Popisovat design C-Elysée několik let poté, co brázdí naše silnice, je poněkud zbytečné. Za pozornost ale určitě stojí přední maska, která díky faceliftu zmohutněla a C-Elysée tak působí poněkud vážněji, dospěleji a pod jistým úhlem možná i dominantněji. Je jen škoda, že LED denní svícení se nedostalo přímo do světlometů, ale bylo umístěno do nárazníku nad mlhovky. Dalšími změnami je širší nabídka laků, příplatkových kol a také 7" palcový infotainment s bohatými možnostmi konektivity i s navigací.
Po nasednutí do vozu vás čeká příjemné překvapení. Navzdory poměrně nízkým cenám totiž interiér C-Elysée nepůsobí lacině nebo nekvalitně, ba naopak. Plasty možná nejsou měkčené, ovšem jsou dobře slícovány a ani při jízdě po nejhorších cestách v širokém okolí jsem se od nich nedočkal zaskřípění či povrznutí. Lakovaná část palubní desky interiér příjemně ozvláštňuje a pozvedá jeho úroveň zas o něco výš.
Infotainment systém, jehož 7" palcový display se nalézá ve středu palubní desky, mě původně trochu děsil, bál jsem se laciné techniky s mizerným rozlišením a pomalých reakcí - nemohl jsem se více mýlit. Vše je krásně čitelné, reakce příjemně rychlé a rozlišení plně dostačující. Konektivita s telefonem byla bezproblémová a ovládání intuitivní.
K dispozici je dokonce i ovládání hlasem, to je ale v ČR bohužel osekané na minimum a ještě v angličtině. Potěší ale spojení s couvací kamerou, jejíž rozlišení sice není kdovíjak vysoké, ale nabízí široké zorné pole, takže couvání z řady kolmo stojících vozidel není hororovým zážitkem.
Pod panelem infotainmentu se nachází ovládání ventilace, které má sice digitální display, ovšem ventilace/klimatizace je pouze manuální. Je škoda, že automatická klimatizace k dispozici není, ovšem jakmile si zvyknete na poněkud svébytné umístění tlačítek, dokážete vše ovládat i poslepu.
Poměrně příjemné jsou i sedačky, které vás sice nebudou nijak extrémně hýčkat, ale na druhou stranu nabídnou dostatek prostoru a záda by vás z nich ani po delší jízdě bolet neměla. V našem případě byly sedačky vybaveny i příplatkovým vyhříváním, které se v posledních dnech hodí stále více. Zadní sedadla sice nepatří k vrcholu komfortního cestování, ale nejedná se ani o žádnou trestnou lavici. Jejich hlavní devizou je ale prostor - snad až nadbytečně ohromný prostor ve všech směrech. Nově potěší i plnohodnotné a nastavitelné zadní opěrky hlavy.
Trochu zklamáním je ale ergonomie, na kterou si řidič musí chvíli zvykat. Ovládání elektrických oken je umístěno před řadící páku, ovládání elektrických zrcátek je zase doslova schováno na palubní desce vlevo pod volantem. Umístění ovládání tempomatu a ovládání rádia pod volantem je u francouzských vozů už vcelku klasika, ovšem přesunutí na volant by ovládání bezpochyby usnadnilo, minimálně lidem, kteří na francouzské vozy přesedlají od jiných značek.
Na ovladače totiž vůbec není vidět a tak se s nimi budete poměrně dlouho učit stylem pokus omyl. Samotný volant má jinak příjemně silný věnec a dobře se drží. Poněkud tristní je ale nedostatek odkládacích ploch v interiéru, zvláště pak pokud si chcete nabít mobil a nedisponujete držákem na sklo/palubní desku.
Zavazadlový prostor nabízí vskutku příjemných 506 litrů, takže pokud si náhodou po večerech přivyděláváte u mafie, určitě sem složíte minimálně jednoho svědka vašich ilegálních aktivit. Z oněch 506 litrů je 20 vyhrazeno pro malý úložný prostor u rezervy, kam si můžete schovat například cennosti nebo další výbavu jako startovací kabely nebo lopatu a trochu vápna - však vy víte na co.
Pokud by vám prostor v kufru nestačil, jistě vás potěší možnost sklápění zadních sedadel, které se ovládá zatažením za drobný popruh z prostoru zadních cestujících. Sedadla mohou být dělená v poměru 2/3 - 1/3 a díky jejich sklopení získáte dalších 604 litrů - sklopením ovšem dojde ke vzniku výrazného "schodu". Víc mě ale mrzí, že výrobce u zadních sedadel nenabízí výklopnou loketní opěrku, díky které by bylo možné propojit kufr s kabinou a pohodlně převážet třeba lyže.
Poněkud nepraktické je otvírání víka kufru, které lze provést pouze z kabiny nebo dálkově pomocí klíčku. Zamrzí také chybějící aretace víka, které v otevřeném stavu příliš nedrží a dělá si víceméně co chce. Nákladový otvor je ale slušný a nejspíš vás nikterak limitovat nebude, pokud se tedy nepokusíte převážet lednici.
Náš vůz byl vybaven motorem o objemu 1.6 litru, který je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou. Z této kombinace jsem měl poněkud strach, neboť automaty v "levných" autech nikdy nedělaly dobrotu, ovšem tady si není na co stěžovat. Převodovka řadila i podřazovala hladce a bez výrazného cukání. Navíc nabízela možnost zařadit si "manuálně", což člověk ocenil například při předjíždění.
Výkon 85 kw (115 k) je plně dostačující k jízdě běžnou cestovní rychlostí jak po okreskách, tak na dálnicích, kde se otáčky motoru pohybují okolo hodnoty 3,250 ot/min. Problémem není ani svižná jízda, ovšem motor vám svým zvukem dává jasně najevo, že k tomuhle stavěn nebyl, jakkoliv s tím nemá výraznější problémy.
Ty by ovšem mohl mít podvozek, který je stavěn na komfortní jízdu - a v tom je skutečně prémiový. Takto kvalitně odfiltrované nerovnosti bych od vozu této cenové kategorie skutečně nečekal. Vůz byl navíc stavěn na horší silnice ve východní Evropě, popřípadě v severní Africe, takže by toho měl hodně vydržet.
Spotřeba je samozřejmě vždy až na prvním místě, tak se na ni pojďme podívat. U vozu s manuální pětistupňovou převodovkou by se měla pohybovat okolo 6,4 l/100 km, s automatickou převodovkou, kterou byl náš vůz vybaven, by se měla pohybovat okolo 6,8 l/100 km. Má průměrná spotřeba po týdenním soužití se zastavila na hodnotě 7,2 l, což nepovažuji za tragický výsledek.
U C-Elysée markantně záleží na prostředí, ve kterém se s vozem pohybujete. Na okresních cestách se bez problému dostanete i pod udávanou kombinovanou spotřebu, zatímco ve městě vás vůz začne požírat zaživa.
Hodnocením bezpečnosti v crash testech Euro NCAP prošlo C-Elysée již v roce 2014 a odneslo si pouze tříhvězdičkové hodnocení. V jednotlivých kategoriích uspělo následovně: bezpečnost dospělé posádky 71%, bezpečnost dětí 75%, bezpečnost chodců 54% a bezpečnostní systémy 33%.
Pohonné ústrojí: | |
---|---|
Palivo | benzín |
Zdvihový objem | 1 587 |
Max. výkon v kW / koní | 85 / 115 |
Max. točivý moment v Nm | 150 |
Typ pohonu | Přední kola |
Převodovka | Automatická EAT6 |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,1 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km | |
Město | 9,2 |
Mimo město | 5,3 |
Kombinovaná | 6,8 |
Rozměry: | |
Délka | 4 427 mm |
Výška | 1 466 mm |
Šířka | 1 748 mm |
Hmotnost | 1 185 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 506 l |
Se sklopenými sedadly | 1 110 l |
Citroen ČR
Cena námi testovaného modelu, tedy 1.6 VTI s automatickou převodovkou EAT6 ve výbavě Shine začíná na částce 374 500 Kč, ovšem díky současným zvýhodněním se dostanete na základ 344 500. Dále je ovšem potřeba přičíst paket NAV - Navigace + Parkovací Kamera za 30 000 Kč, vyhřívání předních sedadel za 6 000 Kč a 16" hliníkové disky San Diego s ocelovým dojezdovým kolem za 15 000 Kč.
Z laciného auta se tak poměrně rychle a snadno stává auto drahé, ovšem Citroen má v rukávu příjemné Eso, a tím je vcelku bohatá nabídka skladových vozů, kde můžete desítky tisíc znovu ušetřit.
Závěrem bych rád řekl, že ačkoliv C-Elysée spadá se základní pořizovací cenou 255 500 Kč do sféry laciných vozů, lacině na první pohled nepůsobí. To spíš až na druhý či třetí pohled, kdy si začnete všímat míst bez čalounění nebo drobností, které sice prvoplánově v autě nepotřebujete, ovšem soužití s ním značně usnadňují.