TEST: Range Rover Evoque Cabriolet 2.0 TD4 HSE: Vystupte z davu

Range Rover Evoque Cabrio 2.0 TD4 HSE | foto: Roman Havlín

Patříte mezi movitější klientelu a chcete si koupit něco, co jen tak na silnici neuvidíte ? Nebo máte svůj vysněný offroad, ale nebaví vás myšlenka, že se v něm v parném létě budete cítit jako v peci? Pak by se nejen vám mohla hodit nová verze Range Roveru Evoque. Ta dostala nálepku Cabriolet a jak název napovídá, tenhle terénní Brit dostal látkovou stahovací střechu. Otázkou ale je, jak jezdí prémiové SUV, které přišlo o pevnou střechu. Bude to jízda plná vrzajících zvuků, větru a zimy? No... Nechte se překvapit.

Design

Samotný Evoque není pro většinu z vás ničím novým. Jeho vzhled zná snad každý trošku znalý fanoušek automobilů, přičemž dostupná je na českém trhu tří a pětidvéřová karoserie. S letošním létem ale na trh přišla otevřená edice Cabriolet. A právě u ní se vše změnilo. Evoque bez střechy totiž vypadá snad ještě lépe, než uzavřené třídvířko.

Range Rover Evoque Cabrio 2.0 TD4 HSE | foto: Roman Havlín

Autu nechybí decentní zadní křídlo, zatmavené světlomety, příplatkový paket Dynamic trošku přiostřil nárazníky s nádechy a vše završuje zadní difuzor a dvě hranaté koncovky výfuků. Když si pozorně prohlédnete fotografie, uvědomíte si, že vůz je dále vyzdoben dekory v černém lesklém laku a velká dvacetipalcová kola mu naprosto padnou. Výsledek je pro někoho omračující a není divu, že několik návštěv čerpací stanice různě po ČR se neobešlo bez „nových seznámení“ s dalšími tankujícími řidiči.

Interiér

Jestliže vám z venku přijde otevřený Evoque zajímavý, pak vězte, že v kabině to platí dvojnásob. Rozměrný středový tunel s hlíníkovým plátem po každé straně, krásně zpracovaný kožený multifunkční volant anebo obří dotyková obrazovka palubního systému. Nejen tohle jsou prvky, které dokáží posádku potěšit. Kapitolou samotnou jsou rozměrná černá kožená sedadla s elektrickým výhřevem a nastavením vpředu.

V nich se dá trávit velká spousta času, ani postavy s výškou 190 cm zde nebudou mít problém s místem a současně nehrozí, že se v nich posádka bude vrtět z nepohodlí. O něco horší to je s místem vzadu, kde se nachází nouzová kožená lavice. Díky tomu, že otevřený Evoque cílí na mladší bohatou klientelu, asi nikdo po něm nebude (a ani nemůže) chtít, aby se dozadu posadil někdo vyšší než 170 cm. Nejde to už jen kvůli látkové střeše, která v případě zavření moc prostoru pro hlavu vzadu nenechá. Po jejím otevření se zas dostaví další problém, kterým je velice malé místo pro kolena.

Range Rover Evoque Cabrio 2.0 TD4 HSE | foto: Roman Havlín

Mimochodem, výrobce kladl při konstrukci střechy velký důraz na akustický a teplotní komfort na palubě. Díky tomu nás zajímalo, jak si Evoque s látkovou střechou poradí s dynamickou jízdou na dálnic a v ranních mrazech. Naštěstí to zvládl na jedničku. Range Rover totiž neponechal nic náhodě a instaloval sem speciální pětivrstvou střešní tkaninu se zvukovou izolací. Dle výrobce se má akustický komfort vyrovnat pětidveřovému provedení, jenže zase až tak dokonalá stahovací střecha není.

Ve vyšších rychlostech se k jinak nadmíru dobrému komfortu na palubě začne přidávat hlučný svist větru, k čemuž se přidá poměrně dost slyšitelný valivý odpor pneumatik. Možná za to mohou zimní pláště, možná hrubý povrch dálnice, ale s odhlučněním podběhů si výrobce mohl dát větší práci.

Jestliže vás testovaný vůz zaujal, pak se vám hodí informace, že v parném létě stačí 18 vteřin a střecha je s takřka neslyšitelným hlukem celého systému stažena. Opačná procedura zabere 21 vteřin a hlavní výhodou celého systému je fakt, že i při stažení střechy nepřijdete ani o jeden litr objemu zavazedelníku. Střecha se totiž uloží do prostoru za zadními sedadly, přičemž manipulace s ní je možná až do rychlosti 48 km/h. A když už jsme u praktické stránky, kufr Cabrioletu nabízí 251 litrů, což postačí na převoz i některých větších cestovních tašek.

A jak moc je Evoque vybavený? Naše provedení HSE patří k tomu nejlepšímu, co si můžete aktuálně zakoupit. Ve standardu tak každý zájemce najde zadní parkovací kameru, litá 19“ kola, ambientní osvětlení interiéru, kožená sedadla nebo výborně svítící natáčející se LED diodové světlomety. Samozřejmostí je taktéž navigační systém. Co nás ale trošku zamrzelo, je opětovný problém s palubním systémem, kdy se mu v průběhu testu několikrát podařilo "vyrušit" rádio, a to zkrátka nešlo zapnout. S tímhle by měli Britové něco udělat, jelikož podobný problém se nám stal taktéž u Jaguaru XF S AWD.

TEST: Dvě kočičky společně. Jaguar XF S AWD je raketou na kolech!

Motorizace

Co se týče nabídky pohonných jednotek, Range Rover Evoque Cabriolet je na českém trhu dostupný se dvěma pohonnými jednotkami. Mezi ně se řadí naftový dvoulitrový čtyřválec z řady Ingenium o výkonu 150 nebo 180 koní. Vrcholem nabídky je třetí motor, kterým je přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec Si4 s výkonem 240 koní. Nás se ovšem týkal prostřední motor, kterým je naftový agregát se 180 koňmi a točivým momentem 430 Nm.

Všechny motory jsou spojeny s devítistupňovou samočinnou převodovkou ZF, takže jsme neměli obavy, že by se zde konalo jakékoliv zmatené řazení. Podle údajů výrobce dokáže tohle kabrio upalovat rychlostí až 195 km/h a věřte, že to v reálu zvládne. Musíte se ale připravit na to, že v téhle rychlosti už v kabině nastane pěkný ruch, jelikož ani pětivrstvá látková střecha není kouzelníkem.

Range Rover Evoque Cabrio 2.0 TD4 HSE | foto: Roman Havlín

A jak vlastně jezdí Evoque s pohotovostní hmotností 1967 kg? Naftový čtyřválec dokáže nabídnout vcelku dobrou jízdní dynamiku, ostřejší pružné zrychlování i do táhlejších kopcovitých úseků a jediným parametrem, který vám ukáže, jak těžký vůz vlastně řídíte, je spotřeba. Ta se totiž nebojí vyskočit při ekonomické jízdě k osmi litrům, přičemž když využijete dynamiku motoru častěji než je zdrávo, počítejte s přibližně deseti litry na sto kilometrů v průměru.

Motor má ale také další mouchy. Ohledně odhlučnění je ve vyšších otáčkách celkem dost slyšet. Je velká škoda, že se pod kapotu Evoqua nenabízí šestiválec. Ten by nabídl větší kultivovanost, lepší zvukový projev a v oblasti spotřeby by na tom jistě nebyl o nic hůř. Dalším aspektem jsou jízdní vlastnosti na silnici a v terénu. V základu vám automobilka nabídne verzi se systémem Terrain Response. Ten se hodí pro jízdu v terénu, kdy přizpůsobuje reakce a nastavení vozu na základě řidičem zvoleného programu.

Další novinkou je systém ATPC, po jehož aktivaci si auto samo upravuje trakci na nezpevněném povrchu a udržuje řidičem navolenou rychlost v rozmezí 1,8 až 30 km/h. Pro dobrodružné povahy je pro změnu přítomný systém Wade Sensing, jehož úkolem je informovat posádku o hloubce řeky nebo brodu, do kterého chce řidič vjet. Musíme proto zmínit, že brodivost je u verze Cabriolet rovného půl metru. Tenhle malý mastodont ale není k zahození ani na klasické hladké silnici.

Pojem hladké musíme zdůraznit, protože pokud se budete pohybovat na horších površích plných nerovností, hrbolů a hlubších poklopů kanálů, pak posádka Evoqua zažije menší peklo. Proto bychom s příplatkovými 20" disky doporučili si připlatit za adaptivní tlumiče, protože s jejich klasickou verzí se každá ostřejší nerovnost dostane k pozadí a uším celé posádky. Po řidičské stránce je terénní kabrio naladěno tak akorát, řidič má dostatek informací od přední nápravy, posilovač řízení má progresivní účinek a začínající nedotáčivost ve standardu mírní dodávaný systém vektorování točivého momentu.

U otevřeného Cabrioletu se kladl ještě vyšší důraz na bezpečnost posádky. Konstruktéři se proto věnovali zlepšení aktivní bezpečnosti, čemuž pomáhá systém RPD (Roll-Over Protection Device). Ten v případě hrozícího převrácení vozu vystřelí do 90 milisekund dva ochranné oblouky umístěné za opěrkami hlavy zadních sedadel. Díky plátěné střeše pak logicky chybí hlavové airbagy, které ovšem byly nahrazeny velkokapacitními vzduchovými vaky chránící takřka celou postavu všech pasažérů.

Závěr

Ve výsledku zde máme jednoho z mála zástupců vozidel, která na silnici potkáte jen minimálně. Důvodem je nadmíru velká porce extravagance, vysoká cena a také fakt, že terénní kabrio je určeno pro poměrně úzkou skupinu obyvatel. Dvě plnohodnotná místa potěší jen movitejší páry s dobrodružnější povahou. Naopak někoho zarazí absence šestiválcového motoru, některé absurdní příplatky v nejvyšší specifikaci HSE a také fakt, že podvozek na klasických tlumičích nedokáže s (20" disky) filtrovat větší nerovnosti. Výkon 180 koní je pak díky hmotnosti blížící se dvou tunám možná jen tak tak. Je čistě na vás, zda máte zájem o britskou stylovku, se kterou se blýsknete takřka všude, protože konkurence nic takového nenabízí.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena testovaného vozu:  1 496 044 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 877 073 Kč

KLADY

- nezaměnitelný design

- komfort na předních sedadlech

- LED světlomety

- převodovka ZF

- odtlumení látkové střechy

ZÁPORY

- vyšší spotřeba

- absence šestiválce v nabídce

- dílenské zpracování

- některé příplatky

Pohonná jednotka
Objem: 1999 cm3
Převodovka: automatická ZF, 9st.
Palivo: nafta
Nejvyšší výkon: 132 kW při 4000 ot./min
Největší točivý moment: 430 Nm 1750 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy
Nejvyšší maximální rychlost: 195 km/h
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6.7 / 5.1 / 5.7 l
Rozměry
Délka x šířka x výška 4370 x 1980 x 1609 mm
Rozvor: 2660 mm
Objem kufru: 251 litrů
Objem palivové nádrže: 54 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy