TEST: Zapomeňte na naftovou Octavii! Toyota Auris Hybrid

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

S tímto kombíkem reálně ušetříte nejen na palivu, ale i servisu. Není divu, že aspiruje na rodinné kombi pro spořivé. Namítáte, že spořivá rodina koupí Octavii "v kombíku, v naftě a v metalíze"? Asi vás dnes vyvedeme z omylu.

Umírněný design vstřícně evropskému vkusu

Druhá generace Aurisu se vyrábí už od roku 2012, přičemž letos na jaře proběhl facelift. Mírné retuše exteriéru zastínila nová nabídka motorů nebo lepší podvozek.

To však neznamená, že si o vzhledu nového Aurisu nic nepovíme. Výrazné změny se skutečně neudály. Nová uhlazenější maska spolu s menšími světlomety tvoří vyváženější celek.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Celou přední část ve výšce světlometů protíná chromovaná lišta, která určuje linku pokračující přes celý bok auta. Vnější světla se nesou v duchu moderních technologií a nechybí LEDky pro denní svícení, ale také pro hlavní světlomety nebo zadní světla.

Umírněnější design jsem preferoval vždy, závěrečný soud nechám ale na vás a vašem vkusu.

Tvrdošíně svůj

Interiér Aurisu Touring Sports má k těm německým, ale i francouzským v oblasti ergonomie a nápaditosti dosti daleko. Zatímco německé se pyšní perfektním zpracováním a ergonomií a francouzské nápaditým designem, tak u Aurisu ani jedno nenajdete. Strohé tvrdé plasty, ergonomické katastrofy a fádní zpracování.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Ani nabídkou prostoru nepatří Auris k nejlepším mezi soky. Vpředu je místa v podélném směru dostatek, trochu stísněně si připadáte v oblasti ramen. Podobné to je i s místem vzadu. Pro děti bude místo stačit, dospělé vzadu vozte pokud možno co nejméně.

Chválím dobře tvarované sedačky, které jsou pohodlné a zároveň nabízejí dostatek boční opory. Bohužel pozice za volantem není ideální, to však je na vině mizerného rozsahu nastavení volantu.

Objemný zavazadlový prostor pojme v základním sestavení 600 litrů. Jeho využitelnost i nabídka odkládacích schránek je vynikající, stejně jako pravidelný tvar.

Pohon budoucnosti?

Spalovací motor s baterkami a elektromotory je čím dál tím hlasitější hudba budoucnosti. Automobilky houfně představují hybridy, a pokud tlak na snižování "papírových" emisí (v místě provozu) neustane, budeme si baterky vozit v autě všichni.

Myšlenka je to skvělá a Auris dokazuje, že to může fungovat. Ve městě skvěle, mimo něj hůře. Tak či onak jsou výsledky viditelné.

O pohon hybridního Aurisu Touring Sports se stará benzinová atmosférická osmnáctistovka, která pracuje v Atkinsonově cyklu (pro vyšší úspornost) a elektromotor, který je napojený na planetové soukolí automatické převodovky CVT. Toyota s tímto pohonem má už nesčetné zkušenosti a tak není vůbec překvapivé, že k funkčnosti a sladění nemáme sebemenší připomínky.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Funkčnost je perfektní a i výsledek je skvělý. Ve městě při maximálním sebezapření a po sžití s hybridním pohonem není problém cestovat za 4 až 4,5 litru naturalu na sto kilometrů. Krátké trasy při maximálním využití elektromotoru mohou znamenat spotřebu kolem 2 litrů/100 km. Protipól městské efektivity jsou dálniční přesuny, kde v rychlostech 130 km/h šplhá spotřeba k 7 litům/100 km. Kombinovaně se tedy blížíme k cifře začínající pětkou, my jezdili za 5,4 l/100 km, to je přibližně podobná hodnota, jaké docílíte s naftovým motorem obdobného výkonu.

Zmínění naftového motoru využiji k přesmyčce. Navzdory udávanému výkonu 100 kW působí Auris velmi, zdůrazňuji velmi, laxním dojmem. Mdlá dynamika ve středních a vyšších rychlostech nevyváží ani schopnost svižné jízdy ve městě (v tu chvíli ale počítejte s dvojnásobnou spotřebou).

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Horší dynamika a hybridní pohon vybízí k uvolněné jízdě, při které se chová Auris Touring Sports nejlépe. Cítíte z něj jistotu a klid. Krásně tlumí nerovnosti, mírně se pohupuje a pluje krajinou či městem.

Svižnější tempo přináší horší tlumení nerovností (podvozek je hlučnější) a auto znervózní. Do zatáčení se mu moc nechce, odmítá utahovat stopu a brzy přechází do nedotáčivosti. V tu chvíli se vzniklou situaci snaží vyřešit zbrklý stabilizační systém. Do toho řve motor, který se konstantě drží ve vysokých otáčkách a tam, kde byste v nafťáku sešlápli plyn při 1800 otáčkách/min., se budete modlit, aby už ta ručička rychloměru byla na požadované číslovce a vy jste tak mohli ubrat plyn a tím snížit otáčky motoru.

Opět je tedy čas se vrátit k uvolněnému tempu, rekuperování energie při zpomalování a brzdění, využívání setrvačnosti, energii uložené v bateriích a tichu, jaké dopřává Auris při jízdě na elektřinu.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Pak je vám skutečně jedno, že se do zatáčky v 60 km/h vrhá s odporem, protože jedete 35 km/h, jelikož jste před zatáčkou přibrzdil a tím dobíjel baterie. Je vám jedno, že motor při maximální zátěži je tak hlučný, protože vy z něj maximum dolujete jen výjimečně.

Závěr

Auris Touring Sports Hybrid má k dynamickému autu tak daleko, jako já k doktorátu z jaderné fyziky, ale to u rodinného kombi není primární záležitost. Úsporné a poměrně pohodlné cestování s rodinou na palubě zvládá, k tomu všemu za přibližně 5,5 litru/100 km. Připočtěte si k tomu o 25% nižší náklady na servis (menší opotřebování brzd, atd.) a máte další důvod ke koupi.

Auris v hybridní verzi nejlépe poslouží rodinám, které se často pohybují po městě. Pokud v týdnu cestujete denně skrze Prahu nebo Brno neuvažujte o nafťáku, zvolte hybrid, pokud se pohybujete na dálnicích, raději zvolte dynamičtější vznětový motor.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena: 390 900,- Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 647 400,- Kč


KLADY
+ prostorný interiér
+ objemný a využitelný zavazadlový prostor
+ reálně úsporný ve městském provozu
+ nižší náklady na servis

ZÁPORY
- ergonomie a kvalita materiálů v interiéru
- horší pozice za volantem
- mdlá dynamika
- jízdní vlastnosti

Motorizace
zážehový atmosférický čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu
objem: 1798 cm3
nejvyšší výkon: 73 kW při 5300 ot/min.
největší točivý moment: 140 Nm při 4000 ot/min.
Celkový výkon spalovací motor + elektromotor
nejvyšší výkon: 100 kW při 5300 ot./min.

Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 3.4 / 3.4 / 3.5
Objem palivové nádrže: 45 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy