Ve znamení neokubismu
Čtvrtá generace lesníka je tu s námi už pět let a je zajímavé sledovat, jak jej Subaru postupně cizeluje a brousí k dokonalosti. Nejvýraznějších změn se dočkal před dvěma lety, kdy byl přepracovaný nárazník se zdůrazněním horizontálních linií a celá příď působí od té doby na pohled nižší a rozkročenější. Stříbřitá ležatá L v její spodní části vhodně doplňují podobně řešenou masku chladiče s inovovaným žebrováním a ladí také s dvoubarevnými disky kol a logem plejád uprostřed. Říká se, že kola dělají auto a tahle se povedla náramně. Na přídi si všimnete i LED pásků denního svícení tvarovaných v souladu s kultem protiběžných pístů. BiLED světlomety se v noci rozzáří a díky funkci SRH (Steering Responsive Headlights) neboli natáčení do zatáček skvěle osvítí i zakroucené okresky. Výborná věc.
Ergonomie a prostor až na prvním místě
Jestliže jste zatím ve Fozzym nikdy neseděli, po usednutí vás překvapí dvě věci. Za prvé prostorná, jednoduše tvarovaná, a tedy i výborně využitelná kabina. A za druhé bohaté prosklení, díky kterému jsou minimalizovány mrtvé úhly šikmo vpřed, ale i dozadu, což je typická bolístka moderních aut. Daní za to je ovšem poněkud kubistický vzhled zvenčí.
Palubka je tu původem z minulé generace modelu XV, jenže zmiňované modifikaci neušel ani panel ovládání oken ve dveřích, rámeček kolem výdechů ventilace, dekorativní lišty na centrálním panelu před řadicí pákou, tvar stínítka dvojice displejů na vrchu palubní desky nebo přístrojový štít s barevným MFD displejem. Výsledkem je o chlup koukatelnější a příjemnější místo k pobytu, byť téměř sedm let, které má koncept palubky za sebou, už je mezi novější konkurencí znát.
Ani infotainment Starlink není nejnovější, ale svoje funkce plní velmi dobře a že by se nějak dlouze rozmýšlel, co že to po něm vlastně chci, se mi nestalo. Chybělo mi ale samostmívací vnitřní zrcátko. Naopak řidiče i ostatní cestující potěší velké kruhové ovladače ventilace, příjemné výplně dveří, vyhřívané zadní sedačky nebo možnost nastavení sklonu jejich opěradel.
Do kufru s elektrickým otevíráním šnečí rychlostí, ale zato pravidelným tvarem a skvělou využitelností, se vejde v základu 505 litrů. Drobnou vychytávkou je sklápění opěradel druhé řady jednoduše táhlem ze zavazadelníku.
V hlavní roli EyeSight
Najít dnes v záplavě downsizingů plnokrevný atmosféricky plněný motor rovná se hledání pomyslné jehly v kupce sena. A když hovoříme o kategorii SUV, můžeme vzít kupky sena hned dvě nebo tři. Forester je jedním z mála posledních mohykánů. Po otevření kapoty na vás vykoukne nepřeplňovaný zážehový dvoulitr, jehož nejvyšší výkon 110 kW je k dispozici až v 6200 ot./min. a maximum točivého momentu 198 Nm ve 4200 ot./min. Zrychlení na stovku trvá nikoliv oslnivých 11,8 sekundy, ale na takové to domácí ježdění stačí bez problémů.
Bezestupňová převodovka nechá motor pracovat vždy v ideálních otáčkách, při klidné jízdě někdy mezi 1500-2000 ot./min. a v autě o jeho práci ani nevíte. Situace se ale otočí, když Forestera naložíte nebo se vydáte do kopcovitého terénu, anebo obojí. V tu chvíli se Lineartonic nebojí poslat boxer nad hranici 4 tisíc otáček, které už na vlastní uši pocítíte. No tady by se zkrátka turbo hodilo.
Jenže na druhou stranu je hutný zvukový doprovod atmosférického dvoulitru, který doprovází každé prudší sešlápnutí plynového pedálu, v záplavě „daunsajzovaných“ tříválců docela návykový a vaše řidičské já vás alespoň občas bude popouzet. Když totiž pojedete sami, díky lineární charakteristice a gradujícímu zátahu vás vytáčení atmosféry bude docela bavit, snad jen fingované převody manuálního režimu řazení by mohly být kratší.
Úplnou novinkou je od modelového roku 2018 dvojice kamer asistenčního systému EyeSight, který už známe i z jiných Subaru. Tady je ale kombinovaný s manuální ruční brzdou, takže třeba nezvládá stání v koloně. Sice dobrzdí, ale po pár sekundách pípne, rozjede se a vy musíte pohotově dupnout na brzdu. I samotná detekce auta před vámi nebo dobrzďování za stojícím autem nejsou tak pohotové a plynulé jako třeba u XV, Outbacka nebo Levorga. Takže pokud jste už na fungování Eyesightu zvyklí z jiných modelů, u Fozzyho pozor. Výsadou třetí generace Eyesightu je i Lane Keep Assist, který dokáže aktivně udržovat Forestera v jízdním pruhu. Ovšem jen v případě, kdy se blížíte dělící čáře, uprostřed pruhu vás neudrží. A propos když už jsme u asistentů. Další novinkou je kamera v pravém zrcátku, která monitoruje prostor u pravého předního kola. Proč se ale její obraz přenáší na malý displej na vrchu palubku, namísto velkého infotainmentu, je mi záhadou.
Podvozek bez protestů polyká spáry, díry i výmoly silnic všech tříd. Když říznete zatáčku, nebojí se naklonit, ale stopu drží statečně. Není tak pohodlný jako vlajkový Outback, ale zato toho zvládne víc mimo zpevněné cesty. K tomu, kromě vynikající světlosti a nájezdových úhlů, přispívá i systém X-Mode upravující charakteristiky protiprokluzu, brzd a rozdělení točivého momentu mezi čtveřici kol. V zimě jsem měl možnost si schopnosti Forestera ověřit na sněhem pokrytém offroad polygonu v Bělé pod Bezdězem, takže tentokrát jsem jej mimo silnice kdovíjak netrápil. Vím jen, že zvládne víc, než k čemu se já dokážu odhodlat.
A abych nezapomněl, po týdnu jsem test uzavřel s průměrnou spotřebou 8,8 l/100 km, na které se ale významně podepsalo pravidelné pražské poskakování a kolony. Když jsem vyrazil mimo Prahu, pak si Fozzy na přibližně 230 km dlouhé trase kombinující dálnice, okresky i města (Praha - Pardubice - Kutná Hora - Praha) řekl v polovičním obsazení o průměrných 7,4 litru.
Čekání na generační obměnu?
Současná generace je tu s námi pět let a naše osudy se za tu dobu zkřížily celkem sedmkrát, během kterých jsem s Fozzym všech motorizací najel několik tisíc kilometrů. A i když za dveřmi už nedočkavě přešlapuje generace nová, teprve teď je Forester tím, čím mohl být už před pár lety – opravdu moderním SUV. Jezdí komfortněji než před pěti lety, je pohlednější zvenčí i uvnitř a konečně disponuje obvyklými elektronickými asistenty v čele s pokrokovým Eyesightem. Jenže víte, co je nejdůležitější? To, že u Subaru při všem tom ladění nezapomněli na to, co dělá Forestera Foresterem - schopnosti mimo zpevněné cesty. Nemám rád klišé a marketingové řečičky, ale v tomhle mají tiskové materiály pravdu: Forester je skutečně mocný lesů pán!
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | čtyřválec boxer |
Palivo | natural 95 |
Zdvihový objem | 1 995 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 110(150) / 6200 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 198 / 4200 |
Typ pohonu | všech kol |
Převodovka | automatická CVT |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11.8 s |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 8.2 |
Mimo město | 5.7 |
Kombinovaná | 6,7 |
Rozměry: | |
Délka | 4 610 mm |
Výška | 1 735 mm |
Šířka | 1 795 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1 626 - 1 645 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 488 - 505 l |
Se sklopenými sedadly | 1 573 - 1 592 l |
Subaru ČR