Renault Twingo přichází v nové generaci jako zcela nové auto s novou koncepcí. Pohon zadních kol a motor vzadu je typický buď pro Škodovky z doby komunistické, nebo pro 911. Přitom si tento „recept“ vzal Renault od Smartu s kterým nové Twingo (a Smart ForFour) vyvíjel.
Francouz každý coulem
Twingo se výrazně změnilo. Minulá generace nám zrovna k srdci nepřirostla. Ta nová k tomu má o dost blíž. Elegantní křivky na všeobecně jednodušším celku, který kombinuje přímé linie a zaoblené přechody. Najdeme i pár sympatických detailů, třeba černé víko kufru (celá ze skla), které krásně vyniká (zejména na světlých barvách).
Za naším černým Twingem se k našemu údivu ohlíželo poměrně hodně lidí. Svou zásluhu zato nemá jen černá barva s kontrastními červenými prvky, ale také vynikající obratnost v úzkých uličkách našich měst.
Uvnitř nové a moderní, akorát ta kvalita pokulhává
Uvnitř ihned cítíte, že sedíte v naprosto novém autě, které si není snad vůbec podobné s předchozí generací. Moderně střižený interiér snoubí jednoduchost s pedantskou účelností. Jeden příklad za všechny, madlo zadních dveří je jen plastový výstupek z vnitřního obložení. Jednoduché, levné, zajímavé a hlavně funkční.
Ve stejném duchu tu máte skoro každý detail. Ať už se bavíme o vyjímatelné brašničce místo schránky před spolujezdcem nebo vyjímatelnou schránkou před řadicí pákou. Postrádali jsme takové ty „Simply Clever vychytávky“ v podobě háčků a odkládacích míst. Asi nejvíce nám chyběl jakýkoliv použitelný držák na nápoje.
Jinak je vše skutečně jednoduché a to platí i pro materiály. Vesměs tvrdé plasty nabourává koženkový volant, kovová hlavice řadící páky (už si na tento nesmysl zvykáme, v zimě studí, v létě pálí do dlaně) a samozřejmě látková sedadla. Na ně si stěžovat v rámci měřítek třídy nemůžeme. Jsou optimálně měkká, bez bočního vedení a bez bederní opěrky. Sedí se vysoko, ale zato je dobrý výhled do všech směrů.
Jízda na zadních sedadlech je skutečná nouzovka, ale to lze předpokládat. Zavazadlový prostor navzdory přítomnosti motoru, nabízí 281 litrů objemu. Pravidelný tvar narušuje jen vysoká nakládací hrana a také teplo, které produkuje motor. Zmrzlinu nebo čokoládu v kufru nevozte.
Nejsilnější motor není žádná výhra
Navzdory tomu, že Twingo s 0,9 TCe má 90 koní (66 kW) a 135 Nm točivého momentu, nejde o žádného rychlíka. Nevíme, kde se ten výkon ztrácí, když Fabia Combi, kterou jsme testovali nedávno, měla se stejným výkonem lepší dynamiku a to i navzdory vyšší hmotnosti (rozdíl téměř 250 kg).
Motor 0,9 TCe, tedy přeplňovaný tříválec, se nevyznačuje zrovna kultivovaným chodem. Výrazné vibrace bohužel nejsou vykoupeny úžasnou dynamikou nebo nízkou spotřebou. V rámci snižování apetitu se opozdila reakce na plyn a sáhlo se k dlouhým převodům pětistupňového manuálu.
Ten byl relativně přesný, to se nedá říci o brzdách, které měly krapet zbrklý nástup čímž se znesnadňovalo dávkování.
Žádný powerslide nečekejte
Zadokolka s motorem vzadu, to nám dávalo naděje na trochu té zábavy. Jenže, ESP nevypnete, stejně jako ASR, oba systémy jsou zbrklé a stačí málo, aby začaly vehementně jednat ve jménu „vaší bezpečnosti“. Tudíž na jakékoliv hrátky na mokru nebo na sněhu zapomeňte.
Samotný jízdní projev je takříkajíc nemastný neslaný. Ani nudný, ani zábavný. Na kvalitní silnici Twingo poslušně zatáčí a nechává si utáhnout stopu, přičemž neprotestuje. Na rozbitých úsecích zadní náprava výrazně znervózní a nepříjemně odskakuje.
Velkou devízou Twinga je obratnost ve městě. Otočí se doslova na pětníku, je z něj skvěle vidět, ve městě je dostatečně rychlé a živé. Jenže to se nám zdá docela málo, když přihlédneme k ceně, za jakou se přeplňovaná 0,9 TCe do Twinga montuje.
Na spotřebě ty peníze neušetříte. Při lehké noze se ve městě dostanete na 5,5, stačí jedna dvě zácpy a jste na 6 litrovém odběru. Dálnice znamená taktéž 6 litrů a třeba ranní popojíždění se studeným motorem může vystřelit spotřebu na hranici 7 litrů naturalu.
Resumé
Pro koho je Twingo ideální? Pro převoz pizzy! Znáte snad auto, které má vyhřívaný kufr? Jasně, to je jen nadsázka. Twingo je skvělé ve městě, kde se umí krásně proplétat v úzkých uličkách. Vypadá dobře, uvnitř ještě lépe. Ale ta cena…
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena: 214 900,- Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 356 900,- Kč
KLADY
+ příkladná manévrovatelnost ve městě
+ hezký, jednoduchý a funkční vnitřek
+ zajímavý design
ZÁPORY
- chybí otáčkoměr a ukazatel teploty oleje/vody
- reakce na plyn
- vzhledem k výkonu a hmotnosti, slabá dynamika
Motorizace
zážehový přeplňovaný řadový tříválec
objem: 898 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 5500 ot/min.
největší točivý moment: 135 Nm při 2500 ot/min.
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 165 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 4.9 / 3.9 / 4.3
Objem palivové nádrže: 35 litrů