriva, jenž vychází svým pojetím vstříc patrně velmi podobné klientele. Škoda Roomster je z trojice, kterou jsem se nyní rozhodl porovnávat, nejdelší, jeho délka činí 4205 mm (Meriva 4042 mm, Berlingo 4137 mm), přitom má nejkratší rozvor 2617 (Meriva 2630 mm, Berlingo 2693 mm), což se ovšem promítá pozitivně do průměru otáčení, který činí pouhých 10,3 m. Výrobce udává pro porovnání rozvoru taktně Octavii, jejíž vychvalovaný vnitřní prostor stojí na rozvoru 2578 mm. Výška Roomsteru činí 1607 mm, a tento vůz je tedy ze srovnávané trojice nejnižší (Meriva 1624 mm, Berlingo 1810 mm). Díky tomu má ve srovnání s jinými automobily podobného typu dynamičtější siluetu a boční proporce také připomínají spíše vyšší kombi než klasický velkoprostorový automobil. Celková šířka 1684 mm (Meriva 1694 mm, Berlingo 1724 mm) sice nevypadá na první pohled jako lichotivá, uvědomíme-li si, že vzadu se nacházejí tři samostatná sedadla, ale přímé srovnání jsem pochopitelně neměl k dispozici, a díky řešení vnitřního prostoru (výplní dveří a konstrukcí sedadel) může být situace zcela opačná. Z uvedené trojice je tedy Room-ster nejdelší, nejnižší, nejužší a má nejkratší rozvor, což jsou zatím první čtyři „nej“.
Zajímavé je bezesporu ztvárnění vnějšího vzhledu automobilu, které zcela vybočuje z dosud konzervativní linie značky, která měla pochopitelně své opodstatnění. Z ekonomického pohledu se design ostatních modelových řad jeví i přes svou umírněnost jako dokonalý, neboť dokázal podle prodejních statistik zaujmout velmi širokou cílovou skupinu zákazníků. Zato Roomster již zajisté vyvolá řadu kontroverzních reakcí. Bezesporu existuje množství lidí, včetně mě, kteří jsou jeho podobou nadšeni. Stejně tak se jistě najde početná skupina lidí, která mu na chuť nikdy nepřijde. To je ovšem v naprostém pořádku, protože kdybychom měli všichni stejné potřeby a stejné estetické cítění, stačil by pro zajištění naší mobility jeden model jednoho výrobce. V případě Roomsteru se zdá, jako by byla tvarem oken oddělena přední část automobilu od části zadní, která nenechá nikoho na pochybách, co se týče skutečné nabídky vnitřního prostoru a prostoru pro zavazadla. Velké zasklené plochy pak vytvářejí v interiéru velmi příjemný pocit vzdušnosti.
Také Roomster nabídne, což každý v kategorii MPV očekává, uspokojivou variabilitu uspořádání interiéru díky systému VarioFlex. V zadní řadě, jak již bylo řečeno, se nacházejí tři samostatná sedadla, jejichž opěradla lze nezávisle polohovat. Krajní zadní sedadla je navíc možné posouvat v podélném smě-ru. Prostřední sedadlo lze z vozidla zcela vyjmout a obě krajní sedadla pak posunout ke středu automobilu, čímž vznikne velkorysý prostor pro dva cestující vzadu. V závislosti na pozici zadních sedadel činí nej-menší objem základního zavazadlového prostoru 0,450 m3, největší 0,530 m3. Po sklopení trojice zadních sedadel vznikne prostor o obje-mu 1,555 m3 a po jejich vyjmutí z vozidla dokonce 1,780 m3.
Nabídka koncernových zážehových a vznětových motorů je nám dobře známá, a tak jen postačí, když vyjmenuji ty, které byly v první fázi určeny pro Škodu Roomster. Spektrum nabízených zážehových motorů otevírá motor 1,2 l s nejvyšším výkonem 47 kW, čtyřválec 1,4 l nabídne nejvyšší výkon 63 kW a šestnáctistovka 77 kW. Vznětové motory TDI reprezentuje menší motor 1,4 l ve dvou výkonových variantách 51, resp. 59 kW. Motor 1,9 TDI jistě potěší nejvyšším výkonem 77 kW. To, že firma myslí i na životní prostředí, dokládá také přítomnost filtru pevných částic DPF.
Vedle množství praktických prvků vnitřní výbavy, mezi nimiž nechybí rozměrné odkládací schránky a držáky nápojů, je Škoda Roomster vybavena například projektorovými halogenovými světlomety a mlhovkami s funkcí „Corner“, které dokážou svítit doslova za roh. Ve výčtu příplatkové výbavy nechybí mimo jiné stabilizační systém ESP, panoramatická střecha či multifunkční volant.
Škoda Roomster bude zajisté vítaným obohacením trhu, míru jejího rozšíření pak zejména u nás ovlivní cenová politika výrobce.