Měli jsme možnost jako jedni z prvních otestovat Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,5 TSI ACT, ve výbavě Style, tedy vozidlo pravděpodobně v budoucnu s nejžádanější konfigurací.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zástupce středního segmentu, kde je velmi vysoká konkurence, musí vozidlo splňovat vysoké nároky z hlediska výbavy.
Testovaná Octavia má výbavový stupeň Style, který zahrnuje:
• dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic
• LED světlomety vpředu i vzadu
• asistent udržování jízdního pruhu
• asistent rozpoznání únavy
• 17 palcová litá kola s aerodynamickou optimalizací snižující koeficient odporu vzduchu
• centrální zamykání s dálkovým ovládáním a startováním tlačítkem
• elektrické ovládání všech oken i vnějších zpětných zrcátek
• malý kožený paket
• multifunkční volant
• vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla
• 7 airbagů
• tempomat s omezovačem rychlosti
• bezklíčový přístup KESSY pro všechny dveře
• 10 palcový infotainment Columbus s navigací
• vyhřívané čelní sklo
• přední mlhové LED světlomety
• ambientní LED osvětlení interiéru
• vyhřívání předních sedadel
• zadní parkovací senzory
• síťový program s Cargo elementy v zavazadlovém prostoru
• příplatkovou modrou Titan metalízu za 16 000 Kč
Je tedy dobře vybavená pro boj s konkurencí a námi provedené srovnání s podobným vozem střední třídy. Samozřejmě při použití konfigurátoru je možné výbavu individualizovat a přidat k již tak bohaté výbavě mnoho dalších položek.
Design
Design Octavie čtvrté generace je nepřehlédnutelný s výraznými ostrými rysy, z čelního pohledu se Octavia hlásí k designové příbuznosti všech nových vozidel Škoda.
Boční pohled prozradí dynamický profil se zakulacenou skloněnou přídí a zadní části karoserie doplněnou výrazným spoilerem, včetně bočních lišt zvyšujících aerodynamickou účinnost při obtékání karoserie proudícím vzduchem. To vše přispívá k dynamickému vzhledu vozidla.
Nejvýraznější designové prvky nalezneme při pohledu zezadu. Ostrá hrana vedoucí od přední části karoserie pod bočními okny, přechází do zadních pátých dveří a tvoří odtrhovou hranu pro proudící vzduch při rychlé jízdě.
Stejně tak ostře řezané zadní světlomety přechází z bočního profilu karoserie až do zadního víka 5. dveří a kromě estetického efektu přináší toto řešení výrazné zvýšení pasivní bezpečnosti.
Tvar karoserie, výrazný spoiler zadních dveří doplněný bočními lištami, aerodynamicky optimalizovaná litá kola a nízká světlá výška umožnila dosáhnout výborného koeficientu odporu vzduchu v hodnotě 0,270.
Interiér
Interiér je prostorný s dominantní přístrojovou deskou s vodorovnou architekturou. Samotná přístrojová deska používá digitální zobrazení údajů pro řidiče s novou grafikou, která je líbivá, ale hlavně přehledná. Další informace zjistí řidič na středovém 10 palcovém displeji infotainmentu Columbus.
Displej je umístěn tak, že jeho horní hrana se kryje s horní hranou přístrojové desky. Nevyčnívá tedy rušivě do zorného pole řidiče, jako u mnohých konkurenčních vozidel.
Dotykový displej je na spodní straně doplněné klaviaturou umožňující rychlou volbu základních funkcí.
Vše je doplněno ambientním osvětlením přístrojové desky po celé její délce, které je velmi efektní a hlavně příjemné při noční jízdě.
Přístrojová deska je z měkčeného plastu a v čelní partii je doplněna textilním dekorem, osvěžujícím již tak vkusný design přístrojové desky.
Horní hrana bočních výplní dveří je taktéž z měkčeného plastu, další části jsou však již z hlediska možnosti jednoduchého čištění z tvrzeného plastu.
Prostor pro podsádku je na předních sedadlech vzdušný, s dostatečnou šířkou, doplněný středovým tunelem s odkládací schránkou a ovládáním elektrické ruční brzdy. Sedadla jsou pohodlná s dostatečným bočním vedením a částečně elektrickým ovládáním.
Na zadních sklopných sedadlech, dělených v poměru 1/3 a 2/3, doplněných sklopnou opěrkou a otvorem pro převážení dlouhých předmětů je dostatek místa v podélném i příčném směru. Při nastavení předního sedadla řidiče výšky 186 cm a následném posazení se na zadní sedadlo byla jeho kolena těsně za opěradlem předního sedadla, bez doteku, ale taktéž bez zbytečné mezery, prostor je využit ve prospěch zavazadlového prostoru.
Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostor má objem 640 litrů, při sklopení zadních sedadel 1 700 litrů. Je celý čalouněn a doplněn bočními hlubokými kapsami. Testovaný vůz má velmi praktický síťový program umožňující převážení menších a drobných předmětů bez otravného povalování a bouchání při jízdě v zatáčkách a při deceleraci a akceleraci.
Pohonná jednotka
Zkoušené vozidlo je vybaveno zážehovým benzínovým 4 válcovým motorem o objemu 1,5 litru, přeplňovaným turbodmychadlem, vybaveným přímým vstřikem paliva a odpojováním 2 válců při částečném zatížení.
Vozidlo má najeto 77 km, proto jsme neprováděli měření spotřeby a uvádíme tabulkové oficiální hodnoty spotřeby paliva dle metodiky WLTP.
Jízdní dojmy
Startování motoru se provádí stiskem tlačítka na boční straně sloupku volantu. Pryč je tedy doba otáčení klíčku v zapalovací skříňce. Motor se po nastartování projevuje kultivovaným chodem čtyřválce ve volnoběžných otáčkách. Jízda v Octavii 4. generace je příjemná díky bezchybné ergonomii tradiční všem Škodovkám.
Pro svižnou jízdu je rozhodující točivý moment 250 Nm, který umožňuje plynule zrychlení. Octavia zrychluje z nuly na sto km/h za 8,3 vteřin. Dynamika vozidla je s tímto motorem velmi dobrá, pro vozidlo střední třídy se zaměřením na praktickou stránku použití naprosto dostatečná.
Motor je dobře odhlučněn a řazení šestistupňové mechanické převodovky je přesné s poměrně krátkou dráhou pohybu řadící páky.
Podvozek je naladěn tvrději, jeho charakteristiku ocení sportovně ladění řidiči. Ti, kteří vyznávají měkčí a pohodlnější pérování mají možnost si za příplatek pořídit nastavitelný podvozek.
Srovnání s konkurencí
Srovnávaný parametr | Toyota Corolla | Škoda Octavia |
Pohonná jednotka | atmosférický benzínový | přeplňovaný benzínový |
čtyřválec 1.8 + elektromotor | čtyřválec 1.5 TSI | |
Výkon | 90 kW | 110 kW |
Zrychlení 0-100 km/h | 11,1 s | 8,3 s |
Převodovka | automatická | 6st mechanická |
Spotřeba dle WLTP | 3,3-3,6 l/100 km | 4,9-5,0 l/100 km |
Zavazadlový prostor základní/sklopená sedadla | 596 / 1 606 litrů | 640 / 1 700 litrů |
Celková délka | 4 650 mm | 4 689 mm |
Aktuálně udávaná cena | 654 900 Kč | 636 900 Kč |
Škodu Octavia Combi 1,5 TSI ACT s mechanickou 6sti stupňovou převodovkou srovnáváme s vozidlem majícím stejně dobrou image, Toyotou Corolla Touring Sports, verzí Comfort s paketem Style.
Vozidla jsou srovnatelná z hlediska image, celkové délky, ceny. Toyota Corolla má výhodu v hybridním ústrojí, které umožňuje částečně bezemisní provoz, má automatickou převodovku (v hybridu není jiná možnost) a výrazně nižší spotřebu paliva. Přesto, že Toyota Corolla v hybridní verzi má zážehový, ale nepřeplňovaný motor s objemem 1.8 l, posílený elektromotorem má nižší výkon 90 kW oproti 110 kW Škody Octavia. S tím souvisí i velký rozdíl ve zrychlení z 0 na 100 km/h v neprospěch Toyoty. Corolla má podvozek preferující komfort, Octavia má odpružení nastavené tvrději s větším důrazem na zpětnou vazbu a chování při sportovní jízdě.
Taktéž srovnání velikosti zavazadlového prostoru vychází ve prospěch Škody Octavia.
Celkové hodnocení
Nová Škoda Octavia Combi 4.generace velmi dobře navázala na předchůdkyni 3.generace. Změnila především design karoserie a interiéru. Vzhled vozidla byl u 3.generace velmi konzervativní a interiér byl často kritizován jako nudný.
V těchto parametrech se 4.generace velmi výrazně zlepšila a svůj často používaný přívlastek „NOVÁ“ si skutečně zaslouží. Má pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP získané při nárazových testech, rozsáhlou bezpečnostní výbavu asistenčních systémů, stálé připojení na internet, to jsou všechno prvky, které byly dosud obvyklé ve vozech vyšších tříd.
Motor 1,5 TSI ACT je silný a úsporný, umožňuje i velmi dynamickou jízdu a splňuje i náročné požadavky z hlediska ekologie. Nová Octavia Combi má stále obrovský zavazadlový prostor i když už ne největší ve třídě.
Má výborné jízdní vlastnosti, stejně tak ergonomii, je velmi praktická a může fungovat i jako reprezentativní vůz.
Hlavní technické parametry:
Počet válců / objem (cm3) | 4 / 1 498 |
Maximální výkon / otáčky (kW/min-1) | 115/5 000-6 000 |
Maximální točivý moment (Nm/min-1) | 250/ 1 500- 3 500 |
Maximální rychlost (km/h) | 224 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,3 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | |
- město | 6,2 - 6,4 |
- mimo město | 4,1 - 4,2 |
- kombinovaná | 4,9 - 5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 115 |
Octavia se však posunula i cenou, zdražila, to bude nepříjemné pro zákazníky preferující především nižší cenu, těm bude určen model s litrovým přeplňovaným motorem.
Testovaná Octavia s motorem 1,5 TSI ACT splňuje všechny požadavky náročného motoristy a bude významnou konkurencí pro vozidla se vznětovými motory, které jsou dle současných statistik prodejů na ústupu.