Pro Audi je model Q7 velmi důležitý, protože konečně mají v Ingoldstadtu automobil, který je šitý na zákazníky v USA. I proto u Audi "masírovali" veřejnost cíleným odtajňováním tohoto projektu více než rok počínaje vypouštěním špionážních fotografií z jízdních testů zakamuflovaného automobilu a konče zřízením internetových stránek tohoto modelu již v červnu tohoto roku, na kterých jste si ovšem nemohli první plnohodnotné SUV od Audi prohlédnout. První skutečně oficiální snímky nového modelu se objevily těsně před Frankfurtem, i když už předtím bylo jasné, že Q7 bude svými tvary úzce spjata se studií Pikes Peak představenou v roce 2003 na autosalonu v Detroitu. Nakonec se ovšem ukázalo, že Pikes Peak byl vlastně prvním prototypem sériového automobilu a Q7 je tak vlastně přetavení koncepční studie pro autoshow do sériové podoby.
Existuje zde Touareg a Cayenne, proč by tedy u Audi měli nákladně vyvíjet nový koncept pro vysoké luxusní SUV. A tak je logické, že novinka z Ingolstadtu má prodlouženou platformu výše zmiňovaných modelů. Rozvor Q7 tak o 2 mm přesáhl tři metry, celková délka karoserie se zase o 8,6 cm dostala přes pět metrů. Z evropských terénních čtyřkolek tuto hranici překračuje pouze klasický off-road Nissan Patrol Wagon a pak už pouze užitkové pick-upy. Audi Q7 však pochopitelně míří na úplně jiné zákazníky a ve své kategorii je tak suverénně nejdelším automobilem. Obří rozměry Audi mají svou logiku. Kromě toho, že umožní nabídnout v luxusní třídě čtyřkolek plnohodnotný sedmimístný automobil, zajistí si rovněž potřebný odstup od připravovovaného nástupce populárního allroadu, jehož sériovou podobu již u Audi také ohlásili. Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku tak brzy bude mít v jednom segmentu velmi široký záběr svých sítí, do kterých se jistě chytí mnoho nadšených zákazníků. Interiér vyniká nejen prostorností, ale také variabilitou. V rámci tří řad jej lze uspořádat do celkem 28 variant, které by měly uspokojit rozdílné zájmy zákazníků. Sedadla druhé řady jsou rovněž samostatná nastavitelná v rozmezí 100 mm, sedadla třetí řady pak lze jednoduchým způsobem sklopit do podlahy a vytvořit tak nákladový prostor o objemu 2035 litrů, aniž by bylo třeba některé ze sedadel z vozu vyjmout. I v pětimístném uspořádání zavazadlový prostor nabízí úctyhodných 775 litrů a pokud bude obsazeno všech sedm sedadel, stále ještě bude k dispozici 330 litrů pro zavazadla. I když Audi Q7 je typickým představitelem SUV, hodně skoseným předním sklem, klenutou linií střechy a skosenými bočními sloupky připomíná obrovské kombi. Robustní dojem z karoserie zase umocňuje mohutná jednodílná přední maska a především vysoko posazená linie boků a relativně nízká boční skla. Pečlivá práce stylistů se pak odrazila ve velmi příznivém koeficientu odporu vzduchu (cx = 0,34). Výrazný vzhled vozu dodává také dvoubarevné lakování vozu, mimochodem u Audi připravili pro start Q7 jedenáct odstínů, přičemž tři z nich na žádném jiném vozidle nenajdete. Na startovní čáru kariéry poslali Audi Q7 se dvěma motory, které by měly v počátku plně uspokojit požadavky zákazníků na obou stranách Atlantiku. Evropanům sympatičtější bude zřejmě turbodiesel V6 TDI 3,0 litru, který najdete ve všech modelových řadách Audi kromě A2 a A3. Pro Q7 disponuje tato pohonná jednotka vybavená přímým vstřikováním common-rail piezoelektrickými vstřikovači a filtrem pevných částic výkonem 171 kW a točivým momentem 500 N.m, což by mělo i tomuto automobilu s celkovou hmotností bezmála 3 tuny zajistit dostatečnou dynamiku. Zejména pro americký trh pak bude určen zážehový osmiválec s přímým vstřikováním FSI, který dosahuje výkonu 257 kW a točivého momentu 440 N.m. Oba motory jsou standardně propojené se šestistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic. V druhé fázi by se měl pod kapotu dostat zážehový šestiválec FSI o objemu 3,2 litru (191 kW) a pak také silnější turbodiesel. Zůstává otázkou, zda to bude osmiválec TDI 4,2 litru (240 kW), který dnes pohání sedan A8 nebo desetiválec TDI 5,0 litru (230 kW) z VW Touareg. V roce 2008 by se na trh měla dostat verze s hybridním pohonem, jejíž koncept byl překvapením letošního IAA ve Frankfurtu. Hybridní pohon Audi kombinuje osmiválec FSI 4,2 litru s elektromotorem o výkonu 35 kW a točivém momentu 200 N.m, který funguje zároveň jako generátor elektrické energie a startér zážehového osmiválce. Elektromotor pak čerpá svou energií z plochých akumulátorů umístěných pod podlahou, přičemž celé přídavné zařízení (elektromotor + NiCd baterie) váží pouhých 140 kg.
Všechny verze Q7 mají samozřejmě pohon všech kol quattro, který letos slaví čtvrtstoletí své existence. V novém Audi najdete opět známý mezinápravový šnekový diferenciál Torsen, novinkou je změněný poměr rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Dosud to bylo tzv. "fifty-fifty, nyní jsou kvůli lepší dynamice při průjezdu zatáčkou preferována zadní kola, na které v základním rozdělení proudí 60 procent točivého momentu. Stejným způsobem mimochodem pracuje Torsen ještě ve sportovním modelu Audi RS4. Pohon všech kol samozřejmě spolupracuje s dalšími trakčními pomůckami. Oproti Touaregu se Q7 bude muset spolehnout pouze na elektroniku v podobě regulace prokluzu kol ASR a elektronických závěrů diferenciálů EDS, ve standardní výbavě je pak také systém pro bezpečné sjíždění prudkých svahů (něco podobného jako HDC u Land Roveru). Všechny tyto systémy jsou součástí stabilizačního systému ESP nové generace, které má navíc také zařízení pro stabilizaci přívěsu pomocí cíleného přibrzďování jednotlivých kol. Vůbec se však nepočítá s terénními redukovanými převody.
Narozdíl od allroadu, který byl jako první automobil své třídy vybaven nastavitelným vzduchovým odpružením, má základní provedení Q7 pouze konvenční vinuté pružiny. Skloněná zadní pružina a tlumiče neomezují vnitřní prostor vozu, z čehož těží především cestující na sedadlech ve třetí řadě. Na podvozku pak najdete řadu dílů z hliníku, což výrazně přispívá k nižší hmotnosti vozu. Vzduchové odpružení společně s elektronicky řízenými tlumiči je pak k dispozici za příplatek. Kromě toho, že tento řízený podvozek zajišťuje špičkové jízdní vlastnosti i cestovní komfort, je jeho nezanedbatelným přínosem možnost měnit světlou výšku vozidla podle potřeby v rozmezí od 180 do 240 mm. V off-road režimu se světlá výška nastaví na hodnotu 205 mm, špičkových 240 mm lze využít pouze krátkodobě v extrémní situaci a při velmi pomalé rychlosti. Všechny verze standardně vyjíždí na 18palcových kolech z lehkých slitin a pneumatikách 235/60 respektive 255/55 pro V8, v příplatkové výbavě však zájemci najdou i kola 19'' a 20''.
Ve výbavě automobilu samozřejmě nároční zákazníci naleznou vše, na co jsou u produktů Audi modelových řad A6 a A8 zvyklí počínaje inteligentním systémem MMI, který integruje ovládání všech důležitých funkcí pro provoz vozidla do několika ovladačů na středovém tunelu. V příplatkové výbavě pak najdete například radarové zařízení na hlídání slepého úhlu zpětných zrcátek (ASA - Audi Side Assist), zadní kameru pro snadné parkování (APSA - Audi Parking System Advanced) či adaptivní tempomat, který vůz v případě potřeby zpomalí nebo úplně zastaví.
Novinka od Audi je připravena řádně zamíchat kartami na trhu luxusních SUV. I když na český trh se tento automobil dostane až na jaře příštího roku, v Německu si Q7 mohou zájemci začít objednávat již nyní. Základní model s motorem V6 TDI stojí 48 900 eur.