Technika: 4 Motion

Volkswagen | foto: Volkswagen

Při hledání inteligentního pohonu všech kol, který by bylo možné regulovat, narazili technici společnosti Volkswagen v roce 1995 na nový druh spojky. Jedná se o koncepci pohonu švédské firmy Haldex.

Pro její fungování vyvinuli software specialisté na pohon všech kol firma Steyer-Daimler-Puch v Rakousku. Podstata spočívá v lamelové spojce, pohybující se v olejové lázni, která je axiálně stlačována. V závislosti na hodnotě tlaku, který je vyvinut, lze měnit přenášený točivý moment a tím regulovat přenos síly na zadní kola. Tlak je podle všech pravidel patřících k umění dobrého programování regulován tak, že nový špičkový systém techniky pohonu všech kol, který byl pokřtěn jako "4MOTION", dokáže všechno, co doposud chybělo pohonu syncro.

Nová spojka představuje kompaktní konstrukční skupinu, která je uložena na stejném místě jako viskózní spojka původního pohonu syncro: je umístěna na diferenciálu zadní nápravy a je poháněna kardanovým hřídelem. Její elektronická řídicí jednotka získává informace prostřednictvím hlavní cesty, kterou proudí všechny elektronické informace a tou je datová sběrnice, tzv. Can-Bus. Ta přenáší údaje z ABS a řídicí jednotky motoru: signály ze senzorů kol, ze systému pro regulaci prokluzu a z brzd, signály z motoru (např. o poloze pedálu plynu, otáčkách motoru) aj. V závislosti na tom reguluje výši a průběh hydraulického tlaku, který je vyvíjen na lamely spojky. Tlak oleje uvnitř spojky vytvářejí dva prstencové čerpací písty. Ty jsou v činnosti jen tehdy, když vstupní a výstupní hřídel nedosahují stejného počtu otáček, neboť jen tehdy je potřeba rozdělovat točivý moment.

Podstatnou předností spojky Haldex je její výjimečně krátká reakční doba: již při dosažení úhlu 45 stupňů – tedy na počátku první otáčky po "přijetí povelu" prostřednictvím elektronického signálu – je k dispozici potřebný tlak a je dosahováno odpovídajícího točivého momentu na zadní nápravě. Spojka reguluje moment plynule od nuly až po plný přenos, což odpovídá rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50; v závislosti na poměru hodnot tření je možné, aby na zadní nápravě bylo až 100 procent hnacího momentu. Spojka je velmi robustní a může na zadní nápravu přenášet momenty až do výše 3200 Nm. To je více než dvojnásobek v porovnání s dosavadní viskózní spojkou.

Spojka Haldex splňuje beze zbytku všechna přání, která na ni kladou experti na pohon:

 - Pomocí ní je od chvíle, kdy je nastartován motor, realizován permanentní pohon všech kol; je možná regulace. 

- Je zárukou zrychlení, při kterém je udržována stabilní stopa, a také neutrálních až lehce nedotáčivých jízdních vlastností při normálním provozu a dokonce přetáčivých jízdních vlastnosti při nadbytku výkonu.

- Zajišťuje dobré jízdní vlastnosti při zpomalování, poradí si při popojíždění, nevadí jí různé průměry pneumatik (kolo pro nouzový provoz) a umožňuje, aby bylo vozidlo odtaženo s nadzdviženou nápravou.

- Především ale bylo dosaženo harmonické součinnosti se všemi systémy sloužícími k regulaci prokluzu počínaje protiblokovacím systémem (ABS) přes regulaci prokluzu (ASR) a elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS) až po program jízdní stability (ESP).


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy