Nová tvář skoro není poznat
Jestliže jste čekali, že facelift Sharanu promění jeho design výraznějším způsobem, pak budete asi zklamáni. Jen znalci značky rozpoznají některé ostřejší rysy karoserie. Nejvíc se změna projeví při zakoupení verze s bi-xenovými výbojkami. Zadní světlomety pro změnu nabízejí techniku LED diod a mají výraznější světelný podpis.
Společně s tím se do nabídky dostaly i nové vzory litých kol a zákazníci mají na výběr dva nové laky karoserie: modrá Hudson Bay a červená Crimson. Tím veškeré změny z vnějšku končí. Naše testované provedení však bylo naštěstí o něco víc vyšperkováno, takže nechyběla i litá kola o rozměru 18 palců či příplatkový hnědý lak karoserie.
Ticho a pohodlí hrají prim
Lehkou změnou prošel i velmi prostorný interiér, v němž najdeme novou přístrojovou desku, volant, kvalitnější výplně dveří a dekory okolo středového panelu v klavírní černi. Fajnšmekři si ale mohou připlatit za dekory v lesklém dubovém dřevu. Námi testovaná verze navíc disponovala i třetí řadou sedadel a elektricky ovladatelnými bočními dveřmi. Právě tato vychytávka dostala nejednoho spolucestujícího, když spatřili, jak se dveře sami otevírají za pomoci stisknutí tlačítka na klíčku či středovém panelu.
Hlavní předností Sharanu pak byla vždy prostornost a velmi dobrá variabilita interiéru. Každé sedadlo ve druhé řadě lze nezávisle posouvat a nebo sklápět, což je velkou výhodou. Třetí řadu už sice nevyklopíte s takovou lehkostí a za celou dobu testu jsem to zkoušel jen jednou, ale i tak je manipulace s ní poměrně intuitivní.
Potenciální zájemce jistě potěší fakt, že v kabině je pro jeho rodinu připraveno až 33 odkládacích prostor, a to je už vcelku hodně. Pro přepravu nadměrného nákladu se zas hodí zavazadelník o maximálním objemu 2430 litrů. V základu to ale taktéž není žádná hrůza, při sklopené třetí řadě na vás čeká 955 litrů objemu.
Jízda v novém Sharanu je navíc nadprůměrně pohodlná, čemuž přispívalo i elektricky vyhřívané, nastavitelné masážní sedadlo řidiče ErgoActive. Místa nad hlavou a v oblasti kolen je všude dostatek a to i na druhé řadě. Na nouzové třetí bych ale vozil snad jen malé děti, dospělého člověka jsem skoro nemáte šanci dostat. Pro posádku na druhé řadě jsou zde navíc připraveny i výstupy klimatizace a sklopitelné stolečky.
A jak je to s výbavou? Jak jste již asi pochopili, omlazení Sharanu se podepsalo především na jeho technice a funkční výbavě. Vůbec poprvé je do jeho výbavy zařazen adaptivní tempomat ACC, elektrická parkovací brzda dostala nově funkci Auto Hold a vhod přijde i třetí generace parkovacího asistenta a asistenta pro sledování slepého úhlu. Krom toho nabízí VW řadu příplatků, což znamená, že vůz si budete moct doslova vyšperkovat. Počítejte však, že výsledná suma nebude zrovna malá.
Motor z Octavie RS TDI
Nejnovější provedení Volkswagenu Sharan je k dispozici s dvoulitrovými benzínovými a naftovými čtyřválci. V našem případě jsme do testu zvolili nejsilnější naftovou jednotku 2.0 TDI s výkonem 184 koní. Že vám to něco říká? No ano, přesně takový výkon / motor totiž najdeme pod kapotou Škody Octavie III RS TDI. To samo o sobě dává najevo, že tahle „krabice“ asi nebude brzdou provozu. S motorem navíc spolupracoval šestistupňový automat DSG s možností řazení skrze pádla pod volantem. Poháněna byla pouze přední náprava.
Díky vyšší hmotnosti přesahující 1,7 tuny se takový výkon hodí. K tomu se přidává točivý moment 380 Nm od 1750 ot/min, což ve spojení s automatickou převodovkou zaručuje, že i plně naložený Sharan je slušně rychlým dálničním expresem. Možná bychom ale zvolili spíše šestistupňový manuál, v měniči automatu se totiž do jisté míry výkon ztrácel. Stačilo ale přepnout DSG na sportovní mód a rázem jsme neměli ani sebemenší pochyby o výkonové absenci.
Zcela jistě bychom však ocenili jemnější odezvu automatu na sešlápnutí pedálu plynu, protože někdy vůz „nechtěl jet“ a někdy se naopak zničeho nic rozjel až moc zběsile, což bylo hlavně v dopravní zácpě ve městě krajně nebezpečné. Naopak za bravurní považujeme odhlučnění kabiny. Posádka je v interiéru Sharanu doslova odříznuta od rušivých elementů a i ve vysokých dálničních rychlostech se do interiéru dostával jen velmi jemný aerodynamický svist. Je až neskutečné, jak je vůz odhlučněn od okolí a snad jen větší rázy od tlumičů jsou tím, co Sharan ještě zamaskovat neumí.
Dalším překvapením byla výsledná spotřeba. I přes vyšší výkon, automatickou převodovku a dynamičtější jízdy, jsme se pohybovali na hranici 8,4 litru na 100 km. Při opravdu extrémní ekologické jízdě se dalo dosáhnout mety 6,7 litru, opakem pak byla extrémní zátěž, kdy pod plným plynem vůz vyžadoval deset litrů na sto.
Podvozkově je na tom aktuální Sharan celkem obstojně. Z míry jej vyvedou až větší nerovnosti, kdy si zadní náprava neodpustí občasné odskočení. Nejlépe se vůz cítil na hladších silnicích a doslova nejvíce si jeho podvozek liboval na dálnicích. Posilovač řízení je dostatečně komunikativní, má příjemnou tuhost ve všech rychlostech a předával dostatek informací. I parkování s takto rozměrným Němcem nebyl problém, a to díky parkovacím senzorům a kameře s vysokým rozlišením. Dalo by se říci, že po krátké době by se Sharanem dovedla zaparkovat i průměrně zdatná žena.
Závěr
Volkswagen Sharan je tady pro ty, jimž nestačí menší Touran. Sedm míst k sezení, obří prostor ve všech směrech a výkonné pohonné jednotky jsou hlavními klady nového Sharanu. Někomu by k dokonalosti mohl chybět snad jen pohon všech kol 4Motion, ale i bez něj se vůz dovedl pohybovat i na lehce nezpevněném povrchu. Mezi nedostatky se dají zařadit větší náklony karoserie v zatáčkách (vyřeší to příplatek za adaptivní tlumiče) nebo to, že kapalinu AdBlue (močovinu) naléváte skrze víčko v kufru. Na závěr je také nutno uznat, že za cenu naší testované verze by jste si mohli pořídit nový Passat Variant ve dvoulitrové naftě a s nějakou tou výbavou, což je už solidní dilema.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena testované verze: 1 052 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 1 253 400 Kč
KLADY
- velká prostornost a variabilita
- pohodlná sedadla
- odhlučnění kabiny
- úsporný a přitom živý motor
ZÁPORY
- příplatky
- někdy zmatená převodovka DSG
- hrdlo nádrže na AdBlue v kufru
Motorizace |
vznětový čtyřválec |
objem: 1968 cm3 |
nejvyšší výkon: 184 při 3500-4000 ot/min. |
největší točivý moment: 380 při 1750-3000 ot/min. |
Výkon |
největší maximální rychlost: 213 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 6,1 l / 4,8 l / 5,3 l |
objem palivové nádrže: 70 litrů |