Který ojetý kombík do 200 tisíc je nejlepší?

Fotokoláž | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ojetých vozů se u nás prodá několikrát více, nežli vozů nových. Je to ovšem zcela logické, ceny ojetin jsou velmi lákavé a desetileté ojetiny s nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů mohou ještě několik let výborně sloužit. Který je ale podle nás tou nejbezpečnější volbou? Vítěze jsme vybírali z pěti různých rivalů.

Úvod

Určit nejlepší kup je v praxi v podstatě nemožné. Vždyť to znáte, sto lidí, sto chutí. Každý má jiné požadavky a představy ohledně ideálních vlastností vytouženého vozu. Věc budoucí spolehlivosti je zase závislá na tom, jak se předchozí majitel o auto staral.

Zde vám ukážeme několik adeptů, se kterými určitě nešlápnete vedle. Tedy pokud ovšem nekoupíte první „vylítanou vránu“, o které vám prodejce namluví, jaká je to „voňavka“. Sice to opakujeme velmi často, ale vždy vůz před koupí řádně prověřte – vozy bez jasné historie mohou představovat veliké riziko.

 

Volkswagen Golf VI variant

Koncernová klasika, která neurazí, ale ani nenadchne. Potěší slušným prostorem uvnitř a dobrým dílenským zpracováním. Nejspolehlivější možnou variantou jsou atmosférické benzinové motory 1.4 (59 Kw) a 1.6 (75 Kw), které jsou vhodné především do městského provozu pro řidiče, kterým nevadí horší dynamika vozu. Velikou výhodou je velmi častý nízký nájezd. Nevýhoda je, že mají většinou horší výbavu a na dálnici jistě nepotěší absence 6 rychlostního stupně.

Pokud jezdíte převážně delší vzdálenosti, je také možno brát v potaz dieselový motor 1.6/2.0 TDI, nicméně je nutné počítat s dražším servisem, vyšším nájezdem, horším zacházením – často šlo o služební vozy. Potěší nízkou spotřebou a příjemnou pružností.

Fajn kompromis, který bychom doporučili my, je benzínová 1.4 TSI (pouze verze 90  Kw, silnější 118 Kw je bohužel průšvih), která má díky turbodmychadlu slušnou dynamiku. Hodí se do města, díky 6 stupňové převodovce se ale neztratí ani na dálnici a je levnější na servis nežli nafťáci.

Z hlediska spolehlivosti sáhněte spíše po manuální převodovce oproti automatům DSG.

Volkswagen golf VI Variant | foto: Volkswagen

 

Škoda Octavia III

Zmínit musíme také náš „český sen“. Do 200 tisíc se pořídit dá, nicméně my doporučujeme koukat spíše po dražších a zachovalejších vozech, které budou mít alespoň průměrnou výbavu a slušný motor (1.4 TSI, 1.6/2.0TDI). Octavia je dobrá a praktická, nicméně najít v záplavě firemních aut nějakou pěknou bude nelehký úkol. Další nevýhodou je, že jde o poměrně horké zboží u zlodějů. O tom, že ji nenajdete na parkovišti u supermarketu nemluvě. Výhodou jsou ovšem velmi dostupné náhradní díly a fakt, že vám jí jakýkoliv mechanik opraví.

V podstatě to samé platí pro Volkswagen Passat B7, který je sice o kategorii výše, ale ceny jsou podobné a motory téměř identické.

Škoda Octavia III | foto: Škoda Auto

Toyota Avensis

Toyota je svou spolehlivostí vyhlášená. Avensis je poměrně neprávem přehlížená ojetina, která rozhodně má pro mnoho lidí co nabídnout. Praktičnost i spolehlivost jsou na velmi dobré úrovni. Bohužel kvalita zpracování oproti předchůdci klesla, mezi fanoušky se již nemluví o tzv „asijském mercedesu“.

Z benzinů se dá doporučit 1.8, která má téměř stejnou spotřebu jako slabší 1.6, ale jede lépe. Problém ovšem je, že jich v nabídce není moc. Dvoulitr nedoporučujeme, dynamika není o nic moc lepší, zato spotřeba je mnohem výš.

Diesely v Avensisu nepatří k nejlepším, nicméně pokud opravdu chcete pouze naftu, se slabším a velmi hojně rozšířeným 2.2 D-4D úplnou chybu neuděláte. Vyhnout se doporučujeme silnější variantě 2.2D-Cat se 130 Kw, která se dost kazí a také je poměrně žíznivá.

Toyota Avensis T27 | foto: Toyota

 

Ford Mondeo

Právem velmi oblíbená ojetina, která zaujme designem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Praktičnost je pro Mondeo synonymem. V rámci kategorie patří k nejprostornějším.

Pokud jste zastánci naftových motorů, je pro vás Ford ideální volbou. Ačkoliv jsou benzinové motory 2.3 a 2.5 (pětiválec Volvo) při dobrém zacházení taky velmi dobré, šli bychom do úsporné dieselové 2.0 TDCI (pouze pofacelift – rok 2010 a novější, který měl spolehlivější filtr pevných částic DPF). 2.2 TDCI také není špatnou volbou, ale ten je spíše vhodnější v kombinaci s automatem.

Doporučujeme povedené manuální převodovky. Pokud ovšem trváte na automatu, tak berte pouze ten s klasickým měničem, který se objevuje ve verzi 2.0 TDCI před faceliftem a ve verzi 2.2 TDCI (před i po facelift).

Ford Mondeo Mk4 | foto: Ford

 

Mazda 6

To nejlepší nakonec? Za nás ano, Mazda 6 je vynikajícím autem, které je v kombinaci s kterýmkoliv benzinovým motorem skvělým a spolehlivým parťákem pro každý den. Design je velmi líbivý a jízdní vlastnosti jsou v této kategorii skvělé. Ne nadarmo o ní mnoho novinářů tvrdilo, že jezdí jako BMW 3 s předním pohonem. Atmosférické motory nesednou každému (horší zátah v nižších otáčkách), ovšem spolehlivostí jsou na tom nejlépe a lineárním zátahem potěší nejednoho automobilového fandu. Trochu zamrzí občasné lacinější materiály v interiéru. S korozí měla problémy hlavně předchozí generace, nicméně doporučujeme být na pozoru při koupi i tak.

Nejslabší benzinová 1.8 je do města fajn, nicméně 5 stupňová převodovka v kombinaci s 88 Kw není ideální na nějaké velké dálniční cestování. Na druhou stranu ale potěší skvělou spotřebou (kombinovaná okolo 7 litrů)

Silnější 2.0 (108 Kw, 114 Kw po faceliftu) je na tom co se týče rychlosti už mnohem lépe a rozhodně jí můžeme doporučit.

Vrcholem nabídky je 2.5, který bychom rozhodně volili my. Sice si vezme o nějaký ten litr-dva paliva více, ale za tu lepší pružnost a dynamiku to prostě stojí. Navíc je většina z nich v nejvyšším stupni výbavy. Takovou pořídíte od cca 170 tisíc Kč, což je ve srovnání s konkurencí výše úplně nejlepší poměr cena/výkon.

Pokud zvažujete naftu do šestky, tak na ni rychle zapomeňte. Zkrátka se Mazdě nepovedly, trpí řadou neduhů a spotřeba, kvůli které si většinou lidé diesely kupují, je téměř stejná jako u benzinových verzí, takže jejich koupě postrádá smysl.

Mazda 6 GH | foto: Mazda Europe

 

Náš finální verdikt

Chcete diesel? Ford Mondeo 2.0 TDCI po roce 2010, manuální převodovka

Chcete benzín? Mazda 6 2.0/2.5, manuální převodovka

 

Oba tyto vozy jsou praktické, kvalitní, spolehlivé a spojují je skvělé jízdní vlastnosti v rámci kategorie. Zároveň jsou komfortní a použitelné pro každodenní život.

Pokud jezdíte pouze „dálky“ a upřednostňujete nižší spotřebu před dražším servisem, sáhněte po Mondeu v naftě.

Pokud u vás převažuje jízda po městě, ale často jezdíte i dálnice a spolehlivost vozu je pro vás nejdůležitější, bude pro vás vhodnější benzinová šestka.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy