Dravec v luxusním oděvu
Popisovat již po několikáté vzhled trojkového Superba je poměrně složitým úkolem. Je totiž velmi těžké se neopakovat, ale verze s nejvýkonnějším benzínovým motorem má jedno specifikum. Když pomineme luxusní výbavu Laurin a Klement, jenž auto vyzdobila hnědým metalickým lakem, litými koly Turbine a znáčky Laurin a Klement na bocích karoserie, máme tu i dvě stříbrné koncovky výfuku.
Ostré linky, spousta zajímavých prolisů, karoserie ozdobena četnými chromovanými doplňky, to jsou další znaky toho, že tohle není nic obyčejného. Vzhledově se naše testovaná verze prostě pyšnila dokonalou kombinací laku a kol a troufám si říct, že ani v metalické bílé by to autu tak neslušelo.
Odlišuje se jen minimálně
I přes nejvyšší výbavu L & K je interiér této verze stále jednoduchý a díky tomu i přehledný. Moderní ostré linky se tu protínají s prvky, které známe z menší Octavie. Naopak výsadním prvkem výbavy Superba je podsvícení interiéru za pomoci LED-pásku. U něj lze nastavit jednu ze čtyř barev a nejvíce se mi zamlouval modrý odstín. Intenzita každé barvy se dá přitom regulovat a to jak ve dveřích, tak na palubní desce.
Velkým plusem je i příplatkový televizní tuner, který v případě stojícího vozu nabídne nespočet digitálních programů a ve spojení s příplatkovým audiosystémem Canton se z kabiny stává koncertní (nebo kino) sál. Je doslova k nezaplacení v autě sledovat svůj oblíbený pořad, a to hlavně ve chvíli, kdy je například dálnice na vaší trase na nějaký čas uzavřená. To si pak skoro říkáte, jestli by ta uzavírka nemohla trvat o něco déle.
Za příjemné považuji i dotykové ovládání středového displeje, které je dostatečně přesné, palubní systém nezamrzává a má bleskurychlé reakce. Bohužel, přes všechno pozitivní se tu najdou i chyby. Ve vrcholné výbavě se totiž dočkáte jen minimálního odlišení od ostatních verzí. Rozdíly tak tvoří pouze celokožené čokoládově hnědé sedačky s logy Laurin a Klement. Ty ostatně najdeme dále na prazích vozu a liště palubní desky. Až za příplatek si můžete dopřát odvětrávání předních sedáků, jejich masáž už ale škodovka nenabízí (má ji sesterský VW Passat).
Vůbec poprvé jsme taktéž otestovali verzi Combi, která oproti liftbacku přináší některé novinky. Vůz například dostal střešní ližiny, které může doplňovat velká otevíratelná panoramatická střecha. Klasický běžný Superb přitom nabídne za příplatek maximálně klasické střešní okno. Hlavním kladem je však zavazadelník, který v základu nabízí objem 660 litrů. Komu to přijde málo, po sklopení zadních sedadel (avšak ne zcela do roviny) se objeví prostor o objemu 1950 litrů. To je velká porce prostoru a ve spojení s výkonným benzínem pod kapotou se z tohohle Superba stává neskutečně flexibilní auto.
Jemně dávkovatelná brutalita
To nejlepší se ale skrývalo pod kapotou. Už při přebírání vozu jsem byl doslova natěšený na to, až prošlápnu plynový pedál hluboko do podlahy a vypustím na všechna čtyři kola výkon 280 koní. Ano, přesně tolik jich bylo ukryto pod kapotou, kde je umístěn čtyřválcový dvoulitr TSI, který jej produkuje v 5600 ot./min. a dodává točivý moment 350 Nm v 1700 - 5600 ot./min. Mimochodem, s tímto motorem je možnost mít výhradně automat DSG se šesti stupni a pádly pro řazení pod volantem. Ten pracuje bleskurychle, jen ve městě se občas rozmýšlí, co po něm vlastně chcete.
Po prvotním nastartování jsem pak měl hned jasno, při otevření dveří jsem nemohl přeslechnout, jak si koncovky výfuku jen tiše pobrukují a dávají na obdiv výkonový potenciál auta samotného. O to víc zamrzí fakt, že při klasické jízdě se už z výfuků takový zvuk neozýval a okolí tak prakticky nevědělo, co kolem něj projelo. U této „dynamicky“ smýšlející verze bych proto celé ústrojí lehce přiostřil. Zapomenout ovšem nejde na adaptivní tlumiče, jenž zvládaly i velmi ostrou jízdu a nabízely režimy Comfort, Normal, Individual a Sport.
A jak vlastně novodobý nástupce atmosférického dvojkového Superba se šestiválcem jezdí? Na rovinu je potřeba říct, že chybějící dva válce skoro nejsou znát. Turbodmychadlo se totiž velmi snaží, výkon není nárazový a dá se velmi citelně dávkovat. Při plném sešlápnutí pedálu plynu pak vůz vystřelí jak kulička z praku. Nový Superb s testovaným motorem dynamicky a výkonově svého atmosférického předchůdce překonává, ale například zvukovým projevem na něj naopak hodně ztrácí, a to je škoda. Co se týče řízení, vůz je díky pohonu všech kol na silnici více jistější a i přes lehký nárůst hmotnosti bych řekl, že auto se pohybuje na okreskách s dostatečnou lehkostí. Pozor však na to, že koncepce pohonu 4x4 má své meze a jak se jednou prekročí, bývá někdy hodně zle. Adaptivní tlumiče fungují na jedničku a upřímně si neumím představit, že bych je ve svém Superbu neměl.
Celkově se pak dá říci, že se opravdu jedná o plnohodnotnou dálniční stíhačku. Maximálka 250 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 5,8 sekundy asi hovoří za vše, vždyť takové parametry nabízí i o něco menší Seat Leon Cupra 280. Vysoký výkon si logicky vybírá svou daň na spotřebě, ovšem nastává otázka - řešil by někdo spotřebu u takhle výkonné motorizace? Myslíme si, že nikoliv a tak je asi zbytečné dále rozpitvávat průměrnou spotřebu okolo devíti litrů v klidném režimu. Kdo za to bude chtít vzít a nebo být "vymetačem" levého pruhu na dálnici, ten se musí připravit na hodnotu okolo 16 litrů na 100 km.
Závěr
Aktuálně nejvýkonnější Superb historie se víc než povedl. Ať se jedná o motorizaci, výbavu a nebo vzhled, na každém zmíněném bodě se chyby hledají jen ztěží. Maximum komfortu bylo pro tentokrát doplněno o hutný zátah motoru, vysoký výkon a neskutečnou dynamiku, které jsem chvílemi nemohl uvěřit. Jasně, takový Leon Cupra je zcela bez pochyby hbitější na okresce, užijete si s ním více zábavy, ale nenabídne vám tolik prostoru v kabině, kufru a i podvozek je odladěn trošku jinak. Za mě se tohle Škodovce povedlo a snad jen instalace větších brzdových kotoučů by pomohla v situacích, kdy to řidič přežene. Ten se totiž posléze spolehá jen na sériovou brzdovou soustavu a ta v extrému brzdí.. ehm... průměrně.
Celkové hodnocení: 95 %
Základní cena vozu: 1 143 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 286 600 Kč
KLADY
- silný a pružný motor
- bohatá výbava
- lehce dravější vzhled
- komfort a pohodlí v kabině
ZÁPORY
- absence silnějších brzd
- zvuk výfuků při běžné jízdě
Motorizace |
řadový čtyřválec s turbem |
objem: 1984 cm3 |
nejvyšší výkon: 280 koní při 5600 - 6500 ot/min. |
největší točivý moment: 350 Nm při 1700 - 5600 ot/min. |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,8 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 9,0 l / 6,2 l / 7,2 l |
objem palivové nádrže: 66 litrů |