TEST: Škoda Octavia RS TDI 4x4 (2016): Splněný sen mnoha Čechů?

Škoda Octavia RS TDI 4x4 (2016) | foto: Roman Havlín

Za poslední rok jsme v naší redakci měli snad všechny možné verze současné třetí generace Octavie. Letošní novinka v podobě verze RS TDI s pohonem všech kol však zaujala velké procento Čechů. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá, je to přece sportovní Octavie v naftě, s pohonem všech kol, a k tomu zde nechybí automat DSG. A jelikož se díváme na "český sen", nedalo nám to a právě zmíněnou kombinaci jsme si zapůjčili do redakčního testu.

Design

Velké procento fanoušků značky Škoda si pořídilo verzi RS jen díky tomu, že tahle Octavie nabídne solidní agresivitu a dynamičnost. A protože je známo, že model RS se dá různě nakonfigurovat, nebylo pro náš příliš velkým překvapením, že ačkoliv jsme na silnicích pár trojkových Octavií RS potkali, stejně ta naše vypadala naprosto odlišně.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 (2016) | foto: Roman Havlín

Do testu se nám dostal elegantně vypadající bílý exemplář s logy RS, TDI a 4x4. Vše bylo podpořeno litými koly s povedeným stříbrným designem a byla to právě kola, která dodala testovanému kusu ten pravý šmrnc. Vše zakončoval černý designový paket, který přidává černou mřížku chladiče nebo černé kryty vnějších zpětných zrcátek. A co Vy? Líbí se vám testovaná konfigurace?

Interiér

Zatímco exteriér vypadá poměrně divoce, v interiéru by jste až na drobné změny nepoznali, že sedíte ve variantě RS. Po usednutí do vozu nás přivítala černá celokožená sedadla s vtisknutným logem vRS a pevnými opěrkami hlavy. Ty jsou díky bohu nastaveny na ideální úroveň, takže se málokdy stane (podle nás asi nikdy), že by někomu nebylo po chuti sedět v těchto pohodlných sedadlech. V rámci výbavy RS je zde kožený sportovní multifunkční volant s logem RS, který perfektně padne do ruky a má zploštělé spodní rameno.

Škoda Octavia RS TDI 4x4 (2016) | foto: Roman Havlín

V kabině byly po vzoru jiných verzí Octavie plastové dekory imitující karbon. Například u drsnější verze Scout ale najdete imitaci kamene, u obyčejné Octavie například klavírní čerň. Jelikož se jedná o Octavii, asi není potřeba zmiňovat, že místa je v ní dostatek, a to všech směrech. Dozadu se usadí pohodlně tři průměrně vzrost osoby a pro rodinné účely nabídne vůz samozřejmě i velký zavazadelník. 

Ten má základní objem 590 litrů a v našem případě disponoval i síťovým systémem, několika háčky na zavěšení tašek a oboustrannou podlážkou. Pokud by vám tahle hodnota byla u liftbacku málo, dají se sklopit zadní sedačky do takřka roviny a rázem se vykouzlí objem 1580 litrů. Z vaší sportovní oktávky se pak stane populární stěhovák.

Motorizace

Prakticky až po tuhle kapitolu je testovaná Octavie RS TDI naprosto stejným autem, které mnozí z vás už moc dobře znají. Kromě toho, že pod kapotou pracuje čtyřválcový naftový motor nové generace s označením EA288 s výkonem 184 koní a točivým momentem o hodnotě 380 Nm, však došlo k jedné velké změně.

Tou je kouzelná zkratka 4x4. Ano, tahle naftová oktávie je totiž ve čtyřkolce a dala by se vlastně považovat za verzi Scout v běžeckých tretrách. My sami jsme byli moc zvědavi na to, jak moc na nás bude naftové eReSo působit. No musíme uznat, že svoje kouzlo tahle verze má, a to hlavně na mokrém povrchu, kdy se obyčejná předokolka na plný plyn nechová tak sebejistě.

Právě pohon všech kol a jediná možná převodovka (automat DSG) jsou zárukou toho, že se za volantem zcela jistě nebudete nudit. Někteří jistě namítnou, že když už škodovka vymyslela něco takového, proč tam nedala manuál. Odpověď však neznáme. Tak či tak, naftový motor se dostává do otáček snadno, zátah je velmi silný a plynulý a na sportovní režim s ním můžete hnát otáčky až k 4500 ot/min. Zvukově také nezní špatně, a to teď nehovořím o umělém zvuku osmiválce jdoucího z reproduktorů ve voze. Ten se dá v režimu Individual deaktivovat a pak si můžete užívat brumlání agregátu, které má na starosti dvojitá správně poladěná koncovka výfuku.

Ačkoliv samozřejmě existují lepší naftové motory s větším výkonem a se dvěma válci navíc, naftové RS TDI 4x4 se nemá zač stydět. Motoru vyhovuje střední pásmo otáček, ve kterém se cítí nejlépe. Vůz  i díky pohonu všech kol zabral naplno v jakékoliv situaci a jízdní zážitky díky čtyřkolce nejsou nikterak omezeny. Je ale potřeba čekat, že volba této verze se i přes přítomnost nafty podepíše na spotřebě. To víte, automat si vezme pár deci navíc, pohon všech kol také a pokud téhle krásce naložíte, spotřeba se s klidem vyšplhá přes deset litrů. Opačným spektrem je průměrná každodenní jízda, kdy občas využijete potenciál auta jako takového, ovšem nebudete to pořád a vždy mazat naplno. V tu chvíli se vám testovaný vůz odmění spotřebou okolo sedmi litrů na 100 km.

Naftová Octavia RS dostala také jinak naladěný podvozek, a to včetně novinky z modelové řady Supeb, adaptivních tlumičů DCC. Právě tento prvek nám ale přišel spíše k tíži. Neumíme si to vysvětlit, ale i na režim Comfort byly ostřejší nerovnosti na silnici žehleny o něco hůře, než u testované verze s klasickýmu tlumiči. V módu Sport se pak dalo jet jen po naprosto hladké dálnici, jakmile ale přišla větší nerovnost, do kabiny proniklo nepěkné bouchnutí. Je sice pravdou, že sám o sobě je podvozek verze RS o něco tužší než ve standardu, jenže ve srovnání s modelem Superb zde systém DCC nepracoval tak efektivně.

Co se týče řízení, v zatáčkách autu leckdy pomáhal nově přidaný pohon všech kol, který na vlhkém povrchu dovolil i mírnou jízdu bokem, ačkoliv systém ESP nejde naplno vypnout (pouze omezit). Jinak je do sportovna laděná Octavie dobře ovladatelným autem s příjemnou zpětnou vazbou ve volantu a dle nás se najde jen pár jedinců, co by raději sáhlo po "lepším" a o o něco dražším koncernovém bratrovi Golfu GTD.

Závěr

Nová verze Octavie RS TDI s automatem a pohonem obou náprav není úplným nemyslem, jak si někteří čeští novináři myslí. Ano, je to vlastně Octavie Scout TDI se sportovním podvozkem a vizáží, ale přesně tohle někteří Češi chtějí. Otázkou pak je, proč by to škodovka nemohla vyrábět, když to bude trefa do černého. Naftová verze se svými 184 koňmi poskytne dobrou jízdní dynamiku, díky pohonu všech kol budete mít více jistoty na kluzších površích (se správným obutím samozřejmě) a v otázce spotřeby se dost razantně projeví, zda chcete úspornější TDI nebo o něco lépe jezdící, ovšem doslova nenažrané benzinové RS. Výsledná volba je čistě na vás, ovšem s touto verzí rozhodně chybu neuděláte.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena: 789 900 Kč

Cena testované verze: 939 000 Kč

KLADY

- design

- vnitřní prostor

- čtyřkolka zde není na obtíž

- výbava

- jízdní dovednosti

ZÁPORY

- některé absurdní příplatky

- při vysokém tempu spotřeba podobná benzinu

- podivně nastavené tlumiče DCC 

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1968 cm3
Palivo: nafta
Nejvyšší výkon: 184 koní při 3500–4000 ot./min
Největší točivý moment 380 Nm při 1750–3250 ot./min
Maximální nejvyšší rychlost: 228 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 sekundy
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,7l/ 4,5 l/4,9 l
Rozměry  
Délka x šířka x výška: 4685 x 1814 x 1449 mm
Rozvor: 2680 mm
Objem kufru 590/1580 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy