TEST: Které chyby se mu nedají odpustit? - Citroën DS4 2,0 BlueHDi 150

Citroën DS4 2,0 BlueHDI 150 | foto: Roman Havlín

Francouzská značka DS se letos oddělila od mateřského Citroënu a v její nabídce najdeme aktuálně hned několik modelů. Na test ostrého modelu DS3 Racing se bohužel nedostalo a proto jsme místo něj zvolili elegantně vypadající hatchback s názvem DS4. Ten ale jako jediný stále nese staré označení Citroën DS4, o čemž svědčí i nápis na zádi a logo na přední masce. Jak si vedla v testu verze, která byla poháněna naftovým dvoulitrem s výkonem 150 koní a dokázala bohatá výbava ospravedlnit celkem vysokou cenovku?

Málokomu se nebude líbit

Exkluzivně vypadající Citroën DS4 dostal do vínku část designu z tehdy představeného konceptu DS High Rider. To má za následek, že i po několika letech existence na trhu se jeho tvary dokážou stále zalíbit a jeho ostře vypadající záď budí na silnici patřičný respekt. Základem je přitom obyčejný Citroën C4, jenže oproti němu má DS4 lepší a hlavně luxusně sportovní design.

Citroën DS4 2,0 BlueHDI 150 | foto: Roman Havlín

Však se na to podívejte sami. Ve vrcholné výbavě testovaného vozu nechyběly bi-xenonové světlomety s natáčením do zatáček a nebo LED diody pro denní svícení v rozích předního nárazníku v podobě zahnutých pásků. Čelní maska je rozdělena v půli černou přepážkou a mě osobně se líbila i osmnáctipalcová litá sportovní kola s pneumatikami o rozměru 225/45 R18. Leckdo si v přiložené fotogalerii všimne i detailů jako je chromové orámování oken, znaků DS na B-sloupcích a dvou chromovaných rámečků, připomínající koncovky výfuku.

Mnohem lepší C4ka 

O tom, že sedíte defacto v luxusně zpracovaném Citroënu C4 vás přesvědčí hlavně palubní deska, kožený obří volant a také podoba středového panelu. Úplným opakem jsou ale plně kožená sedadla, která nabídla výborné boční vedení, ideální měkkost a ocenil jsem, že byla elektricky vyhřívaná ve třech stupních. Co se týče palubní desky, tak ta je však naštěstí zpracována o něco lépe než u C4ky a posádka se v kabině DS4 cítí „lépe“. Po stránce prostoru je to ale o něco horší.

V kabině se budou cítít nejlépe osoby do výšky 185 cm, kdo má totiž nad tuto míru, nechť ať se radši poohlédne po větším a prostornějším sourozenci DS5. Přístup hlavně na zadní řadu sedadel je vcelku složitý, protože vstupní otvor není zrovna velký a nespočetněkrát se mi stalo, že jsem se při usedání uhodil hlavou o karoserii. Jedná se zkrátka o daň za styl, která zapříčiňuje nemožnost posazení tří pasažérů vedle sebe. Dalším negativem je absence stahování či vyklopení zadních oken. I levný model Cactus má zadní okna výklopná, ale u DS4 s základní cenou přes půl milionu je nenajdete.

Po stránce komfortu jsem si ale jinak nemohl na nic stěžovat. Výhled z vozu je do všech stran dostačující, odhlučnění motoru se taktéž výrobci povedlo naladit na optimální úroveň. Luxusnímu DS4 nechybí ani troška kompaktnosti, protože zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání objem 385 litrů.  Po sklopení sedadel pak objem naroste na 1021 litrů. Nepotěší jen vyšší nákladová hrana, která znemožňuje nakládání těžších předmětů a taktéž výsledný schod. Celkově je ale nový DS4 určen spíše pro mladší muže s jejich partnerkou, pro české typické rodiny s dětmi bych ho jako ideální auto určitě neviděl.

Citroën DS4 2,0 BlueHDI 150 | foto: Roman Havlín

Divoká povaha se nezapře

Testovaný kousek byl pod kapotou vybaven vrcholným naftovým čtyřválcem 2,0 BlueHDi o výkonu 150 koní. Nad ním je v nabídce ještě verze s výkonem 180 koní, ale mohu vám zaručit, že i testovaný slabší motor dovede s autem dělat velké divy. Výrobce jej ve standardu spároval výhradně se šestirychlostní manuální převodovkou, silnější verze je pak spojena pro změnu výhradně se šestistupňovým automatem.

Výkon 150 koní je dostupný konkrétně při 4000 ot./min a točivý moment 370 Nm pro změnu už při 2000 otáčkách za minutu. Musím pochválit výrobce, že vůz naladil opravdu ostře a třeba reakce na sešlápnutí pedálu plynu je víc než citlivá. Díky tomu šlo plného výkonu dosahovat s velkou lehkostí a výsledná dravost vozu jako takového překvapila nejednoho člena posádky. Velký nástup síly a agresivita si ale žádaly časté zásahy protiprokluzu a hlavně na vlhkém povrchu nebylo výjimkou, že přední náprava vozu prohrabovala ještě na trojku.

Při dálničním tempu 130 km/h točí motor pouze 2000 ot./min a v kabině je slyšet spíše aerodynamický hluk než mručení naftového čtyřválce. Větší mínus ale uděluji za příliš tvrdý podvozek. Za velké rázy od nerovností mohou  nejspíše i 18palcová litá kola, jenže i s menšími ráfky by do kabiny pronikaly rány od zadní nápravy. Pokud tak někdo pojede po stále ne moc kvalitní dálnici D1, čekají ho místy velké rány a otřesy. Jakmile ale zvolíte kvalitní hladkou silnici (a že se jich u nás pár najde), vůz se odmění hladkou a ničím nerušenou jízdou.

Podstatným nedostatkem je i přes jeho bohatou výbavu absence couvací kamery, kterou bych v této cenové relaci povinně očekával. Samotné parkovací přední a zadní senzory sice odvádějí svou práci na jedničku, jenže při couvání se nejde skrze úzké zadní okno skoro nikam dívat, zadní stěrač při znečištění okna otře jen jeho minimální část a tak by parkovací kamera přišla víc než vhod. Po stránce spotřeby se ale DS4 doslova činil. Ačkoliv jsem vůz nikterak nešetřil, výsledná spotřeba 5,3 litru na 100 km mne celkem potěšila. Pokud jsem pak vyloženě auto hnal na limit, stále jsem nepřesáhl hodnotu 8 litrů.

K časté sportovní jízdě přispívalo i výborné odstupňování a krátké dráhy řadící páky, výsledný dojem ale naopak zkazil nevzhledný velký kožený volant. Nejenom, že takový volant najdeme v současném modelu C4 Piccaso od Citroenu, ale i posilovač řízení měl až moc velký odpor. Chvílemi mi tak přišlo, že se s autem spíše peru.

Stojí za to?

Abychom to vzali popořadě. Přednostmi Citroënu DS4 je bez pochyby extravagantní a přitom luxusní design karoserie. Prvotní dojem dělá hodně, jenže po usednutí do interiéru se může u někoho velké nadšení rychle rozplynout. Když pomineme méně místa v kabině (což je dáno konstrukcí vozidla), rozhodně bych zde instaloval jiný volant, budíky a středový panel by si taktéž zasloužil více odlišit. Příliš tvrdé odpružení je problémem hlavně na horších silnicích, naopak pohodlnými sportovními sedadly a velmi dobrým naftovým motorem to DS4 umí hodně vynahradit. Největším problémem je tak cena, která i v základu přesahuje půl milionu korun. Za námi testovanou verzi ale dáte o téměř 300 tisíc víc a tak je jen na vás, zda vám ona výsledná cenovka stojí za exkluzivně vypadající francouzskou stylovku.

Výsledné hodnocení: 84 %

Základní cena vozu: 514 900 Kč (1,2 PureTech 130 k Chic)

Cena testovaného vozu vč. příplatků: 796 672 Kč

KLADY

- dynamický a úsporný motor

- nestárnoucí design

- pohodlná a sportovní sedadla

- jízdní dovednosti na kvalitní silnici

ZÁPORY

- málo místa na zadních sedadlech

- nestahovatelná zadní okna

Motorizace
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 1997 cm3
nejvyšší výkon: 150 koní při 4000 ot/min.
největší točivý moment: 370 Nm při 2000 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 207 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,4 l / 3,6 l / 3,9 l 
objem palivové nádrže: 60 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy