TEST: Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (135kW) DSG - Se skautem až na vrchol

Nová generace Škody Octavia Scout není v naší redakci úplným nováčkem, nedávno jsme pro vás otestovali benzínovou verzi s motorem 1.8 TSI, ale až doposud nám unikala možnost prověřit její naftovou sestru s motorem ze současné Octavie RS TDI. Pro Scouta je to vlastně nejsilnější motor v nabídce, který je spojen výhradně se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Plná výbava, cena okolo jednoho milionu, silný naftový motor, vyplatí se její koupě?

Design

Asi nemá moc smysl rozebírat design vozu jako takového, Škodovka totiž nabízí širokou škálu individualizací a tak je jen čistě na vás, jaká kola, lak karoserie či další doplňky na svého Scouta zvolíte. Za dobu testu jsem na silnicích potkal 4 další „bratry“ a pokud bych je během jednoho okamžiku postavil vedle sebe, prakticky žádný z nich by nevypadal stejně. 

Tvář testovaného Scouta byla samozřejmě chráněna bohatým oplastováním, krytem podvozku a motoru. Vůz se dále chlubil litými 17" koly a světle modrým lakem karoserie, který bych si ale já osobně nezvolil. Jinak se ale po stránce vzhledu nedá vozidlu nic moc vytknout, každý z majitelů má svůj styl a co se může líbit jednomu, druhému to může připadat nevkusné.

Interiér a výbava

V interiéru je to stejná písnička jako minule, plastové speciální dekory všude možně po kabině navozují drsnost, na spodním rameni koženého volantu je umístěno logo Scout a až na výjimky se v interiéru nacházejí měkčené plasty. Ve voze jsem trávil většinu týdne a najel jsem s ním přibližně tisíc kilometrů, což byl víc než důkladný test toho, jak moc příplatkové budou polokožené sedačky pohodlné. Na konci testu jsem musel uznat, že sedadla jsou dostatečně pohodlná, obě přední měla kompletní elektrické nastavení a v tuhých ranních mrazech se hodilo i jejich elektrické vyhřívání. 

Místa pro posádku je v Octavii Scout dostatek, ve 4 lidech a s plně naloženým kufrem nebyl problém ujet trasu o několika stovkách kilometrů a nikdo si přitom nedovolil uštědřit poznámku na nedostatek místa v jakémkoliv směru. Z automobilu je ale trochu horší výhled dopředu, což se týká vlastně všech Octavií. Zavazadlový prostor nabízí v základu skvělý objem 610 litrů, což je naprosto stejně jako běžná Octavia Combi. Ložná hrana je umístěna ve výši 630 mm a při otevření víka zavazadelníku se pod něj vejde i osoba s výškou 190 cm. Potešil i příplatkový síťový systém, který podržel vetšinu zavazadel na svém místě.

Co se týče samotné výbavy, vůz byl doslova nacpán vším možným. Samozřejmě nechyběly ani příplatky, díky kterým se vlastně výsledná suma neostýchala překročit milion korun. Ve výbavě nechybělo panoramatické výsuvné střešní okno, startování tlačítkem, audiosystém Canton s 8 reproduktory, přídavné dálkové topení, bi-xenonové natáčecí světlomety, zatmavená boční okna SunSet nebo celá plejáda asistenčních pomocníků.

Motor a jízdní dojmy

Jak už bylo zmíněno, pod kapotou vozu pracoval naftový agregát 2.0 TDI z aktuální Octavie RS TDI. To znamená výkon 135 kW a točivý moment 380 Nm, který je posílán na všechna čtyři kola skrze systém Haldex 5. generace. S motorem spolupracovala automatická převodovka DSG se šesti stupni, která navíc měla funkci Sport.

A jak to vše dohromady funguje? Scout TDI se rozjížděl pokaždé hladce, převodovka málokdy zaváhala a typické cuknutí jsem zažil snad jen jednou. Mě osobně ale scházela pádla pro řazení pod volantem, tak nějak by se mi ke Scoutu hodila, doposud tak můžete řadit manuálně jen za pomoci přesunutí voliče řadící páky.

Vůz měl i příplatkový jízdní systém s několika profily, který jsme už několikrát v testovaných Octaviích měli. Nejvíce jsem využíval profil ECO, při kterém je odezva na plynový pedál sice o něco tupější, ale když nikam nepospícháte a máte v plánu ujet v pohodovém tempu trasu 200 km, vůz si jen tiše brumlá a víc než motor slyšíte dunění kol a rázy od podvozku. Při tomto režimu navíc motor sám vyřazuje na neutrál v případě, že pustíte pedál plynu, takže i to přispívá ke snížení průměrné spotřeby. Krom úsporného modu ECO je tu dále klasický Normal, Individual a konečně Sport. Právě poslední zmíněný dovede se Scoutem dělat divy, motor se nechá vytočit až k omezovači a vy cítíte, jak všech 184 koní chce vyskočit z pod kapoty. Při prudké akceleraci je ale mnohem lepší řadit manuálně, protože jinak v automatickém modu následují příliš vysoké otáčky, ztráta výkonu a pouhý "řev" jednotky, což už není moc efektivní.

Jelikož se Scout tváří drsně, rozhodl jsem se jej vytáhnout i do terénu a byl jsem moc zvědav, zda ho dostanu do úzkých. Za dobu testu se mi to povedlo jen jednou, ale to už jsem byl téměř zapadlý všemi čtyřmi koly v hlubokém blátivém povrchu. Jinak se Octavie Scout víc než osvědčila, projela hlubší sněhové závěje, vyšplhala dost zledovatělé a zasněžené točivé horské silnice a systém Haldex proto někdy dostával víc než zabrat. Výsledný dojem z jízdy v terénu je takový, že v případě kvalitního obutí se dá se Scoutem vyjet a projet to, na co by jste si zřejmě vy sami netroufli, ale pravověrné terénní dovednosti od něj úplně čekat nemůžete.

Jediným možným omezením při jízdě mimo silnici je světlá výška, která oproti standardní Octavii narostla o 31 milimetrů. Nesmím zapomenout ani na spotřebu, která se v průběhu testu pohybovala na celkem přijatelné hranici. I přes vyšší výkon, plně naložené auto a občasné tvrdé zacházení si motor řekl v průměru o 7,7 litru na 100 km, Zda je to hodně či málo, to nechám na vás, při hodně lehké noze a jízdě skoro na vítr se dala spotřeba stáhnout ještě o litr méně, ale spíše počítejte se spotřebou okolo osmi litrů.

Octavie Scout je však i nadále celkem pohodlným a přitom optimálně tvrdě naladěným autem, v zatáčkách se přehnaně nenaklání, dobře drží stopu a na 17” litých kolech dobře filtruje většinu nerovností. Bohužel, odhlučnění podvozku není úplně nejlepší a pokud pojedete delší trasu například po D1, po delší době vás bude hluk od kol a tlumičů otravovat.

Resumé

Octavia Scout s nejsilnějším dostupným naftovým motorem je vhodná především pro ty, kteří si chtějí užívat dostatečnou jízdní dynamiku a čas od času se pohybují i na hůře udržovaných komunikacích. Vůz nabídne velký zavazadelník, bohatý vnitřní prostor, dobré jízdní dovednosti a v případě příplatků i dost dobrou výbavu. Negativy může být příliš vysoká cena, zmíněné příplatky a také hluk od kol a podvozku.

Celkové hodnocení: 88 %

Základní cena vozu: 742 900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 1 022 400 Kč

KLADY

- užitečnost

- prostupnost lehčím terénem

- silný a kultivovaný motor

- prostorný a dobře zpracovaný interiér

- pohon 4x4

ZÁPORY

- některé zbytečné příplatky

- odhlučnění podvozku

Motorizace   
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 135 kW při 3500 ot/min.
největší točivý moment: 380 Nm při 1750 - 3000 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 219 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.8 l / 4.6 l / 5.1 l
objem palivové nádrže: 55 litrů
palivo: nafta

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy