TEST: Co vás na něm nejvíc naštve? - Volkswagen Golf GTD Variant

Volkswagen Golf GTD Variant | foto: Roman Havlín

Ten kdo nechce vyloženě sportovní Golf GTI s benzínovým dvoulitrem v aktuální sedmé generaci, může sáhnout po jeho umírněnější naftové verzi. Ta nese označení GTD a prodává se i v praktičtějším provedení Variant. Právě to jsme zvolili na další redakční test, protože se defacto jedná o dvojče české Octavie RS Combi. Již dopředu navíc můžeme prozradit, že test tohoto Němce byl víc než příjemný.

Vypadá vážně dobře

Jak si někteří z vás všimli, vzhledově se verze GTD odlišuje jen velmi lehce od drsněji naladěného GTI. Při pohledu na snímky je jasně vidět, že návrháři VW si s tímto provedením dokázali poměrně dost pohrát. Umírněnější naftový kombík sice nemá červený proužek v přední masce a světlometech, za to mu nechybí tradiční označení verze na mřížce chladiče a spousta dalších detailů.

Volkswagen Golf GTD Variant | foto: Roman Havlín

Rozhodně se počítají litá sportovní kola nebo krásný šedý lak karoserie. Jenže aby vůz nabízel co nejvíc sportovnosti a dravosti, pro jistotu dostal decentní zdvojenou koncovku výfuku a o 15 mm nižší světlou výšku. Ve výsledku bych si pak dovolil říci, že vedle sportovní Octavie RS Combi se Golf GTD Variant rozhodně neztratí, spíše naopak, při správné volbě laku a kol jí může směle konkurovat.

Pro celou rodinu jako dělaný

Koho náhodou nezaujal exteriér, pak bych mu doporučil posadit se do kabiny. Právě tam se totiž odehrálo nejvíc změn a oproti standardním verzím Golfa sedmé  generace to tady vypadá naprosto jinak. Opět je zde vidět odkaz na historické označení GTI, tudíž mne přivítaly látkové potahy sportovních sedadel s károvaným vzorem. Ta byla navíc v rámci příplatkového zimního paketu elektricky vyhřívaná a již ve standardu nabízí neskutečně dobré boční vedení. To mne dovedlo podržet v jakékoliv prudší zatáčce a samotná sedadla jsou optimálně tvrdá, takže se v nich dá přežít i několika set kilometrová cesta po dálnici.

Fanoušky sportovních doplňků musí jistě potěšit na dotek příjemný kožený zploštělý sportovní volant s logem GTD na jeho spodním rameni. Dále tu máme i černé čalounění stropu, příplatkový osmi palcový displej s navigačním systémem, LED stropní lampičky pro obě řady sedadel nebo pro větší soukromý zatmavená boční okna. Jelikož se ale jedná o VW, máme i tu spoustu příplatků, jenž umí svou posádku dokonale vymazlit, ale zároveň slušně navýšit konečnou cenu. Za zmínku stojí například bi-xenony s LED diodami za částku 34 100 kč, které mají perfektní výkon a k nimž se dají přikoupit i LED mlhové světlomety. Pro lepší výkon audiosoustavy vám u Volkswagenu nabídnou i soundsystem Dynaudio Excite o výkonu 400 Wattů. I díky němu se testovací období stalo o mnoho příjemnějším.

Co se týče samotného pohodlí a prostoru, ve verzi Variant jsem si nemohl na nic stěžovat. Dozadu jsem se posadil sám za sebe bez naprostých problémů a díky karoserii kombi mi zbylo i nad hlavou dostatečné místo. Pro milovníky velkých kufrů tady mám dobrou zprávu, tento sportovní kombík totiž nabízí v základu slušný objem 605 litrů. Po sklopení sedadel do téměř roviny se naskytne objem 1620 litrů, a to už se počítá. Díky velkému kufru a silnému motoru se proto jedná o ideálního každodenního společníka, se kterým se dá jet s celou rodinou na výlet, ale ani sportovní jizda po okresce mu není cizí.

Volkswagen Golf GTD Variant | foto: Roman Havlín

Úsporně a přitom celkem rychle

Pod kapotou námi testované verze pracovala jen jedna možná motorizace, kterou je čtyřválcový turbem přeplňovaný naftový dvoulitr. Ten nabízí solidní výkon 184 koní a točivý moment 380 Nm, což ve spojení s automatickou převodovkou DSG tvoří ideální kombinaci na delší cesty. Pohonná jednotka by navíc měla plnit emisní normu Euro 6 a v kombinovaném cyklu požadovat jen 4,8 litru na sto. Výsledné naměřené údaje ohledně spotřeby ale byly s velkým očekáváním lehce odlišné.

Špička výkonu nastává mezi 3500 - 4000 otáčkami za minutu, kdy motor nepolevuje v přívalu výkonu a vydává lehce ostrý benzínový zvuk. Jenže jedná se o naftový agregát a tak je jasné, že benzínové mručení je ve výsledku vlastně jen fikcí, kterou vydávají reproduktory. I tak bych jej ale označil za nenásilné a do jisté míry dodá řidiči pocit, že sedí ve sportovnějším GTI. Samotný výkon a točivý moment ale na tenhle kombík bohatě postačují, a to i při plném obsazení. Nejednou jsem totiž ve voze vezl pět osob a i při prudším táhlém stoupání na okresní silnici nebylo cítit, že by se pohonná jednotka nějak trápila. 

Volkswagen Golf GTD Variant | foto: Roman Havlín

Hodí se i vysoký točivý moment, jehož vrchol přichází už v 1750 otáčkách. Auto táhlo jako zběsilé a proto není divu, že systém regulace prokluzu předních kol měl občas hodně práce. Fanoušky sportovní jízdy potěší i fakt, že elektronická stabilizace se dá výrazně omezit, nikoliv však naplno vypnout. I v omezeném režimu si však auto nechá hodně líbit a jen v krajní nouzi se do činnosti opět probudí ESP, které zkrotí vaše mnohdy přehnané vášně. Ve výsledku je to však dle mého názoru dobře, na čistou ostrou jízdu bez jakékoliv pomoci má výrobce ve své flotile verzi Golf R Variant, kde se dá vše povypínat naplno a je pak jen na vás, jak dokonale umíte řídit.

A jak je to s podvozkem? Testovaný kus disponoval příplatkovými adaptivními tlumiči, kdy jsem měl na výběr hned ze tří jízdních režimů (Sport, Comfort a Normal). Na režim Sport bych ale doporučoval jezdit jen po výhradně hladkých okreskách či dálnicích, jinak z vás auto doslova vyklepe duši. Optimálním nastavením je tak ve výsledku Comfort, protože v něm dovede tenhle Golf vyžehlit i ostré nerovnosti a do kabiny se dostane jen velmi zřídka tupý ráz od tlumičů.

V zatáčkách jsem neměl problém s přesným vedením zvolené stopy, posilovač řízení mně vcelku dostatečně informoval o tom, co se děje pod přednímy koly a i jízda na samotném limitu vozu naznačovala, že tohle je kombík dvou tváří. Nebrání se pomalé vyhlídkové jízdě, při které si v průměru řekl o 5,9 litru na sto, ale když řidič dostane chuť na ostrou sportovní jízdu, stojí to pak za to. Stačí přepnout převodovku DSG na manuální či sportovní režim, pevně se opřít do sedačky a pak se vám vůz odmění hutným (leč falešným) sportovním zvukem, ostrými reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu a občas i efektním ale stále kontrolovatelným prohozením zádě do strany. Počítejte však, že posléze si pohonná jednotka řekne o dvanáct litrů na sto.

Stojí za to?

Rozhodně ano. I ve srovnání s tuzemskou Octavií RS Combi TDI se nemá Golf GTD Variant za co stydět. Nabízí totiž kvalitnější materiály v kabině, lepší zpracování jejích jednotlivých dílů a celkově z poskytne větší komfort. Současná Octavie totiž nenabízí adaptivní tlumiče a designově se jí daří pořádně okořenit jen díky příplatkovým paketům či správné volbě laku. V základní ceně testovaného Golfa ale máte "ostrý design" skoro bez příplatku (pokud vynecháme litá kola Nogaro o rozměru 18 palců a červeně lakované brzdové třmeny). Výsledný dojem je však takový, že kdo se chce odlišit od záplavy sportovních Octavií, má ideální možnost sáhnout po tomhle Golfu, který vypadá a jezdí víc než skvěle. Bohužel, opět četné výbavové příplatky a výsledný nárůst ceny může za to, že mnozí sáhnou po levnější Octavii RS...

Celkové hodnocení: 94 %

Cena vozu v základu: 758 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 040 600 Kč

KLADY

- dravý vzhled

- útulný a kvalitně zpracovaný interiér

- živý a přitom i úsporný motor

- dobře odladěný podvozek a posilovač řízení

ZÁPORY

- neskutečné množství příplatků

- příliš tvrdý podvozek na režim Sport

Motorizace
4 válcový vznětový
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 184 koní při 3500 - 4000 ot/min.
největší točivý moment: 380 Nm při 1750 - 3250 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 229 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h : 7,9 sekundy
spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 5,7 l / 4,3 l / 4,8 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy