Test vozu: Laguna plná adrenalinu

Laguna | foto: Archiv AutoRoad.cz

Francouzský výrobce automobilů Renault připravil facelift úspěšného modelu střední třídy, vozu Laguna. Otestovali jsme pro vás Renault Laguna 2.0T 16v s výbavou Dynamique.

Samotný facelift je spíše nenápadný. Změněny byly zadní koncové svítilny, přední maska a přední světla. Silueta vozu zůstává stejná, ale stále působí svěžím a dynamickým dojmem. Znak automobilky se přestěhoval z kapoty doprostřed čelní masky, zadní svítilny teď obsahují nově designový prvek kruhu tak, jak velí současná móda. Testovaný vůz byl ve výbavě Dynamique; pod kapotou se skrýval zážehový čtyřválec o výkonu 170 koňských sil. Motor je přeplňovaný, díky čemuž dosahuje maximlání hodnota točivého momentu úrovně 270 Nm při 3250 otáčkách za minutu. V nabídce pro model Laguna je i výkonnější varianta téhož motoru s výkonem 205 koní a točivým momentem vrcholícím 300 Nm při 3750 otáčkách. Motor byl spojen s šestistupňovou, ručně řazenou převodovkou. Výbava Dynamique zahrnuje také sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, osazená pneumatikami 225/45 R17. Pohotovostní hmotnost vozu je 1415 kg. Ve voze byla také dvouzónová klimatizace, autorádio Cabasse s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem, xenonové světlomety a dešťový a světelný senzor.

Renault Laguna nelze odemknout klíčem - vůz je vybaven centrálním zamykáním a to je ovládáno buď kartou Keyless drive, nebo, jako v našem případě, Keyless entry. Oproti nedávno testovanému VW Passat jde o vůz se zcela odlišnou cílovou skupinou uživatelů. Laguna nepůsobí dojmem usedlé luxusní limuzíny, naopak řidiče svádí a škádlí. Tomu napomáhají i nečekaně tuhé sedačky s výrazným bočním vedením, které tělo obejmou a nepustí. Řidič není hýčkán v křesle, ale zažívá pocity okruhového pilota. Po zasunutí karty do šterbiny je odemčen volant. Ten je nastavitelný ve 4 směrech, a připadalo mi, že jeho věnec je až příliš tlustý. Je možné, že tento dojem se týká jen volantu obšitého kůží, která je poměrně "hrubá" - setkali jsme se již s jemnějšími. Sedadlo řidiče je nastavitelé manuálně, a to také ve 4 směrech. Pokud však zvednete sedadlo do nejvyšší polohy, pak ani volant v nejvyšší poloze nezabrání tomu, aby jste při nastupování do věnce volantu nenaráželi horní stranou stehen. To je dáno výší bočního vedení předních sedadel.

Motor je velmi dobře odhlučněn a dává o sobě vědět jen mírně až po vytočení za hranici 4000 otáček. Průběh křivky kroutivého momentu je od hranice 2000 otáček příkladný, pod touto hranicí však má motor výraznou turbo-prodlevu. Při klidné jízdě je však schopen spolupracovat již od hranice 1500 otáček za minutu. Testovaný vůz byl vybaven systémem ESP a nutno říci, že k tomuto motoru je potřeba. Vůz má totiž velmi slušnou dynamiku a tak při rozjezdu či rychlejším průjezdu zatáčkou systém ESP zasahoval častěji, než bych před testem byl ochoten připustit. Zkrátka, vůz opravdu svádí a má co nabídnout. Má to však své "ale". Podle mého názoru není příliš šťastná kombinace sedmnáctipalcových kol a (na francouzské auto až nečekaně tuhého) podvozku, spolu s našimi rozbitými cestami. Na kvalitní silnici je vůz nádherně čitelný a předvídavý a dovolí řidiči opravdu hodně. Avšak na rozbitých či příčně zvlněných "okreskách" se stává, že hrboly v zatáčce auto "rozhodí" a to, místo aby směřovalo tam, kam jej řidič pošle, tak doslova "odskáče" ven ze zatáčky, díky nedotáčivé charakteristice v mezních situacích. Domnívám se, že standardní šestnáctipalcová kola 205/55 R16 by tento nešvar dokázala do značné míry neutralizovat. Kdo by čekal, že s tímto motorem lze jezdit eko-rallye, nechť na podobné nápady rovnou zapomene. Motor si za své parametry nechá zaplatit a jeho apetit je spíše nedprůměrný. Jistě to mohlo být dáno i syrovostí motoru, který měl v době testu na kontě necelých 4000 kilometrů, ale i při vyloženě defenzivní jízdě za dodržování rychlostních limitů byl problém spotřebu stlačit pod 8l/100km. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje mezi 9 a 10 litry a pokud se necháte unést schopnostmi motoru, pak snadno překonáte hranici 13 litrů. Spotřeba ve městském provozu je kolem 12 litrů. Renault v interiéru nepřinesl nabídku nových plastů a tak palubní deska stále nevyvolá v cestujících pocit takového luxusu, jaký evokují německé automobily. Naopak ergonomie a design jsou na vysoké úrovni a rozhodně nelze říci, že je palubní deska nudná. V automobilu je mnoho různých odkládacích ploch a prostor, ačkoliv velikost schránky před spolujezdcem by mohla být větší. Drobnou výhradu mám také k ovládání palubního počítače. Po nastartování je zobrazen údaj o celkově najetých kilometrech bez ohledu na to, jakou funkci měl řidič zvolenu při předchozí jízdě. Palubní počítač obsahuje 10 různých údajů a jeho ovládání je bohužel jen jednosměrné. Takže pokud chcete zobrazit údaj, který je v posloupnosti bezprostředně před ktuálně zobrazeným, pak vás čeká devítinásobný stisk tlačítka ...

Co říci závěrem? Renault Laguna má několik drobných vad na kráse, ale na ty rychle zapomenete. Převažujícím dojmem je ochota spolupracovat, probouzet v řidiči závodnické sklony a schopnost vyvolat vysokou hladinu adrenalinu v krvi. Tento vůz nedoporučuji usedlým manažerům - nabídka vnitřního prostoru je slabší, než u jiných limuzín a pohodlí lze také nalézt více u konkurence. Naopak kdo touží po vozidle praktickém (i díky karoserii hatchback, kdy přístup do zavazadlového prostoru je příkladný) a schopném občas nabídnout velmi svižné svezení, pro toho je Laguna jako dělaná!

Testovaný vůz bude brzy k dispozici i na videu...

Foto: AUTO NEWS NETWORK
Vůz zapůjčil: AUTECO BS

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy