Jak mocný ten hybrid ale je? Inu co si budeme nalhávat, ve městě vám rozhodně zpříjemní rozjíždění, na parkovištích se budete pohybovat neslyšně a rozhodně budete vzbuzovat rozruch kdekoliv, kde na elektřinu pojedete. Stále se ale jedná zejména o demonstraci jakéhosi potenciálu, který v sobě hybridní technologie od Toyoty ukrývají. Je sice skvělé, že nemusíte dobíjet ze sítě, ale dojezd čistě na elektrickou energii je prostě limitovaný. Nepředbíhejme ale s technikou a pojďme se nejdřív podívat do interiéru, pod kapotu a až pak si projděme technická data.
Pokud si vzpomenete na recenzi modelu CHR, pak vás zřejmě u RAVky moc věcí nepřekvapí. Interiér je vypadá jednoduše, ovšem je nesmírně praktický. Veškerá tlačítka jsou velká a většina jich je i přehledně rozmístěna, tedy s malou výjimkou v podobě přepínačů jízdních režimů a ovládání vyhřívaných sedaček.
Pokud se podíváme na volant, najdeme na jeho ramenou vcelku přehledně vyřešené ovládání infoteinmentu, handsfree i palubního "počítače", jehož displej je umístěn mezi budíky a nabízí řadu informací: od využití spalovacího motoru / baterií, přes zobrazování navigačních pokynů až po klasické údaje jako spotřeba a dojezd. Samotný volant je potažen kůží a velice příjemně se drží. Dojem bohužel trochu kazí páčka tempomatu, která je umístěna na volantu zezadu a ční vpravo směrem dolů. Nevím zda jsem jen seděl příliš rozvaleně nebo jsem nekonfekční postava, ale při některých manévrech mi páčka trochu překážela a cítil jsem ji na noze.
Zatímco nalevo od volantu nalezneme ovládání zrcátek a tlačítko pro ovládání elektricky poháněného víka kufru, nalevo je nabídka mnohem pestřejší. Mezi výdechy ventilátoru je umístěn hlavní panel infotainemntu Toyota Touch 2, který působí vcelku kultivovaně, jeho grafika mě rozhodně neurážela a reakce byly dostatečně rychlé. Displej je navíc lemován tlačítky rychlé volby a dvěma otočnými voliči - za mě rozhodně palec nahoru. Dále vpravo pak najdeme praktickou odkládací přihrádku a pod ní klasický kastlík. Pod displejem infotainemntu pak nalezneme ovládání klimatizace.
Hluboko pod panelem klimatizace pak najdeme utopená výše zmiňovaná tlačítka volby jízdních režimů (EV, Eco Mode, Sport), dvoustupňové vyhřívání sedaček a USB/Aux Port a 12V zásuvku. Tato skupina tlačítek mi přišla skutečně utopená, nicméně při jejich skromném počtu si na jejich rozmístění člověk zvykne během pár dnů. Středový panel pak nabízí už jen několik odkládacích ploch, držáky na pití, volič automatické převodovky e-CVT, překvapivě klasickou ruční brzdu (rozhodně jsem čekal spíše elektronickou parkovací brzdu) a loketní opěrku s praktickým úložným boxem.
Když se podíváme na sedačky, verze Selection je vybavena koženě čalouněnými dvoubarevnými sedačkami v kombinaci světle hnědá / černá. Už při prvním pohledu si na sedačkách můžete všimnout na vůz typu SUV poměrně výrazného bočního vedení, které má až překvapivý smysl. Samotné sedačky a jsou však velice příjemné a na delších cestách budou příjemným společníkem. Malou výtkou, zejména při zohlednění ceny, by mohla být absence elektrického ovládání s pamětí. Přeci jen má tento prvek výbavy u rodinných vozidel slušné opodstatnění.
Když už jsme nakousli výbavu Selection, ta nabízí kromě výše zmíněných sedadel i 18" litá kola (rozměr pneumatik 235/55 R18), Bi-LED přední světlomety (standard pro Hybrid), vyhřívání předních sedadel (řidič + spolujezdec), tmavé čalounění interiéru (strop a sloupky), zatmavená zadní boční okna a okno pátých dveří, dálkový ovladač se třemi tlačítky (odemknout/zamknout/dveře zavazadlového prostoru), elektricky ovládané otevírání dveří zavazadlového prostoru s paměťovou funkcí, smart Entry & Start / bezklíčový vstup + startování tlačítkem (standard pro Hybrid) a speciální metalický lak 221 Modrá – tmavá hlubinná-
Zadní sedadla nabízí cestujícím až překvapivě mnoho místa jak pro kolena, tak nad hlavou a dokonce i do šířky. S trochou skromnosti tak možná vzadu převezete i tři osoby. Navíc se sedadla dají i polohovat, tedy přesněji řečeno se dá upravit sklon opěráku, což se provádí pomocí páky umístěné na boku sedáku. Stejnou pákou se pak ovládá i sklápění sedadel. Co se úložných prostor vzadu týče, k dispozici jsou kapsy na zadní straně předních sedaček, prolisy pro lahev ve dveřích a nechybí ani výklopná loketní opěrka s držákem nápojů.
Pokud se posuneme až k zavazadlovému prostoru, po otevření elektricky ovládaných dveří potěší královský prostor. Baterie elektromotoru si sice vyžádaly jistý schůdek za zadní lavicí, ovšem i tak zbyl dostatek prostoru jak pro zavazadla, tak na dojezdovou rezervu. Příjemnou novinkou pro mě byl síťový program, který mohl sloužit buď jako síť zabraňující pohybu nákladu, nebo jako taková "houpací síť" pro přepravu drobností. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit například k přepravě láhví vína - nikde nic necinkalo ani nelétalo a konzumenti si také na nic nestěžovali.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházela vrcholná motorizace: hybridní 2,5 litrový benzínový čtyřválec doplněný elektromotorem o kombinovaném výkonu 197 koní. Na masivně působící SUV s váhou 1,7 tuny to nemusí znít jako kdoví co, ale zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá tahle stodola za parádních 8,3 sekundy - to není vůbec špatné. Výkon se přenáší na kola prostřednictvím planetové převodovky e-CVT, která zde funguje vlastně celkem obstojně. Osobně se řadím spíše ke skeptikům co se těchto převodovek týče, ovšem v RAVce se chová celkem kultivovaně a pokud prudce nesešlápnete plynový pedál, nebudete o motoru takřka vůbec vědět. Příjemnou novinkou je možnost přehodit převodovku do režimu "sekvenčního řazení" a cvakat si mezi přednastavenými rychlostními stupni sám.
Vůz také nabízí pohon všech kol AWD E-Four, kdy přední nápravu pohání klasický spalovací motor, zatímco zadní náprava je poháněna elektromotorem uloženým. Možná to zní technologicky náročně, ovšem z pohledu technického se jedná o výrazné zjednodušení. Kufr sice ztratil cca 40 litrů ze svého objemu, ovšem ve výsledku to nijak dramaticky nepocítíte. Sluší se ale dodat, že navzdory pohonu všech kol není nová RAVka žádným velkým milovníkem terénu. Ostatně o tom svědčí i její světlá výška 177 milimetrů, se kterou se neztratí například na zasněžených cestách, ovšem kamenitá cesta by mohla podvozku ošklivě ublížit.
Samotná jízda s Toyotou RAV4 je velice příjemná a až překvapivě sportovní. Své zásluhy na tom má jak pohon všech kol, který pomáhá akceleraci i svižnému průjezdu zatáček, tak sportovně naladěný podvozek, díky kterému se vůz v zatáčkách naklání jen minimálně. Zároveň si ale RAVka uchovává celkem slušný cestovní komfort, ze kterého vás vyvede snad až jen díra velikosti menšího kráteru. Dobře je na tom Toyota i s odhlučněním, dokud nešlápnete motoru na krk a převodovka ho nenechá zbytečně dlouho vytáčet, můžete cestovat v naprostém klidu a pohodě.
A jak je to se spotřebou? Po několika stovkách kilometrů zahrnujících dálnice, okresky i horské silničky se spotřeba ustálila na hodnotě 6.5 litru na 100 kilometrů - a to jsem se s autem rozhodně neloudal. Na SUV s váhou 1.7 tuny, prostorným interiérem a výkonem takřka 200 koní je to podle nás skvělá hodnota, při troše snahy by navíc jistě bylo možné srazit ji k rovným šesti litrům. Člověka jen trochu zamrzí, že výrobce ve svých letácích slibuje kombinovanou spotřebu 4.1 l/100 km. Svým způsobem to chápeme, hybridy by měly kromě ekologického provozu lákat i na nízkou spotřebu, ovšem na oněch 6 litrech by také nebylo nic špatného.
Toyota RAV4 absolvovala crashtesty Euro NCAP naposledy v roce 2013, kdy získala plný počet hvězdiček. V jednotlivých kategoriích pak uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 89%, bezpečnost dětí 82%, bezpečnost chodců 66% a bezpečnostní systémy 66%.
Tabulka
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec + synchronní motor s permanentním magnetem |
Palivo | benzín |
Zdvihový objem | 2 494 |
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 114 (155) / 5 700 |
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 206 / 4 400 - 4 800 |
Výkon elektromotoru přední/zadní (kW) | 105 / 50 |
Točivý moment elektromotoru (Nm) | 270 |
Typ pohonu | 4x4 (AWD E-Four) |
Převodovka | automatická e-CVT |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 5.1 |
Mimo město | 4.9 |
Kombinovaná | 4.1 |
Rozměry: | |
Délka | 4 605 mm |
Výška | 1 675 mm |
Šířka | 1 845 mm |
Hmotnost | 1 690 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem po kryt | 501 l |
Základní objem po strop | 1 482 l |
Toyota ČR
S cenami to vlastně není tak zlé, jak by se mohlo zdát. Námi testovaná varianta s 2,5 litrovým hybridním motorem a pohonem všech kol ve výbavě Selection sice začíná na ceně 959 900 korun, ovšem v současné době se dá v rámci akčních cen sehnat za 859 900 korun - a to je ve světě hybridních SUV poměrně výhodná koupě. Pokud byste ale srazili ze svých nároků na komfort a výbavu, můžete tutéž motorizaci s pohonem všech kol pořídit ve variantě Activ za 875 900 korun, v akční ceně za 819 900 Kč. Cenu si však můžete zvýšit ještě volbou metalického či perleťového laku, instalací alarmu nebo zakoupením balíčku "Toyota protect", díky kterému získáte 5letou ochrana laku karoserie (pomocí křemíkové vrstvy) a navíc dokonalou ochranu kol a interiéru proti znečištění.
Docela dlouho jsem nevěděl, jak týden s Toyotou shrnout. Na jazyk se mi drala slova jako "nevýrazná" nebo "všední", ovšem nikoliv jako urážka, ale v tom nejlepším slova smyslu. RAV4 je zkrátka příjemné a civilizované auto, které se cítí dobře ve městě i na delších cestách. Díky prostornému interiéru nejspíš naložíte celou rodinu a zásluhou pohonu všech kol se s ní neztratíte ani ve ztížených podmínkách. Podvozek i výkon téměř 200 koní propůjčují vozu ambice k lehce sportovní jízdě, nicméně převodovka e-CVT vaše závodnické ambice opět zkrotí.
Vzato kolem a dokola je však RAVka téměř bezkonkurenční volbou na poli rodinných hybridních SUV. Pokud se podíváte na nabídku ostatních automobilek, budete hledat vážného a levnější konkurenta jen těžko. Nemluvě o tom, že Toyota má s hybridy dlouholeté zkušenosti a přesně ví, kde má své silné i slabé stránky.