TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 Tekna: Od pohledu elegán, pod povrchem drsňák

Nissan X-Trail Tekna | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Pod ruce se nám tentokrát dostal faceliftovaný Nissan X-Trail s naftovým motorem 2.0 dCi o výkonu 177 koní a s pohonem obou náprav. Na první pohled je to elegán, který potěší oko kdejakého estéta. Pod jeho kapotou se však ukrývá technika, ze které je cítit poctivost a možná i hrubost, za kterou by se nemusel stydět ani poctivý dělník z let minulých.

Jaký je omlazený Nissan X-Trail? Stále je to vůz, který jednoduše funguje, na první pohled vypadá elegantně, při bližším pohledu začne vynikat jeho robustnost a po usednutí do něj máte pocit, že se můžete vydat buď na komfortní dovolenou na druhém konci Evropy, nebo na expedici do Himálaje. Nejde snad o to, že by byl X-Trail nezastavitelným off-roadem s konstrukcí bitevního tanku, nebo že by dokázal nahradit limuzínu. Jde spíš o ten pocit, jaký při jízdě s ním máte. Jedinečným způsobem totiž kombinuje jak luxus, tak i hrubší podstatu své povahy.

Pojďme ale začít u té modernizace. Co všechno se na novém X-Trailu změnilo? Jako první byste si měli všimnout upravené přední masky, která se sice stále drží svého tvaru do písmene V, ovšem nyní je výraznější a masivnější. Po jejích stranách pak nalezneme LED světlomety s integrovaným denním svícením do tvaru šipek. Na zadní straně pak opět nalezneme diodová světla.

Interiér modernizovaného vozu, zvláště v námi testované vrcholné variantě Tekna, působí skutečně prémiově. Dominantním materiálem jsou měkčené barvy, ovšem v těsném závěsu se drží kožené čalounění, se kterém v interiéru tohoto vozu rozhodně nešetřili. Kůži tak nalezneme na sedačkách, na palubní desce, na madlech dveřích, na volantu, atd. Díky použití světlé kůže navíc celý interiér působí vzdušněji, prostorněji a nepochybně i luxusněji. 

Velký podíl na dojmu prostornosti a vzdušnosti má jistě i prosklená otvírací střecha, jejíž přední část se dá odsunout i vyklopit.To ale není poslední známkou luxusu. Nechybí zde totiž ani audiosoustava BOSE se subwooferem v rezervě, infotainment systém s navigací nebo systém automatického parkování. Pokud se ale rozhodnete parkovat po staru, rozhodně vám práci usnadní čtveřice kamer, které vytváří 360° obraz okolí vozu.

Nabízí se i popis dalších prvků výbavy vozu, ovšem to bychom se opakovali. Většina výbavy, ovládacích prvků i displejů je zkrátka shodná s těmi, které známe i z ostatních Nissanů. Nehledejte na tom ale nic špatného, všechno funguje spolehlivě, ovládání je jednoduché a zvyknout se na něj dá docela rychle. Některé ovladače, jako třeba ovládání pohonu všech kol nebo vyhřívání sedaček, jsou navíc skutečně výrazné, takže jejich ovládání zvládnete i s promrzlými prsty.

Jak už je na prvního pohledu jasné, Nissan X-Trail nabízí doslova přehršel prostoru. Pokud máte potřebu přepravovat větší počet cestujících, můžete si X-Trail objednat dokonce i v sedmimístné konfiguraci, my jsme však měli k dispozici variantu pouze pětimístnou. O co méně bylo sedáků, o to více však bylo místa. Na přední i zadní řadu sedadel se nastupuje velice příjemně a obě řady se chlubí velmi příjemně tvarovanými a komfortními sedáky, přičemž ty v první řadě poskytují i decentní boční vedení. Rozhodně od nich však nečekejte, že by vás snad podržely i v ostře řezaných zatáčkách. Při zrychleném přesunu si však není na co stěžovat a bát se nemusíte ani delších cest, po kterých vás záda rozhodně bolet nebudou.

Zajímavostí zadních sedadel je posuvný systém, který má největší smysl v sedmimístné variantě, ovšem své místo si najde i v té pětimístné. Pokud byste třeba měli obavy, že váš spolujezdec nebude schopen dosáhnout na nezvedeného potomka ukotveného v dětské sedačce, můžete si ho i s celým sedadlem ještě před jízdou přitáhnout na dosah ruky.

Špatně na tom X-Trail není ani s prostorem pro vaše zavazadla či různé drobnosti. Řidič a spolujezdec mají k dispozici klasicky odkládací schránku před spolujezdcem, loketní opěrku, kapsy ve dveřích a držáky na dva nápoje ve středové konzoli se zajímavým detailem, kterým je možnost pouštět vzduch proudící do kabiny přímo na nápoje, a tím je chladit/ ohřívat. Cestující v druhé řadě pak mají k dispozici kapsy ve dveřích, kapsy na zádech sedadel a loketní opěrku s držákem nápojů.

Zavazadlový prostor nabízí vcelku příjemných 565 litrů a trochu té variability v podobě dvojitého dna podlahy. Kufr se dá navíc i poměrně snadno zvětšit díky sklopení dělených posuvných sedadel. Díky dvojité podlaze pak vzniká rovná ložná plocha. Praktickou záležitostí je elektrické otvírání / zavírání zavazadlového prostoru i možnost otevření pomocí dálkového ovládání nebo tzv. "podkopnutí" pod nárazníkem. Malou nevýhodou pro dlouhány by se však mohla stát výška otevřeného víka. Samotní otvírání / zavírání ale probíhá poměrně rychle.

Dvoulitrový diesel pod kapotou nabízí příjemných 177 koní, díky čemuž je schopen udělit 1.3 tuny vážícímu vozu slušnou dynamiku. Dokonce i zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne těsně pod deset sekund. Žádné okrskové dovádění však nečekejte, navzdory prudkému nástupu turbodmychadla a přílivu výkonu od cca 1800 otáček je charakter motoru spíše klidnější. Brzdou provozu však určitě nebudete. Příjemná je i manuální šestistupňová převodovka, u které si nelze stěžovat ani na přesnost ani na délku drah. 

Nissan X-Trail 2.0 dCi 177 All-Mode 4x4 | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Spotřeba se v průměru pohybovala okolo 8 litrů s pohonem pouze jedné nápravy. Pokud jsem ale delší dobu jezdil s režimem "Auto", spotřeba se vyhoupla nepatrně výš. Pokud si však budete dávat pozor na včasné řazení, využijete plného potenciálu šestistupňové převodovky a budete se alespoň trochu snažit o ekonomickou jízdu, pak by nemusel být problém srazit spotřebu někam na úroveň alespoň 7 - 7,5 litr.

Nissan X-Trail absolvoval crashtesty Euro NCAP již v roce 2014, tedy před faceliftem. Ovšem už tehdy získal plný počet hvězd. V jednotlivých kategoriích uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 83%, bezpečnost chodců 75% a bezpečnostní systémy 75%.

Nissan X-Trail v testech Euro NCAP (02:22) | zdroj: youtube.com

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru řadový čtyřválec
Palivo nafta
Zdvihový objem 1 995
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3 750
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 380 / 2 000
Typ pohonu 4x4
Převodovka 6 st. manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9.4 s
Maximální rychlost 204 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město   6.3
Mimo město 5.2
Kombinovaná 5.6
Rozměry:
Délka 4 690 mm
Výška 1 820 - 1 830 mm
Šířka 1 710 - 1740 mm
Hmotnost 1 320 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem 565 l
Se sklopenými sedadly - není uveden -

Nissan ČR

A jak jsme na tom s cenami? Nissan se jako takřka každá japonská automobilka drží několika výbavových verzí od základní varianty "Visia" až po nejbohatší variantu "Tekna". Kromě toho je ale možné si i některé prvky výbavy připlatit, to ale vždy závisí na variantě, kterou si objednáte. Teď ale zpět k cenám. Nejchudší variantu Visia s pohonem pouze předních kol a s dieselovým motorem dCi 130 pořídíte v současné době za akční cenu 522 400 korun. Námi testovaná varianta Tekna s dieselovým motorem dCi 177, s manuální převodovkou a s pohonem všech kol All-Mode 4x4 už ale vyjde na 937 100 korun - a to ještě v akční ceně. Bez ní už bychom se pohybovali o téměř 50 000 korun nad hranicí milionu.

Jak už jsem ale zmínil, Nissan nabízí i možnost připlatit si za výbavu na přání, kterou v případě modelu Tekna může tvořit třetí řada sedadel (30 000 Kč) nebo sedadla z hnědé kůže s prošíváním a černými segmenty (15 000 Kč). Klasikou je pak metalický lak za 15 000 korun, lak "Bílá Pearl" za 18 000 Kč nebo prodloužená záruka.

Jak už jsem naznačil v úvodu, X-trail v sobě skvěle kombinuje eleganci městského SUV a zároveň svalnatou charakteristiku drsných off-roadů. Ve skutečnosti je to samozřejmě jen větší SUV, jehož největšími konkurenty budou na našem trhu Škoda Karoq nebo VW Tiguan Allspace, ovšem X-trailu věřím tu chlapáckost a nebojácnost trochu víc. Upřímně řečeno, sám příliš nevím proč - po technické stránce totiž všechny vozy pravděpodobně dovedou totéž, hlavně v závislosti na gumách a článku mezi volantem a sedačkou. Ale zatímco Kodiaq i Tiguan už vnímám jako typický dopravní prostředek svážející děti ze školek a škol ve městě a přilehlém okolí, pro X-Trail, který se bezesporu dočká podobného využití, mi sedí i ty blátivé nebo sněhem zapadané okresky hor a podhůří.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy