TEST: Superbu po krku: Hyundai i40 1,7 CRDI

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Že je i40 odsouzena k neúspěchu a ponížení? Ale kdeže, tohle auto je z naprosto jiného těsta. Jeho přednosti sráží jen drobnosti, nepřerostli ale i40 přes hlavu? A jaké drobnosti to jsou?

 Doby, kdy byly auta z dílny Hyundaie atraktivní jen kvůli poměru výbava/cena, jsou dávno pryč. Dospělá i40 je toho důkazem. Přesto to nebude lehké popasovat se s konkurencí, která má čím dál více ostré lokty. Na našem trhu to platí dvojnásob. Nová Škoda Superb je velmi silný soupeř.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Hyundai od podlahy po střechu, nic nového

Nedokáži se ubránit pocitu, že i40 už je prostě okoukaná. Designové linie, které jsou všechno jen ne konzervativní už nelahodí Čechům tak jako dřív. Toť odezva na i40. Nový design světel, přední masky chladiče a kol udělal velký rozdíl, stále ale převládá chaos křivek a linek. Nechci vynášet soudy, ale možná by příští generaci neuškodilo trochu méně „nápaditosti“.

Jako vždy, i dnes, posuďte vzhled „í“40 vy, dle vašeho osobního vkusu, těším se na váš názor.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Zklamou drobnosti, komu přerostou přes hlavu?

Interiér už nepůsobí tak chaotickým dojmem, jako změť křivek karoserie. Přesto to chce dost zvyku a soustředění, abyste se vyznali. Celý týden jsem tápal, kde je jaký ovladač. Moc mi nepomohla ani nedávná zkušenost s i30.

Navzdory tomu vládne uvnitř příjemná atmosféra. Tak nějak auto působí velmi přátelsky. Příjemná a rozměrná sedadla jsou krásně pohodlná. Za volantem naleznete ideální pozici poměrně rychle, volant padne do ruky skvěle a stejně dobře i řadící páka.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Ani za použité materiály se nemusí Hyundai stydět. Spousta měkčeného plastu, koženky, příjemné látky a hezkých dekorů. Bohužel se s měkčenými plasty zapomnělo na některých místech.

Třeba bok středového tunelu u kolena řidiče, kde jsou dva různé tvrdé plasty a vzniká tam ostrá přechodová hrana. Máte kraťasy? Tak po 5 kilometrech budete Hyundai proklínat, za dalších 5 km se s tím smíříte. Nic na tom nemění, že je tam přihrádka. Nevím co bych tam odložil, ale budiž.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Ostatně přihrádek je všude dost. Pití, svačinu, mobil či peněženku, vše pohodlně odloženo v dosahu řidiče. Objemná schránka je pod loketní opěrkou, kterou si ale nemůžete nastavit ani podélně ani výškově.

Plejádu chyb ještě rozšířím o mohutné A sloupky, skrze které je horší výhled šikmo v před. Závažnější prohřešky to ukončím. Aktivace funkce „AutoHold“ (zajistí auto v kopci proti samovolnému pohybu dolů při rozjezdu) je nutná při každém nastartování. Rozpoznávání značek funguje sice dobře, ale systém nějak zapomíná, že křižovatka ruší omezení rychlosti a tak zbytečně mate řidiče.

Výčet chyb přebíjí prostorný interiér. Jak na předních, tak i na zadních sedačkách je prostoru dostatek. Dokonce není problém si dát na zadní sedačce nohu přes nohu. I zavazadlový prostor je velkorysý. Papírových 553 litrů není vůbec málo, koho by to přeci mrzelo, potěší jej nízká nákladová hrana a absence schodu.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Skvělý motor, ale pro jiné auto

Vznětová 1,7 CRDi posílila na 104 kW a stojí na samotném vrcholu nabídky vznětových agregátů. Nutno dodat, že ta není, kdo ví jak pestrá. Jeden atmosférický benzín a dvě výkonové varianty 1,7 CRDi.

Papírově motor slibuje pěkné svezení a nízkou spotřebu. Vše ale stojí a padá na objemu. Od spodu mu chybí síla a pokud mu při rozjezdu nepřipustíte plyn, můžete znovu startovat. Ostatně nic se neděje, dokud se plně netočí turbodmychadlo. A to se roztočí na plné otáčky až při 1750 otáčkách.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Při pohodové jízdě, zní pohodově, tedy téměř jej neslyšíte. Při zátěži se rozezní typickým mechanickým dieselovým klepáním a svůj vznětový původ nezatají ani při studeném startu, kdy je obzvlášť nekultivovaný.

Dynamika ve výsledku není oslnivá a při předjíždění je nezbytností podřadit a hlavně předvídat. Je to velká škoda, zvlášť pokud přihlédneme ke konkurentům, kteří mají na vrcholu nabídky naftové čtyřválce s výkonem o 50 ale i 100 koní vyšší. A věřte, že je to skutečně znát.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Spotřeba paliva je v pořádku. Za celý test jsme se nevzdálili slibovaným 4,6 litrům nafty o víc než litr. Dlouhodobě tedy není problém jezdit pod 6 litrů a jen skutečně neurvalý jedinec bude jezdit za 7.

Sportování zapovězeno, nejlépe se cítí na dálnici

Dobré auto je dobré jen tehdy, pokud dobře jezdí. Tedy alespoň v mých očích. Dlužno říci, že i40 jezdí vskutku dobře.

Byla to radost, proplétat se zatáčkami a vnímat jak precizně kopíruje podvozek zvolenou stopu. Tolik jistoty v zatáčkách jsme rozhodně nečekali. Za kombinaci vlastností by se nestyděl ani prémiový kombík. Podvozek zvládal i svižné tempo a na výtlucích a příčných nerovnostech netancoval, ale s vážností gentlemana vše filtroval a nedovolil, aby cokoliv rušilo posádku.

Hyundai i40 1,7 CRDi | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Nebude to vůbec přehnané tvrzení, pokud řeknu, že cestovat v i40 byla radost. Čert vem, že řízení není zrovna nejkomunikativnější a nejpřesnější. Že řazení postrádá tu poctivou mechanickou preciznost a že jsou brzdy přeposilované stejně jako u drtivé většiny konkurentů. Křižovat Evropské dálnice, nebo tuzemské okresky, snad je to jedno. Tohle auto si v cestování libuje a věřte mi, vy budete taky.

Nebude to mít lehké

Skvělé jízdní vlastnosti mi přidělávají další vrásky na čele. Kdyby byl motor snad jen o 10-15% silnější, byl to poctivý dvoulitr a převodovka byla mechaničtější, snad bych řekl, že má velmi dobře našlápnuto.

Jenže těch drobných chyb je hodně. Motor nepatří k nejsilnějším a tím se nám hodně zužuje výběr potenciálních zákazníků. Však se na to podívejte:
Chcete silnější motor? Pohon všech kol? Umírněnější design? Větší prostor? Lepší image? Tak hledejte jinde.

Hyundai i40 vám naopak nabízí skvělé jízdní vlastnosti, spotřebu pod 6 litrů nafty, hodnotný interiér s dostatečným prostorem a neoddiskutovatelnou originalitu. Pokud nelpíte na výkonu nebo pohonu všech kol, jistojistě i40 zařaďte do výběru, chybu s ní určitě neuděláte.

Kopletní fotogalerie (44 fotek):

Celkové hodnocení: 91 %

Cena základní verze: 669 990,- Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 897 990,- Kč

KLADY

+ originální design

+ kvalitní interiér

+ dominantní jízdní vlastnosti

+ nízká spotřeba

ZÁPORY

- drobné chyby v interiéru

- velká výkonnová rezerva u nejsilnějšího nafťáku

Motorizace
vznětový přeplnovaný řadový čtyřválec
objem: 1685 cm3
nejvyšší výkon: 104 kW při 4000 ot/min.
největší točivý moment: 340 Nm při 1750-2500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3 / 4,2 / 4,6 l
objem palivové nádrže: 70 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy