Toyota RAV4 III. vstoupila v březnu letošního roku na český trh a my se můžeme těšit na špičkovou kvalitu, vynikající dieselové pohonné jednotky, prostornější karoserii a zbrusu nový systém pohonu všech kol.
Toyota RAV4 stála u zrodu třídy SUV a od začátku udávala kurs. Vůbec první koncept tohoto vozidla pro volný čas (Recreation Activity Vehicle) byl odhalen již před neskutečnými 16 lety. Když se pak v roce 1994 objevila futuristická „ravka“ ve třídveřovém a později také v méně efektním, ale o to praktičtějším pětidveřovém provedení na evropském trhu, byl to pro mnohé šok už proto, že Toyota byla v tehdejší době zapsána v podvědomí evropských motoristů jako spolehlivá, nicméně velmi konzervativní značka, která sází spíše na jistotu a příliš neexperimentuje. Jenže mladý designér Toyoty, který měl při stylingu konceptu RAV4 volnou ruku, se dokonale trefil do vkusu zákazníků a jeho výtvor nejenže dostal zelenou pro sériovou výrobu, ale navíc si velmi rychle získal i početnou klientelu, jež ocenila to, že Toyota RAV4 byla především „jiná“. Její popularita nijak neutrpěla ani razantním nástupem konkurence (Honda CR-V, Land Rover Freelander), a díky kontinuálním inovacím si vůz udržel svou pozici na trhu. Druhá generace z roku 2001 již nebyla experimentem, ale přísně cíleným produktem. Hlavní tíhu prodejů již nesla pětidveřová verze, krátký třídveřový model pomalu „vypadával“ z role fun-automobilu pro něžné pohlaví a novou modelovou řadu zcela ovládla praktičnost. Z elegantního doplňku úspěšné manažerky se během jedné dekády stal plnohodnotný rodinný automobil a od tohoto základu se při vývoji třetí generace „ravky“ odrazili i vývojáři Toyoty.
První dojem na mě kompaktní SUV značky Toyota udělalo při své předpremiéře na frankfurtském autosalonu. Designem se nová RAV4 odchýlila od atraktivního kompaktního „teréňáku“ a přiklonila se k praktickému MPV aerodynamických tvarů (cx=0,31) a vyšší konstrukce. Zda je to dobře či nikoliv, ocení hlavně zákazníci, nicméně z praktického hlediska to pochopitelně přináší samé kladné body. Zapomeňte na třídveřovou verzi, v souladu se současnými trendy bude RAV4 k dostání pouze v pětidveřové variantě, která opět trochu povyrostla. Oproti svému předchůdci se prodloužila o celých 145 mm, z čehož těží samozřejmě cestující, neboť interiér rovněž narostl o 85 mm. K variabilitě uspořádání ve voze přispívá originální systém posouvání a sklápění zadních dělených sedadel, nazvaný příznačně Easy Flat, díky němuž můžete postupně zvětšit základní objem zavazadlového prostoru až na 0,586 m3. Škoda jen, že zadní jednokřídlé dveře jsou stále uchyceny na pravé (japonské) straně, takže při vykládání i nakládání je třeba přistupovat k automobilu z řidičovy strany, tedy od silnice.
Po otevření dveří nového modelu je vidět výrazný kvalitativní posun jak v designu, tak ve zpracování. Dominantním prvkem interiéru je dvoustupňový středový panel s ovladači audiosystému, klimatizace a případně navigačního systému (u lépe vybavených modelů). Bezchybné jsou také tříramenný sportovní volant a kontrolní přístroje s dominantním rychloměrem uprostřed společně s výrazným středovým tunelem a krátkou řadicí pákou. Již základní výbava všech modelů je poměrně bohatá a zajišťuje více než solidní úroveň komfortu, který začíná být v této cenové kategorii standardem. Navíc nemusíte platit například za všechny bezpečnostní prvky, které zahrnují mimo jiné ABS, systém jízdní stability VDC nebo devět airbagů (včetně kolenního airbagu u řidiče), nechybí ani klimatizace, elektrické ovládání všech oken, audiosystém na CD s šesti reproduktory, palubní počítač či dvojité centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Ve výbavách dražších verzí pak najdete vše, na co si jen vzpomenete, navigačním systémem počínaje přes zadní parkovací kameru, startování tlačítkem až po kožené čalounění a elektricky nastavitelná sedadla.
Výraznou změnou prošlo celé převodné ústrojí. Také Toyota dala v této třídě sbohem stálému pohonu všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu a vyvinula inteligentní elektronický systém, jehož srdcem je lamelová spojka, která v případě potřeby přiřazuje samočinně pohon zadních kol. S ním pak komunikuje řada elektronických pomocníků pracujících hlavně na principu regulace prokluzu kol zásahem brzdy, takže i RAV4 je nyní podobně jako třeba Freelander vybavena pro sjezd extrémně prudkých svahů (systém DAC); elektronika pak velmi usnadní například rozjezd do prudkého kopce na kluzkém povrchu (HAC).
K velkým změnám došlo také pod kapotou. Všechny tři pohonné jednotky samozřejmě splňují normy Euro IV a z hlediska požadavků evropských zákazníků se nabídka motorů orientuje hlavně na turbodiesely. Základem sice zůstal dvoulitrový čtyřválec se systémem variabilního časování zdvihu ventilů (VVT-i), jehož výkon se zvýšil o 2 kW na 112 kW, ale u Toyoty očekávají, že zájem zákazníků se bude soustřeďovat především na dva turbodiesely, které jsme mimochodem představili již ve spojení s kompaktním MPV Corolla Verso.
Z hlediska pořizovacích nákladů bude nejprodávanějším motorem turbodiesel 2.2 D-4D 135, který se dodává výhradně v kombinaci se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Nejvyšší výkon 100 kW a točivý moment 310 N.m řadí tuto verzi mezi nejvýkonnější vůz ve své třídě a podle našich prvních zkušeností představuje tato pohonná jednotka optimální řešení z hlediska cestovního komfortu i spotřeby. Nicméně Toyota nabízí tento motor ještě ve verzi 2.2 D-4D 180 o výkonu 130 kW a hlavně obřím točivém momentu 400 N.m, který pochopitelně nemá na trhu konkurenci. Zcela výmluvná je nejvyšší rychlost 200 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,3 s. Přitom se tento motor spokojí se 7 l nafty na 100 km (kombinovaná spotřeba podle údajů výrobce). I tato pohonná jednotka se bude dodávat výhradně se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Současnou módu samočinných převodovek v této modelové řadě reprezentuje pouze verze se zážehovým dvoulitrem, použitý „automat“ je navíc jen čtyřstupňový, takže zájemci o samočinné převodové ústrojí pro turbodiesel si ještě budou muset nějakou dobu počkat.
Nová Toyota RAV4 je více než jen kvalitním nástupcem své předchůdkyně. I když svým designem rozvíjí směr započatý předchozím modelem, představuje v mnoha ohledech špičku své třídy. Lze předpokládat, že naváže na úspěchy svého předchůdce, který byl začátkem 21. století několikrát nejprodávanější terénní čtyřkolkou na českém trhu. I když nabídka v tomto segmentu je dnes nepoměrně bohatší, není třeba se ani v nejmenším obávat, že by tato novinka značky Toyoty nenašla své obdivovatele. Ty zřejmě neodradí ani vyšší cena oproti většině konkurence. Podle dovozce bude jeden z vůbec nejprodávanějších modelů, provedení RAV4 D-4D 135 Sol, na našem trhu stát 839 900 Kč, přičemž zážehovou verzi bude možno pořídit za 839 900 Kč. Nejdražší verze X za 1 089 900 Kč pak bude mít ve standardu kožené čalounění sedadel, osmnástipalcová kola obutá do pneumatik Runflat nebo systém bezklíčového zapalování Smart Entry.