TEST: Mazda 3 1.5 SkyActiv G100 - Čelem proti downsizingu

Mazda 3 1.5 SkyActive G100 | foto: Roman Havlín

Jedním z aktuálních trendů automobilových výrobců je nasazování maloobjemových motorů, jejíchž nedílnou součástí jsou turbodmychadla. Proti tomuto proudu zvanému downsizing však jde jen malá hrstka automobilek, které jsou navíc převážně z Japonska. Na trhu tak najdeme kupříkladu atmosférickou Hondu Civic 1.8 i-VTEC nebo pro tentokrát otestovanou Mazdu 3 1.5 SkyActive. Jaké dojmy na nás zanechala nová „trojka“, která má motor s netradičním objemem, chybí jí turbodmychadlo a disponuje základním výkonem 100 koní?

Design

Už předešlá generace trojkové Mazdy se mi moc líbila a již tehdy jsem oceňoval designové křivky a tvary, jaké dovedly návrháři vykouzlit. To samé platí i u nejnovějšího provedení, které v někom může evokovat většího sourozence v podobě Mazdy 6. Současné modely od Mazdy totiž využívají stejný designový jazyk a tak si běžný laik někdy nemusí uvědomit, na jaký model se vlastně dívá.

Mazda 3 1.5 SkyActive G100 | foto: Roman Havlín

To však není kritika, nýbrž jen čisté konstatování, tvary automobilu jako takové jsou dostatečně dravé a linky karoserie dle mého názoru elegantní. Pro upřesnění, jedná se o designovou filozofii Kodo, aplikovanou u všech posledních modelů Mazda. Z automobilu tak sálá energie a se správným lakem karoserie (a hezkými litými koly) se z Mazdy 3 může stát s trochou nadsázky umělecké dílo.

Interiér

Testovaná Mazda nabízí při usednutí do interiéru typickou japonskou atmosféru, jakou lze vídat i u ostatních japonských značek. Na mysli tak mám jednoduchost kabiny jako takové, žádné extravagantní nápady a řešení. Na můj vkus je to možná až nudné, ale někdo to může naopak ocenit. Jednoduchost kabiny však má za následek i jednu pozitivní věc a tou je přehlednost všech ovládacích prvků.

Vše je tam, kde má být, v testovaném exempláři potěšila klasická páka ruční brzdy, intuitivní  kulaté ovladače a na vrchu palubní desky se usadil přehledný sedmipalcový displej s navigací. Právě k tomu bych ale měl výhradu, kterou je nemožnost sklopení do útrob palubní desky. Takto trčící displej se totiž může rychle stát terčem nenechavců, protože obrazovka vypadá podobně jako dobře vybavený tablet. 

Mazda 3 1.5 SkyActive G100 | foto: Roman Havlín

Takovou malou kapitolou je i multimediální systém MZD Connect, jenž se ovládá za pomoci zajímavě zpracovaného otočného ovladače. Nechybí mu rychlá odezva, je z příjemného materiálu a samotný systém nabízí širokou škálu funkcí. Mezi ně se řadí i program pro sledování ekonomických parametrů jízdy, který vám prozradí veškeré informace o vašem jízdním stylu a spotřebě.

V rámci prostornosti je současná generace vozu dostatečně prostorná, nabízí přijatelnou porci místa i na zadní lavici, alespoň co se místa pro kolena týče. V oblasti prostoru na hlavou to už ale není tak slavné, za což může hlavně svažující se linie střechy, takže osoby s výškou přes 185 cm se zde začnou po delší jízdě cítit nepohodlněji. Já osobně jsem se však s výškou 180 cm do automobilu vešel zcela bez problémů a neměl jsem problém se pohodlně usadit už na prvotní pokus.

Motorizace a jízda

Pod kapotou námi testované Mazdy 3 pracoval již výše zmíněný atmosférický čtyřválec SkyActiv s výkonem 100 koní a točivým momentem 150 Nm. S ním pak byla spojena šestistupňová manuální převodovka. Technologie SkyActiv navíc znamená, že motor disponuje extrémně vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Aby toho nebylo málo, má i dlouhé výfukové svody v konfiguraci 4-2-1, proměnné časování sacích i výfukových ventilů a dále i přímé vstřikování.

K celé koncepci jsem přistupoval z kraje testu tak nějak nedůvěřivě a až na pár kritických poznámek bych si dovolil říci, že se motor Mazdě povedl.  Kritiku bych vznesl na situaci, kdy je po ránu motor studený a do jeho prohřátí je až přehnaně hlučný, za což můžou volnoběžné otáčky kolem 1900 ot/min. Až po pár minutách se motor zklidní a naopak utichne tak, že jsem se kolikrát zděsil, zda mi motor nechcípl.

Mazda 3 1.5 SkyActive G100 | foto: Roman Havlín

Jelikož se jedná o atmosféru, základním prvkem pro dynamičtější jízdu je slovo „točit“. Motor se prostě musí vytáčet do vyšších otáček, protože jinak se jednoduše nic neděje a automobil je v nízkých otáčkách logicky bez tahu. Pokud jste stavěni na svižnější jízdu, pak musím doporučit motor točit minimálně k 4000 ot/min, kde se začne dostavovat prvotní počátek výkonu a zároveň vrchol točivého momentu. Ale pozor, stále hovoříme o lehce dynamičtější jízdě, nikoliv o plném využití výkonu, pro jeho dosažení je potřeba motor vytočit ještě o 2 tisíce otáček výše.

Za vynikající považuji samotné odhlučnění motoru od kabiny, protože pokud zrovna nevytáčíte motor na nejvyšší otáčky, prakticky o něm za celou dobu nevíte. Bohužel, při plném obsazení vozu a přítomnosti prudšího dálničního stoupání nebylo neobvyklé, že jsem musel podřadit na 4. převodový stupeň a v tu chvíli si celá posádka mohla motor celkem dobře poslechnout.

Co se týče spotřeby, tak ta je logicky o něco vyšší, než u turbem dopovaných jednotek. V případě námi testované verze jsem se v průměru nedovedl dostat pod hodnotu 7 litrů na 100 km. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 8 litrů na 100 km, po vjetí na dálnici jsem se po delší jízdě v polovičním obsazení a v rychlosti 120 km/h dočkal průměrné spotřeby 7,1 litru.

Naopak za další pozitivum bych uvedl propracovaný a velmi dobře odladěný podvozek, který si poradí i s většími výmoly. S lehkým motorem 1.5 se Mazda 3 doslova proplétala nerovnostmi, málokdy přišel do kabiny větší ráz od tlumičů a "trojka" byla velmi agilní. Teprve až při ostřejším jízdním tempu se ukázalo měkkčí nastavení tlumičů, kdy se vůz v prudších zatáčkách nakláněl víc, než by mělo být zvykem. Opět je ale nutno podotknout, že je to na úkor každodenního pohodlí na ostatních typech silnic, což se cení mnohem víc.

Resumé

Záverečný soud ohledně nové Mazdy 3 zní asi takto. S její koupí dostanete jednoduše ale přehledně zpracovaný interiér, vynikající ovladatelnost při klidné jízdě, hodně komfortní podvozek a taktéž dosti zajímavý design karoserie, který rozhodně jen tak nezestárne. Základní motorizace s výkonem 100 koní však při větší zátěži ztrácí dech a ani úspornost není úplně kladným prvkem. Současně s tím se i vyšší postavy mohou pohodlně posadit jen na přední sedadla, vzadu se v případě verze hatchback usadí komfortně jen osoby menšího vzrůstu.

Celkové hodnocení: 85 %

Základní cena vozu: 365 900 Kč (Mazda 3 SkyActiv‐G 1,5 Emotion) 

Cena testované verze s příplatky: 494 437 Kč

KLADY

- zajímavý design

- přehledně zpracovaný interiér

- přesná šestistupňová převodovka

- komunikativní řízení

ZÁPORY

- spotřeba

- nedostatečně velké odkládací prostory

Motorizace  
atmosférický čtyřválec
objem: 1496 cm3
nejvyšší výkon: 74 kW při 6000 ot/min.
nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4000 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.5 l / 4.3 l / 5.1 l
objem nádrže: 51 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy