Při nákupu nového vozu se v nás vždy střetávají dva protichůdné názory. Jde o hlas rozumu a hlas srdce. Co se ale stane, pokud se člověk rozhodne hlas srdce zcela ignorovat a poslouchat pouze rozum? Pak se z vašich kritérií zcela vytratí design a podobně. Začnete se zaměřovat spíše na poměr cena/výkon. V té chvíli se rázem stávají malé a levné sedany atraktivní volbou. Na poli malých sedanů si velice slušně vede malý Francouz jménem Peugeot 301.
Design
Buďme upřímní. Peugeot 301 rozhodně nepatří mezi skvosty automobilového designu. Na druhou stranu jej nemůžeme ani nikterak odsoudit. „Třistajednička“ dokáže zaujmout netradičním designem přídě s poměrně nízko posazenými světlomety. Boční silueta nás zaujme svým podélným prolisem, jenž vůz opticky prodlužuje.
Dle mého osobního názoru, ale i dle komentářů přihlížejících je největší slabinou designu 301 zadní část. Lidové přísloví praví, že v jednoduchosti je krása, zadní část levného Francouze ale působí až příliš chudě. To dokládá i fakt, že na ní nenalezneme ani madlo pro otvírání zavazadlového prostoru. Pro přístup do zavazadelníku tak je nutné vždy využít tlačítka na klíči anebo tlačítka na palubní desce vozu, což není zrovna dvakrát praktické.
Interiér
S ohledem na zaměření Peugeotu 301 je logické, že v interiéru rozhodně nepotkáte žádný luxus. Na druhou stranu se nemusíte bát, že by vám tento kompaktní sedan nenabídl potřebnou dávku pohodlí pro denní cestování.
Základním kamenem kabiny jsou samozřejmě tvrdé a nepříliš vzhledné plasty a z dnešního pohledu zastaralé digitální obrazovky. Co ale vidí zájemce o Peugeot 301 je bytelný, snadno omyvatelný interiér s přehledně zobrazenými základními informacemi bez nepotřebných zbytečností. Co si ale Peugeot nedokáže obhájit je mnohdy naprosto nelogické rozmístění ovládacích prvků. Tím mám na mysli zejména umístění ovladačů stahování oken v prostoru řadící páky, které mi mnohdy přidělalo zbytečné vrásky na čele.
Jízdní vlastnosti a motorizace
Musím se přiznat, že jsem od Peugeotu 301 neočekával mnoho. A skutečně po prvních kilometrech za jeho volantem jsem se obával, že v průběhu redakčního testu se budu při jeho řízení jen a jen trápit. Opak se ale stal skutečností. Je třeba se ale s vozem sžít a začít uvažovat jinak než šťouravý motoristický novinář.
Podvozek je až překvapivě pohodlný. To jsem od levného sedanu rozhodně nečekal. Samozřejmě, vůz trpí typickými neduhy jako je nedotáčivost ve vyšších rychlostech nebo nestabilita při prudkém brzdění. Otázkou ale je, zda se typický řidič Peugeotu 301 někdy dostane na hranu, kdy už se projevuje nedotáčivost. Navíc, pokud se člověk s vozem více sžije, podaří se vám objevit jeho hravost a zábavnost.
Šestistupňová automatická převodovka, které spolupracuje s precizní šestnáctistovkou je skutečnou pýchou Peugeotu. Převodovka řadí přesně dle očekávání řidiče. Samotné změny rychlostních stupňů navíc probíhají nečekaně hladce. Jediným výraznějším negativem na řízení, je jeho necitlivost a nekomunikativnost.
Díky nízké hmotnosti poskytuje benzínová šestnáctistovka vozu poměrně slušnou dynamiku a rozhodně tak nejsou na místě obavy, že by řidič 301 kterak brzdil provoz. Při rychlejší jízdě, zejména po dálnici, se ovšem na plno ukazuje další neduh vozu a tím je nízká úroveň odhlučnění co se týče aerodynamického hluku tak i hluku od valících se kol. Nesmíme zapomenout zmínit ani spotřebu. Ta se v průbehu našeho redakčního testu pohybovala lehce nad hranicí sedmi litrů na sto kilometrů.
Závěr
Pokud bych chtěl být jízlivý, dalo by se Peugeotu 301 vytknout skutečně mnoho věcí. Proti všem jeho záporným vlastnostem ale stojí jeho obrovské pozitivum. Tím je samozřejmě nízká pořizovací cena. Za tu je člověk ochoten přehlédnout mnohé. Přesto se na Peugeotu 301 najde několik i drobných věcí, které vás po čase začnou otravovat. Tím mám na mysli rozložení ovládacích prvků nebo chybějící madlo kufru. Za cenu, za kterou Peugeot tento model nabízí (základ činí pouhých 269 tisíc Kč) se jedná skutečně o poctivý kus auta, splňující základní požadavky, které má na vůz průměrný občan.
Celkové hodnocení: 75%
Základní cena: 269 000 Kč
Cena testované verze: 344 000 Kč
KLADY:
+ nízká cena
+ slušné jízdní vlastnosti
+ vnitřní prostor
+ komfortní podvozek
ZÁPORY:
- hluk v interiéru
- rozmístění ovládacích prvků
- nekomuniktivní a přeposilované řízení
Objem motoru: | 1587 cm3 |
Palivo: | benzín |
Nejvyšší výkon: | 115 koní při 6 050 ot./min. |
Nejvyšší točivý moment: | 150 Nm při 4 000 ot./min |
Nejvyšší maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 14,5 s |
Spotřeba (kombinovaná): | 6,6 l/100 km |
Délka x šířka x výška: | 4442x1748x1477 mm |
Rozvor: | 2652 mm |
Objem kufru: | 506 l |
Objem palivové nádrže: | 50 l |