TEST: Skutečně se Nissan Qashqai 1.6 DIG-T vyplatí? Toto jsme zjistili

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T | foto: Roman Havlín

Současná druhá generace Nissanu Qashqai se stala naším dalším objektem zájmu v rámci týdenního redakčního testu a po verzích s motory 1.6 dCi a 1.2 DIG-T tu máme aktuální novinku. Tou je provedení s novým turbomotorem 1.6 DIG-T, které nabízí výkon 120 kW a výhradně manuální šestistupňovou převodovku. My jsme proto zjišťovali, zda je tato kombinace zárukou zábavy za volantem a do jaké míry se vyplatí její pořízení.

Design

Popisovat již potřetí v řadě design stávající generace Qashqaie už tak trošku postrádá smysl, takže za zmínku stojí jen pár poznatků. Zatímco jeho předešlá generace vypadala poněkud krabicovitě a stávala se někdy terčem kritiky, současné provedení si z toho vzalo ponaučení a výsledek vidíte sami. Krásné křivky karoserie s prvky dynamičnosti, sněhově bílý lak a nebo vcelku povedená 19 palcová litá kola, to vše a mnohem víc dělá z nového Qashqaie pohledný vůz.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T | foto: Roman Havlín

Je pravdou, že současná generace se hodně podobá svému většímu bratrovi s názvem X-Trail, za čež může hlavně trojdílná maska chladiče s chromováním a také dravě vypadající přední světlomety. Ty v našem případě disponovaly klasickými halogenovými výbojkami.

Interiér a výbava

Kabina Qashqaie zaujme hlavně kvalitním zpracováním jednotlivých dílů a přehledností všech ovladačů. Nissan tím pádem dokázal, že i japonský vůz se dokáže kvalitou interiéru přiblížit evropské konkurenci. Palubní deska je taktéž přehledná a na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému s navigací. Negativem ale může být lesklý černý plast okolo ní, na kterém je vidět každá nečistota a otisk prstu.

Co se týče prostoru pro posádku, Nissan na něm u další generace Qashqaie zapracoval a ani přítomnost panoramatické střechy neubrala moc centrimetrů nad hlavami cestujících. Vepředu tak bude mít většina řidičů se spolujezdci dostatek místa ve všech ohledech. Při přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro má kolena. Místa nad hlavou je zde už o něco méně, ale bez problému sem v naprostém pohodlí posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T | foto: Roman Havlín

Námi vybavený vůz nabízel i výbavový paket N-tec za příplatek 23 tisíc Kč. Ten obsahuje panoramatickou střechu a stříbrné střešní lišty. Ve výbavě auta však nechyběl ani asistent rozjezdu do kopce, systém rozpoznání dopravních značek a automatického nouzové brzdění, bezdotykové odemykání a zamykání a nebo systém varování před vozidlem ve slepém úhlu. Za zmínku stojí i systém Nissan Connect, který má hned několik kamer, jenž snímají okolí vozu, díky čemuž se velmi snadno s vozidlem parkuje.

Motorizace a jízda

Nový turbomotor s objemem 1.6 litru o výkonu 120 kW v 5600 ot/min. a točivém momentu 240 Nm navýší cenovku vozu o 75 tisíc korun. S klidným svědomím však můžu říct, že investice se vyplatí hlavně těm z vás, co chtějí od svého Qashqaie solidní jízdní dynamiku a zas tak moc neřeší výslednou spotřebu. Negativem je fakt, že s touto zážehovou šestnáctistovkou nemůžete mít spojen pohon všech kol, takže drsnější terén vám je předem zapovězen. Absenci pohonu 4x4 však Nissan vyřešil chytře, v základu totiž u této verze dostanete víceprvkové zavěšení zadní nápravy. I díky tomu poskytoval testovaný kus opravdu velkou dávku komfortu a jízda samotná byla mnohem větší radostí, než u předešlých testovaných specifikací.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T | foto: Roman Havlín

Samotná pohonná jednotka je velmi tichá, prakticky o ní nevíte a až při vytáčení se do kabiny dostal tlumený brukot, který se celkem dobře poslouchal. Motoru nechybí dostatek pružnosti, ale je potřeba jej poněkud více vytáčet, v nízkých otáčkách se mu totiž moc pracovat nechce. Plný točivý moment se k vám dostane až okolo 4000 ot/min a aby jste mohli s Qashqaiem jet ostřeji, nebojte se motor pořádně vytočit. S motorem je spárovaná i zmíněná manuální převodovka, které nechyběla určitá gumovost a také přechod z druhého na třetí převodový stupeň by si zasloužil více přesnosti.

Nepotěší ani větší prodleva turbodmychadla a pokud budete chtít předjíždět, naprostou nutností je podřazování a vytočení motoru do vysokých otáček, jinak se totiž dočkáte velmi pozvolné akcelerace. S vytáčením pohonné jednotky samozřejmě souvisí i samotná spotřeba, která se za dobu testu pohybovala v průměru kolem 7,2 litrů. Ve městě si testovaný Nissan řekl o 8,4 litru a při velmi ekonomické jízdě se dala spotřeba naopak stáhnout k 5,8 litrům.

Díky nezávislému zavěšení zadní nápravy byl testovaný Qashqai zaměřen hlavně na komfortní přesuny a málokdy se stalo, že by do kabiny pronikl větší ráz od nerovností nebo přejezdu hlubokého výmolu. Za dobu testu jsem zkoušel i ostřejší tempo na okresní silnici a Nissan se držel obstojně, větší náklony karoserie u vozu kategorie crossover nepřekvapí, takže tohle mu nemohu vyčítat. K jízdnímu komfortu přispíval i systém aktivního odpružení, který při přejezdu větších nerovností a následnému rozhoupání auta přibrzdil jednotlivá kola tak, že se minimalizovala typický houpavost.

Resumé

Pokud toužíte po výkonnějším Qashqai, neřešíte nějak moc spotřebu a pohon všech kol pro vás není nutností, pak je tato varianta ideální ke koupi. Motorizace sice potřebuje k předvedení toho nejlepšího vysoké otáčky, ale právě vytáčení a podřazování bude to, co vás bude do značné míry bavit. Potěší i pohodlná a prostorná kabina, nejvyšší maximální rychlost 200 km/h a nebo velmi dobře naladěné odpružení, které dovede vyžehlit i větší nerovnosti. Drobnou vadou na kráse může být naopak například to, že automatický sjezd / dojezd okna najdete jen u řidiče, u spolujezdce totiž tato funkce chybí.

Celkové hodnocení: 88%

Základní cena: 459 900 Kč (Visia 1.6 DIG-T/120 kW)

Cena testované verze s příplatky: 605 900 Kč 

KLADY

- odpružení

- silný motor

- prostorná a útulná kabina

- víceprvková zadní náprava

ZÁPORY

- absence automatického dojezdu okna spolujezdce

- prodleva turbodmychadla

Motorizace  
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 120 kW při 5600 otm/min.
největší točivý moment: 240 Nm při 2000 - 4000 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,1 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.4 l / 4.8 l / 5.8 l
objem palivové nádrže: 65 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy