Audi R10 - opět s náskokem vstříc vítězství

R10 | foto: Audi Press

Audi se chystá využít úspěchů, které dosáhlo s modelem R8 ve vytrvalostních závodech a v Le Mans. Představilo nástupce s označením R10, které bude dieselovým sportovním prototypem!

Německá automobilka Audi AG je opět krok před svojí konkurencí: Autor motoru TDI ponese opět další primát a to, že se bude ucházet o vítězství ve slavném 24 hodinovém závodě v Le Mans s dieselovým motorem.

Zcela nové Audi R10 vychází koncepčně z jeho velmi úspěšného předchůdce R8. Ovšem jinak jde o nové auto, které v sobě nese úspěšnou technologii, jenž do nedávna vítězila jak v Le Mans, tak i ve vytrvalostních závodech LMES (Le Mans European Series), ALMS (American Le Mans Series) a JLMS (Japan Le Mans Series). 

Novou R10tku bude pohánět v závodním světě unikátní novinka: dvanáctiválcový 5,5 litrový TDI motor se dvěma turbodmychadly, který udivuje jak svojí tichostí, tak i úsporou paliva. Prostě, skvělá zbraň proti konkurenci. Výrobce v oficiálních materiálech udává výkon přes 650 koní a točivý moment přes 1100 Nm. Těmito hodnotami nová R10tka výrazně překonává všechny své závodní předchůdce, včetně R8čky.   

Audi se rozhodlo do tohoto v závodním světě neprozkoumaného terénu vstoupit s novým motorem V12 TDI, který je vyroben z lehkého hliníku!  Jak jinak u Audi. Nový dieselový motor je navíc vybaven dvěma filtry k zachytávání pevných částic. Nový motor čekají mnohé výzvy. Například tlak vstřikování paliva jednoduše překračuje hodnotu 1600 barů, což je o mnoho víc, než v seriových automobilech. Užívaná síla motoru se pohybuje v rozmězí 3000 až 5000 otáček za minutu, což je u závodního motoru neobvykle nízká hranice. Díky tomu nebudou muset závodní jezdci řadit tolik, jako například u R8čky.

Díky enormnímu točivému momentu 1100 Nm muselo Audi u R10tky vyvinout i novou převodovku, která svojí technologií odolá i extrémní síle a opotřebení.  

Nová technologie si ovšem vyžádala zcela nový podvozek, honosící se významně delším rozvorem než u R8čky. Další zmenou jsou širší přední pneumatiky, které zlepší řízení vozu. Nová technologie údajně vylepšila i uhlíkové vlákno použité při výrobě skořepiny - karoserie vozu.   

Nové Audi R10 prošlo poprvé testovacími jízdami na konci listopadu 2005. V březnu příštího roku jí čeká další rozsáhlý testovací program, který bude přípravou na vítězné tažení na okruhu v Le Mans při 24 hodinovém závodě, který startuje 17. června 2006.

Komentář Wolfganga Ullricha - šéfa Audi Motorsport AG - poslechni zde

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy