TEST: Škoda Octavia Combi RS230 - Jedno velké překvapení!

Škoda Octavia Combi RS230 | foto: Roman Havlín

Sportovně laděná Škoda Octavia III RS je hodně povedeným autem a již několikrát jsme měli tu čest ji pořádně prohnat během týdenního testu. Dnes vám však nabízíme podrobné dojmy z jízd v nové ostré verzi RS230 s karoserií kombi. Kouzelná číslovka za označením přitom nabízí mnohem víc, než byste zprvu čekali. Už tak povedená Octavie RS dostala deset koní navíc, přemapovanou řídící jednotku, nový sportovní výfuk, sportovní diferenciál VAQ a pár designových úprav. Výsledná kombinace tak zaručuje, že tohle auto bude stát za to!

Zvenku je to jedna velká paráda

Pokud patříte mezi příznivce německých koncernových vozů, pak vás jistě trojková Octavia RS nadchla již při premiéře. Sportovní paket jí stále pořád dost sluší a v kombinaci s dobrým odstínem laku karoserie se často jedná o nepřehlédnutelný exemplář. A nyní se podívejte, jakou proměnou prošlo provedení RS230. Že nevidíte skoro žádné změny? Tak my vám je přiblížíme.

Škoda Octavia Combi RS230 | foto: Roman Havlín

U vozu s přídomkem 230 dostanete v základu černá (a vzhledově krásná) 19palcová litá kola s pneumatikami o rozměru 225/35. K tomu se přidávají o 15 % větší znáčky vRS na masce chladiče a víku kufru, černá maska chladiče s černými kryty vnějších zpětných zrcátek a dvě černé koncovky výfuku.

Jak je vidno, námi testované specifikaci neuškodil ani bílý lak karoserie. Někdo by si ale zcela určitě zvolil metalickou černou, aby byla agresivita nejsportovnější Octavie současnosti ještě více podtržena.

Některé prvky výbavy nově v základu

Decentní změny se s novou verzí objevily i v kabině. Nečekejte zde nějaké nové dekory nebo imitace na středovém panelu či palubní desce, spíše sem výrobce nacpal podstatný kus příplatkové výbavy. Tu dostanete v této specifikaci v rámci základní ceny a musíme uznat, že Škodovka zvolila výslednou volbu docela chytře.

Škoda Octavia Combi RS230 | foto: Roman Havlín

V základu majitel najde tlačítko vRS na volbu jízdních režimů, elektronicky nastavitelná celokožená sedadla s logy vRS a kontrastním prošíváním. V základu jsou i leskle černé výplně dveří. Za to vše byste jinak u obyčejnějšího RS připláceli. Nechybí zde ani přední a zadní parkovací senzory, což už si myslíme, že se vážně vyplatí. Je však samozřejmé, že i přes to vše zde zůstává poměrně velké množství příplatků, jenž umí výslednou cenovku vozu solidně navýšit.

Kožená sportovní sedadla nabídla vynikající boční vedení a kožený volant s plochým spodním ramenem padl dobře do ruky. Kabina Octavie RS230 pak defacto vypadá naprosto stejně, jako jiné verze modelu. I přes větší litá kola navíc potěšil celkem obstojný jízdní komfort, který dostával na frak až na některých úsecích dálnice D1.

I přes sportovni vizáž se ale nesmí zapomínat, že jsme testovali verzi Combi, která může sloužit i jako stěhovák. V základním uspořádání tak kufr vozu nabídne 610 litrů objemu, při sklopení zadní řady to pak je 1740 litrů.

Deset koní navíc a samosvor

Škodu Octavii Combi RS230 by si však koupil málokdo, kdyby se změny nedostaly i pod její kapotu. A právě motor a technika se řadí mezi její dvě největší pozitiva. Po otevření motorového prostoru sice stále uvidíme 2.0litrový benzínový čtyřválec TSI, jenže ten dostal deset koní navíc a lépe využitelný točivý moment. Výsledné parametry tak zní 230 koní a 350 Nm točivého momentu. O přenos výkonu na přední nápravu se postaral šestistupňový automat DSG a pro lepší jízdní vlastnosti najdeme ve standardu i elektronický diferenciál VAQ.

Škoda Octavia Combi RS230 | foto: Roman Havlín

Ten se postará o to, aby neprokluzovalo vnitřní kolo v zatáčce a je až neskutečné, jak velký rozdíl tento prvek v ovladatelnosti vozu způsobil. Někoho budou zajímat i hodnoty zrychlení z nuly na stovku (7 sekund s automatem DSG) nebo maximální nejvyšší rychlost (245 km/h).

Nyní se ale vráťme zpátky k samotné jízdě a ovladatelnosti obecně. Verze RS230 má doslova dvě tváře. Pokud totiž zvolíte jízdní styl klidného řidiče, ve volbě systému Driving Mode stisknete program Eco nebo Normal, pak se z vašeho eRSa stane krotký beránek, který nedá nikomu z okolí znát, co je vlastně zač. Tohle tvrzení dokládá cesta z Prahy do Moravskoslezského kraje, kdy vůz jel na tempomat konstantní rychlostí 110 km/h, konzumoval v průměru 6,6 litru na 100 km/h, posádka si užívala výkonnou audiosoustavu Canton a do kabiny se skoro nikdy nedostal zvuk nadopovaného motoru.

Škoda Octavia Combi RS230 | foto: Roman Havlín

O to větším překvapením bylo, když se Octavie přepnula do módu Sport a zvoleno bylo řazení skrze pádla pod volantem. V tu chvíli začal vůz zlověstně prskat z výfuků, do kabiny se dostával hutný projev benzínového TSI a o skvělé dynamice a sebejistém podvozku se snad nemusíme ani zmiňovat. V tomto režimu jsme uvítali i ostrou reakci na polohu pedálu plynu, příjemně tuhé řízení a převodovka nás nechala motor vytočit až do omezovače a poslušně čekala, až pravým pádlem přeřadíme! A spotřeba? Pokud autu naložíte pod kotlem, čekejte číslovky okolo 18 litrů na 100 km.

Ke všemu se přidává i diferenciál VAQ, který dovede s autem doslova kouzlit. Přední náprava se totiž neustále zakousávala do asfaltu a bylo prakticky jedno, zda je sucho nebo mokro. Při plném tempu a ostré jízdě po okresce se zkrátka projevil rozdíl mezi klasickou náhražkou v podobě systému XDS Plus a klasickým diffem. V té souvislosti je však nutné zmínit jedno ale. V průběhu testu jsme totiž vypozorovali, že při ostré jízdě je v činnosti jak XDS Plus, tak i diferenciál. To nám nepřijde zrovna logické, protože se tím například zbytečně opotřebovávají brzdové kotouče a vůz je ve výsledku i tak nějak „zabržděný“. O všem vypověděl fakt, že v tuhém ranním mrazu jsme vůz podrobili zkoušce na vytyčené dráze na letišti a bylo přesně vidět, jak se při „prohození směru zatáček“ pokaždé kouřilo od brzd jen na jedné straně auta.

Sám diferenciál je přitom dost šikovný na to, aby dovolil využít výkonový potenciál naplno. S autem jsme dokonce zastihli i poměrně hustou sněhovou vánici, kdy během několika málo hodin napadlo osm centimetrů sněhu a ani takové jízdní podmínky Octavii RS230 Combi nezastavili. Co se týče komfortu jízdy, auto se nejlépe cítí na hladkých silnicích, naopak na nerovnostech je poměrně tvrdé a celkem často jsme litovali toho, že v nabídce zatím nenajdeme adaptivní tlumiče, jaké má nový Superb.

Testovaná verze se však neobejde bez drobných chyb. Tak předně někoho nepotěší to, že vůz stále nenabízí naplno vypínatelnou stabilizaci. Ano, je pravdou, že 230 koní není zas tolik, aby jste tohle auto trápili na okruhu každý víkend, ale Octavie RS230 má velkou ochotu k jízdě bokem (na vlhkém nebo zasněženém povrchu) a se zkušeným řidičem by se z tohoto stroje mohl s vypnutým ESP stát neskutečně zábavný stroj. Realita je ale spíše taková, že Škodovka naladila i tuhle verzi na úroveň mezi pojmy "bezpečnost - sportovnost". Další negativum je, že u benzinové verze nenajdete možnost připlatit si za pohon obou náprav. Naftové RS TDI 4x4 v nabídce najdeme, ale jsme si jisti, že kdyby se do nabídky dostala i RS230 4x4, strhne se o ní obří vlna zájmu.

S tím souvisí i celá politika německého koncernu. V nabídce sesterských značek Seat nebo VW totiž najdeme modely s výkonem okolo 300 koní. Proč tedy Octavie RS nedostala verzi RS280? Odpověď hledejme v hiearchii samotného koncernu. Octavie prostě nemůže své "sourozence" Golfa GTI Clubsport nebo Leon Cupra 290 přebít výkonem. Ona je totiž leckdy přebíjí jinými vlastnostmi, jako je například objem zavazadelníku nebo prostornost. Kdo tak touží po ostrém koncernovém autě a Octavie RS mu nestačí, musí hledat u jiných výrobců. 

Závěr

A jaká jsou závěrečná slova na konto nejnovější a nejrychlejší Octavie RS současnosti? Abychom pravdu řekli, naše srdce si rozhodně získala. Co na tom, že nemá 300 koní, pohon obou náprav a pro někoho to je „jen“ Škodovka. Ve srovnání s obyčejným RS TSI je zde znát rozdíl nárůstu deseti koní a hlavně, samosvor na přední nápravě je kouzlem, které vás bude vždy tahat ze situací, ze kterých by jste se s jinou Octavií dostávali o dost těžce. K tomu je nutné připočíst dostatečný prostor, pohodlná sportovní sedadla a při extrémní snaze i spotřebu na hranici výkonnějšího naftového kombíku.

Celkové hodnocení: 94 %

Základní cena testovaného vozu: 813 900 Kč

Cena testovaného vozu s příplatky: 907 100 Kč

KLADY

- dravý design

- decentně okořeněný vzhled

- skvělý zvuk výfuků

- projev a dynamika motoru

- pohodlná sportovní sedadla

ZÁPORY

- menší objem palivové nádrže

- tvrdý podvozek s 19" koly

- absence verze 4x4

Motorizace
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1984 cm3
nejvyšší výkon: 230 koní v 4700 ot/min. 
největší točivý moment: 350 Nm od 1500 - 4600 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 245 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7 sekund
spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 8,4 l / 5,5 l / 6,5 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy