Asi si myslíte, že už jsme se úplně zbláznili nebo že je to zpronevěření se názvu našeho autoportálu, ale věřte, že mě samotného zajímalo, jak může dopadnout srovnání automobilu s pohonem všech kol se standarní „předokolkou“ zvláště když jsou si oba srovnávané automobily na první pohled tak podobní...
Francouzští výrobci se již léta vyžívají v kompaktních užitkových automobilech, které se během 90. let samovolně „přetavily“ do malých MPV a mnozí si je již nekupují jen za účelem práce ale také jako užitečné partnery při aktivním trávení volného času. Původně se tyto automobily rodily dosazením „domečku“ na karoserii kompaktu (např. Opel Corsa-Combo, Seat Ibiza-Inca, Renault R5-Rapid, Fiat 127-Fiorino), dnes se (samozřejmě na podvozku již vyráběné typové řady) líhnou svébytné konstrukce docela líbivého designu, jejichž průkopníkem se stala francouzská dvojčata Peugeot Partner a Citroën Berlingo. Později se přidal i Renault se svým Kangoo a právě on se stal také průkopníkem SUV s pohonem všech kol na bázi těchto malých užitkových automobilů. Prodejní počty Kangoo 4x4 především na domácím francouzském trhu svědčí o tom, že se Renault vydal správným směrem, zatímco u konkurenčního koncernu PSA tolik odvahy neměli. U Berlinga respektive Partnera se sice rovněž experimentovalo s pohonem všech kol ve spolupráci se specializovanou firmou Dangel, posléze se však od pohonu všech kol upustilo z obavy před příliš vysokou cenou těchto v podstatě stále především užitkových automobilů, a tak to nakonec skončilo u kompromisního řešení, které má oproti standardním modelům o 30 mm větší světlou výšku, ochranný plech pod motorem a především přední diferenciál se zvýšenou svorností, který se měl na površích s nestejnou adhezí či v nerovném terénu postarat o to, aby jedno z předních poháněných kol mělo vždy dostatek síly vyhrabat se z krizové situace.
U CitroĎnu označili tuto variantu jako XTR a vypustili ji na světové trhy s reklamní kampaní, která nepřímo nabádala vyrazit s tímto automobilem opravdu do terénu. A tak jsme ani my neodolali a postavili CitroĎn Berlingo XTR vedle Renaultu Kangoo 4x4, který je tak jako tak jeho největší konkurent na trhu, aby dokázal, čeho je doopravdy schopen. A díky tomu slaví nyní francouzská dvoukolka premiéru ve 4x4 Automagazínu. Není pochyb o tom, že Berlingo je vedle Kangoo větší, prostornější, má silnější i úspornější motor a je také komfortnější. Při jízdě v Berlingu vysokou rychlostí můžete stále poslouchat rádio, sedadla nabízejí dostatečné pohodlí i komfort a přes užší posuvné zadní dveře je i ve druhé řadě sedadel více místa. I když třeba posaz za volantem také nezapře jeho užitkový původ, varianta XTR vybavená mnoha komfortními prvky jistě potěší i jako rodinný automobil. Renault Kangoo se vyrábí od roku 1997 (varinanta 4x4 od roku 2002), vloni prodělal zásadní facelift exteriéru a na jeho adresu lze konstatovat, že určitě s chutí zvládá velké množství práce, svoji posádky však při tom rozhodně nijak nerozmazluje. Kangoo je užitkový automobil se vším všudy počínaje například praktickým, ale již na pohled laciným čalouněním a konče nedostatečným odhlučněním interiéru. I když standardní výbava v prostředním stupni Expression je slušná, podobně jako u citroĎnu je třeba připlatit si za boční airbagy a klimatizaci, přičemž se ani moc neliší částka, kterou je třeba k těmto, dle mého názoru nutným doplňkům, přihodit k základní ceně. Pokud pak i dále zůstaneme u obou testovaných verzí, jsou cenově srovnatelné a také ve výbavách panuje docela shoda. Nesmiřitelní konkurenti na trhu si zkrátka nedají nic zadarmo. Zanechme však hledání maličkostí typu: „klimatizace od renaultu stojí o 3300 korun více“. Podívejme se raději, co za vynaložené peníze můžeme získat a jak to bude posléze fungovat. Již na silnici je u Berlinga znát, že vpředu „něco je“. Naloženému automobilu se při rozjezdu do kopce na mokrém asfaltu protáčejí kola, v zatáčkách pak zásahy samosvorného předního diferenciálu budete cítit na volantu. I když náklon vysokého Kangoo 4x4 je podstatně větší než u Berlinga a podvozek mnohem hůře filtruje jakékoliv nerovnosti, řízení je celkem přesné a jízdní vlastnosti i na mokré silnici lze hodnotit jako bezpečné. Opouštíme však „teplý azyl“ mokré, ale pořád ještě vyasfaltované silnice a vjíždíme s oběma automobily do nehostiného terénu. Již na polní cestě je Kangoo 4x4 o něco tvrdší a přeci jenom hůře filtruje její nerovnosti, otřesy navíc vyvolávají v jednoprostorové karoserii s velkým vnitřním objemem hrozné zvuky. Berlingo s tím nemá problémy a zvuky od podvozku ani tolik nepronikají do interiéru jako u renaultu. Při průjezdu extrémně hrbolatým terénem je Berlingo stále ještě hrdina, nicméně malá světlá výška nabádá k ostražitosti. I když na silnici již bylo mokro, nenapadalo ještě tolik vody, aby se v terénu vytvořilo kluzké bláto, a tak si troufáme s Berlingem na menší „kopeček“, kde zatím nikdy nezklamala žádná čtyřkolka. Berlingo se po přiměřeném rozjezdu zastavuje v nejprudším místě (asi 20 % stoupání) a už se ani nehne, přičemž se jednostranně protáčí jen kolo s menším odporem. U renaultu sice stěžuje rozjezd do kopce slabší spojka, ale jinak se Kangoo přehoupne přes hranu bez zaváhání. Jedinou situací, v níž je systém citroenu předností, je nerovnoměrný povrch, kdy jedno přední kolo jede po asfaltu a druhé se z nějakého důvodu dostane do bláta nebo na štěrk. Tato přednost se však projeví oproti standardním „předokolkám“, Renault Kangoo 4x4 je totiž připraven díky elktronické regulaci skluzu i na tyto situace.
Jaký je tedy výsledek? Je jasné, že Renault Kangoo 4x4 zůstává i nadále jedinou altenativou malé dodávky do horských oblastí, neboť se díky svému vyspělému pohonu všech kol a velké světlé výšce dokáže vyrovnat s mnoha kalamitními situacemi, které mohou nastat v zimě. CitroĎn Berlingo XTR je kvalitní automobil stojící na půl cesty od užitkové dodávky ke kompaktnímu rodinnému MPV. S terénem a kluzkým povrchem vůbec však tento automobil nikdy nebude mít dobré vztahy, pokud s tím v koncernu PSA něco neudělají a nezařídí, aby stejně jako u Kangoo část točivého momentu putovala v případě potřeby na zadní kola. Osamocený přední samosvorný diferenciál je totiž z hlediska účinnosti v lehkém terénu ale i bezpečných jízdních vlastností na silnici málo efektivní.
Foto: Jiří Kaloč
Srovnávací test: Citroën Berlingo VTR 2.0 HDI vs. Renault Kangoo 4x4 1.9 dCi
Může automobil s pohonem jedné nápravy konkurovat opravdové čtyřkolce? Reklama na Berlingo VTR vybavené samosvorným předním diferenciálem říká, že se s tímto automobilem můžete vydat cestou necestou. Raději si však vezmeme pomocníka v podobě Kangoo 4x4, protože co kdyby...
Doporučit článek
Další zprávy
-
Jan Kraus a výročí talk show: 20 let na obrazovce! Bohdalová přiznala závist
-
Jan Kraus a výročí talk show: 20 let na obrazovce! Bohdalová přiznala závist
-
Bylo to UFO? Pentagon vyřešil jednu z největších novodobých záhad!
-
Netflix není jediný. Kde všude můžete sledovat filmy a seriály?
-
Zápal plic se nevyplatí podceňovat. Může vás i zabít
-
TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc
-
DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky
-
Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru
-
Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?