JÍZDNÍ DOJMY: Nová Honda Jazz prošla našima rukama, jak jezdí?

Honda Jazz (2015) | foto: Roman Havlín

Začátek tohoto týdne byl ve znamení testů dvou novinek od japonské automobilky Honda a kromě testu modelu HR-V jsme měli možnost v rychlosti otestovat i novou generaci malého hatchbacku Jazz. Jaké dojmy jsme si odnesli z jízdy a na čem všem výrobce u Jazzu zapracoval?

Oblíbenec ve třetím vydání

Zcela nová Honda Jazz 2015 představuje třetí generaci univerzálního a velmi oblíbeného kompaktního hatchbacku značky Honda. Díky zvětšenému prostoru, univerzálnosti, zdokonalením a použitým technologiím posunuje hranice segmentu automobilů nižší třídy. Zcela nový Jazz navazuje na prestiž svých velmi oblíbených předchůdců. První generace vozu přišla na trh v roce 2001 a  po celém světě se prodalo se ho prodalo více než 5 miliónů kusů. Zajímavostí je taktéž to, že na některých zahraničních trzích je vůz označován jako „Fit“.

Design

Nová třetí generace mě svým vzhledem trošku zarazila. Je to sice otázka vkusu každého z nás, ale mně osobně přijde Jazz hlavně zepředu "zvláštní".V designovém proudu výrobce je jasně vidět, že design Jazzu je inspirován větším HR-V, které si zas vypůjčilo některé prvky od velkého HR-V. V podstatě tu proto máme dosti zajímavý design. Vůz oproti svému předchůdci narostl do délky o 95 mm a o 30 mm má širší rozvor kol.

Honda Jazz (2015) | foto: Roman Havlín

Uvidíme tedy, jak na něj bude koukat veřejnost a do jaké míry bude Jazz 2015 úspěšný. Za mne si dovolím říci, že právě nejlepší volbou byl stříbrný lak karoserie, který podtrhovala i litá kola. V této kombinaci to vozu celkem slušelo.

Kabina prošla doslova evolucí

S novou generací přichází samozřejmě úplně nová kabina a bohatší výbava. I zde najdeme systém sedadel Magic Seats a kromě toho mají uživatelé k dispozici další vylepšení, pokročilé bezpečnostní a infotainmentové technologie. Při usednutí do kabiny mne přivítaly na první pohled kvalitní a příjemné materiály a celkem i povedený design středového panelu a palubní desky. Naprostou novinkou je u Jazzu sedmipalcový dotykový displej, sloužící k ovládání již známého infotainmentového systému Honda Connect.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC (2015) | foto: Roman Havlín

Výtku bych si ale neodpustil k látkové loketní opěrce, ve které se nachází opravdu miniaturní odkládací schránka a samotná opěrka nejde nijak posouvat. Lehce utopená řadící páka taktéž nemusí každého potěšit, aspoň tedy, že její dráhy jsou celkem přesné a manuální řazení u Jazzu mě tak celkem bavilo.

Palivová nádrž se chlubí sníženým profilem a je nainstalována pod předními sedadly, což uvolňuje podlahový prostor pod zadními sedadly. Oproti svému předchůdci má model Jazz 2015 o 95 mm delší karosérii a o 30 mm širší rozvor náprav. Během testu tak vůz nabízel o dost bohatší vnitřní prostor a to ve všech oblastech. Pokud pak touží po srovnání s minulým Jazzem, tak novinka nabízí na předních sedadlech o 30 mm více prostoru pro ramena a zároveň o 20 mm více místa mezi sebou. Cestující na zadních sedadlech pak mají o 115 mm více prostoru pro nohy, o 65 mm více prostoru pro kolena a o 20 mm více prostoru pro ramena.

Co se týče kufru, tak zavazadlový prostor se zvětšil o 17 litrů na 354 litrů (metodika VDA), po sklopení zadních sedadel se objem zvětší na 1314 litrů (metodika VDA). Po vzoru většího HR-V dostal o nový Jazz zadní sedadla Magic Seats, která jsou dělená v poměru 60:40 a lze je používat v celé řadě konfigurací:

Režim Utility – opěrák zadního sedadla se sklopí dopředu, sedák se zasune do prostoru pro nohy zadního cestujícího a vznikne rovná podlaha o délce 1 505 mm (o 80 mm delší, než u předchozí generace Jazz).

Režim Tall – přední strana sedáku zadního sedadla se zvedne nahoru a dozadu a zůstane zajištěna ve svislé poloze. Vznikne tak nákladní výška 1 280 mm od podlahy ke stropu, která umožňuje uložit za přední sedadla vysoké předměty. Kromě této univerzální výšky je dostupný prostor v tomto režimu o 55 mm delší než u předchozí generace Jazz.

Režim Long – opěrák předního sedadla spolujezdce se sklopí dozadu do vodorovné polohy a zároveň se sklopí opěrák zadního sedadla dopředu. Vznikne tunel, do kterého lze umístit předměty dlouhé až 2 480 mm (+80 mm).

Režim Refresh – opěrák předního sedadla se sklopí do vodorovné polohy v rovině se sedákem zadního sedadla a vznikne „gauč“ o délce 1 580 mm (+80 mm). Cestující se mohou posadit dozadu a po dlouhé cestě si doslova „dát nohy nahoru“.

S jedna trojkou se dá zažít zábava

Nový Jazz je vybaven novým 1,3-litrovým benzínovým motorem i-VTEC z řady Honda Earth Dreams Technology, který nabízí výkon 100 koní a motor je možno spárovat s 6st. manuálem nebo automatem CVT. Vývojáři neponechali nic náhodě a vůz nyní nabízí i citlivější a atraktivnější řízení, a to díky novému tužšímu a lehčímu podvozku. Přepracované je i zavěšení náprav, které je vyladěno speciálně pro evropské zákazníky.

K tomu je nutno připočíst to, že zavěšení přední nápravy má novou geometrii s nižším předním středem klopení pro zvýšení stability, která přispívá k přesnějšímu, přirozenějšímu a dynamičtějšímu chování při zatáčení. Pocit zvýšené hbitosti umocňuje nový elektrický posilovač řízení, který reaguje o 22,5 % „rychleji“ (převod řízení je snížen z 18.2:1 na 14.1:1) a poskytuje lepší zpětnou vazbu pro řidiče. 

A jak to všechno funguje v reálu? Nový Jazz je hbité malé městské auto, které u mě dovedlo vyvolat pocit závodníka. V zatáčkách si sice není tak sebejisté jako většÍ HR-V a limit podvozku je nastaven o něco blíže, ale i tak bych bych se nebál prohlásit, že Jazz třetí generace je opravdu komfortním autem, které z posádky nevytřese duši. K zábavné jízdě mi pomáhal i systém AHA, který vlastně zlepšuje dynamickou stabilitu vozu. Reaguje hlavně na rychlé pokyny řízení nebo při vysokém zatížení v zatáčkách, kdy systém aktivního brzdění funguje prostřednictvím stabilizačního systému vozu, je stále aktivní a řidič ho ani nevnímá. 

Přesně tohle jsem zkoušel při ostrých průjezdech zatáčkou a cítil jsem, jak by se vůz rád utrhl a jel pryč ze silnice, ale "něco" jej stále hlídalo. Systém totiž podle potřeby mírně přibrzďuje kola na straně, která je ve směru zatáčení. Výsledkem je zvýšená citlivost a stabilita vozidla, kterou jsem zkoušel párkrát narušit a šlo to poměrně těžce. Podvozek dovedl vyžehlit i větší výmoly, se kterými mělo problém o něco větší HR-V, ale počkejme si na plnohodnotný test, ve kterém prověříme tlumení nerovností na českých "silnicích"..

Samotná pohonná jednotka 1.3 i-VTEC je naprostou novinkou v nabídce Hondy. Chytrá konstrukce tohoto nového čtyřválcového motoru má zaručit stejné potěšení z jízdy jako u předchozího 1,4-litrového motoru. Zároveň dosahuje úspornosti, která odpovídá motoru o obsahu 1,2 litru. Maximální točivý moment je 123 Nm při 5 000 ot./min a maximální výkon hledejme ještě o jeden tisíc otáček výše. Já osobně mohu říci, že motor je skutečně živý, rád se vytáčí až k omezovači a snad jen jeho zvukový projev je lehce výraznější, ale to je čistě jen můj subjektivní názor.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC (2015) | foto: Roman Havlín

Celková účinnost je vylepšena použitím vysokoprůtokového chlazeného systému recirkulace spalin EGR, snížením tření, vylepšenými technologiemi vypínání motoru při volnoběhu a elektronickým řízením proměnného časování vačkového hřídele, které optimalizuje časování sacích ventilů i při studeném startu motoru. Pro zvýšení tepelné účinnosti byl kompresní poměr zvýšen na 13.5:1.

Jak je na tom s výbavou?

Nový Jazz bude k dispozici ve třech výbavových verzích: Trend, Comfort a Elegance. Modely Comfort jsou vybaveny 15palcovými pětipaprskovými litými koly, provedení v nejvyšší verzi Elegance jsou vybaveny sportovně upravenými 16palcovými litými koly, jejichž zdvojená pětipaprsková výplň je kontrastně vyvedena v odstínech Silver a Dark Gun Metal Grey.

Honda Jazz 2015 je k dispozici i ve třech metalických odstínech (Alabaster Silver, Tinted Silver a Brilliant Sporty Blue), třech perleťových odstínech (White Orchid, Crystal Black a Attract Yellow) a rovněž ve dvou základních odstínech (Milano Red a Sunset Orange). Novým odstínem  je pak modrý Brilliant Sporty Blue.

Modely verze Trend mají manuální klimatizaci ve standardní výbavě. Pětipalcový LCD displej ovládání zvuku uprostřed palubní desky umožňuje cestujícím ovládat rádio nebo přehrávání CD či hudby z osobních zařízení prostřednictvím 180wattového audiosystému se čtyřmi reproduktory. Modely verze Comfort jsou pak vybaveny sedmipalcovými dotykovým displejem info systému Honda Connect.

Nejvyšší verze Elegance jsou navíc vybaveny koženým potahem volantu, bezklíčovým odemykáním a startováním a ovladači automatické klimatizace na dotykovém panelu. Nejvyšší verze bude rovněž vybavena jedinečným prvotřídním čalouněním sedadel a chromovými doplňky v kabině.

Nezapomnělo se ani na bezpečnost, takže všechny vozy Jazz prodávané v Evropě budou vybaveny protikolizním systémem Honda (CTBA). Tento systém byl vyvinut za účelem zamezení nehodám způsobených při nízké rychlosti nebo zmírnění jejich následků- Umí několik věcí najednou, takže sleduje vozovku před vozidlem prostřednictvím laserového radaru a automaticky brzdí, pokud zjistí bezprostřední nebezpečí kolize. Systém je navržen tak, aby se aktivoval při rychlosti nižší než 32 km/h. Pokud tento systém zjistí nebezpečí kolize, začne přibrzďovat, vydávat zvuková a vizuální varování a případně naplno autonomně brzdit. 

Motor / převodovka / výkon  Cena: Trend / Komfort / Elegance 
1.3 i-VTEC 2WD / 6MT / 100 koní- 359 900,- / 384 900,- / 429 900,-
1.3 i-VTEC 2WD / CVT / 100 koní- 394 900,- / 419 900,- / 464 900,-
   

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy