Genesis je primárně určený pro domovský (Jihokorejský), Americký popřípadě Australský a Čínský trh, přičemž se zřejmě bude dobře prodávat také v Rusku. Evropa, jako dosti specifický a hodně vybíravý trh není pro Genesis rájem. Dokonce ani automobilka s výraznými prodeji nepočítá. Jeho úloha je tu spíše jako demonstrace Evropanům, že Hyundai umí udělat i luxusní a poměrně silnou limuzínu, která skvěle vypadá, má kdejakou technologickou vymoženost a nabízí poměrně komfortní svezení. To však neznamená, že spousta lidí, by s ním nebyla spokojená.
Design – působivý a neotřelý
Naprosto upřímně, auto vypadá vážně skvěle, ač se mi snad žádný Hyundai moc nelíbil, tak Genesis mě uchvátil. A nejsem rozhodně sám. Hodně lidí jej pochvalovalo, často se za ním otáčelo a dvakrát se mě dokonce zeptali, co to je za auto, co umí co má pod kapotou a kolik to stojí a všichni žasli.
Přesto se nemohu ubránit několika dojmům, především podobnostem s jinými značkami. Logo mi trochu připomíná Aston Martin, maska zase Audi a zadek trochu Maserati. Nechci designerům Hyundaie křivdit, že se inspirovali jinde, nebo dokonce tvrdit, že kopírovali od ostatních. Jen v tom vidím podobnost.
Interiér – na první dojem neuvěříte, že je to Hyundai
Exteriér mě velmi mile překvapil a o to lepší dojem ve mně vzbudil interiér. Už při otevření masivních dveří, které se za mnou elektricky dovřely, a usednutí do rozměrných sedaček mě okouzlilo. Toto kouzlo trochu zmírnilo při pohledu na „obarvené“ kožené čalounění, které od modrých džin předchozích řidičů neslo modré tóny.
Jinak sedačky a kožené čalounění působilo velmi hodnotným dojmem. Krásná kombinace světle béžové s černým kontrastním obšitím a pravým tmavým jasanovým dřevem. Luxusní dojem opět zavanul. Po trochu důkladnějším zkoumáním zjišťuji, že tu je pět rozdílných dekorů. Středový tunel tmavě šedým plastovým dekorem s podivnou konturou, výplně dveří a část palubní desky dřevem a matným hliníkem, okolí ovladačů a řadící páky s černého leštěného plastu a pak pár detailů z imitace chromu. Do toho tmavé měkčené plasty v černých, tmavě šedých a béžových barvách.
To však nic neměnilo na pohodlí, které uvnitř panovalo. Velkorysá dobře tvarovaná sedadla s vyhříváním i ventilací, plně elektricky polohovatelná. Ruku v ruce se skvělými sedadly jde i nabídka prostoru. Na všech místech, krom prostředního vzadu budete mít dostatek prostoru jak na nohy, či v oblasti loktů a hlavy. A to i při cestování ve čtyřech. K tomu ještě dojem vzdušnosti, díky velkým zadním bočním oknům a zejména prosklené střeše. Zde obstál Genesis bravurně.
Ostatně Genesis by skvěle zvládal i funkci limuzíny. Zadní sedadla se dají posouvat a polohovat jak v podélném směru tak i úhel sklopení opěradla. Navíc ze svého místa můžete posouvat sedadlem spolujezdce a udělat si ještě více místa na nohy. Ze zadního sedadla můžete ovládat i hudbu ve voze tedy rádio, přehrávání médií a ovládání hlasitosti či úplně vypnutí.
Řidiči sekunduje hned několik asistentů, krom adaptivního tempomatu, třeba hlídání mrtvého úhlu, udržování jízdy v pruzích, čtení značek nebo adaptivní ovládání světlometů, které jsou „jen“ bi-xenonové. Samozřejmostí je navigace, příjem DAB, 360° kamerový systém kolem vozu a asistent pro automatické parkování či detekci projíždějících vozidel při vyparkovávání z řady vozidel. To vše ve standartní výbavě. Chybí tu však zásuvka na 230 V a vzadu nečekejte samostatné ovládání klimatizace, a už vůbec ne digitální. Jen si můžete regulovat teplý/studený vzduch, který k vám bude proudit…
Cena
Původně jsem nechtěl Genesis srovnávat s konkurencí. A ani není u mě běžné v testech rozebírat cenovou politiku jednotlivých modelů, ale mám za to, že to mnohým z vás pomůže si auto zařadit do příslušného „segmentu“. I když má rozvor náprav o něco delší než A8 a téměř shodný s BMW 7, svou velikostí uvnitř a vlastně i co do vnějších rozměrů spadá spíše do sfér A6, BMW 5 či Mercedesu E. Svou roli konkurenta hraje trochu neobvykle.
Genesis začíná a končí na cenovce 1 629 990 Kč. Základní cena BMW 5 s obdobně výkonným motorem začíná na ceně 1 552 000 Kč, Audi A6 na 1 453 900 Kč. Samozřejmě bez výbavy, kterou Hyundai nabízí, zato s daleko lepšími dynamickými parametry a nižší spotřebou.
Jízda a motor – sametově hladký, nenaddimenzovaný
V ceníku naleznete kromě jediné ceny a výbavy i jediný motor a převodovku. Pro tuzemské zákazníky má Hyundai vidlicový atmosféricky plněný šestiválec s objemem válců 3,8 litru. Hliníkový blok, rozvodový řetěz variabilní sání, proměnlivé časování sacích a výfukových ventilů či přímí vstřik paliva, to vše znamená výsledných 232 kW a 397 Nm točivého momentu. Realita nabízí zrychlení z 0-100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost 240 km/h. Není to oslnivé, ani na papíře a ani ve skutečnosti.
Na dvoutunovou limuzínu to ale bohatě stačí. Závodit se s ní nebude, na sportovní jízdu bude muset majitel jednoduše rezignovat. Zato se ale motor umí odvděčit. Sametový chod, který rostoucími otáčkami připravuje nádherný zvuk, který graduje a u červeného pole návykově potěší každého petroheada. Do zhruba 3 tisíc otáček o motoru prakticky nevíte. Díky absenci turbodmychadla o něm nevíte ani po stránce síly, v nízkých otáčkách má motor letargický projev. Síla přichází přichází až při 4 tisících. Maximum točivého momentu dorazí při 5000 otáček za minutu.
Motor není ideální na sprintování a rozjíždění dvoutunového monstra, jakmile se dá do pohybu umí být poměrně svižný a to až do rychlostí 200 km/h. V uzákoněném rychlostním spektru na našich silnicích nebudete mít žádný problém.
Motoru sekunduje osmistupňová automatická převodovka. Neoplývá závratnou rychlostí řazení, ale plynulé a téměř necitelné měnění rychlostí zvládá poměrně dobře. V eko režimu posílá otáčky hodně dolů a ve sportovním naopak nechává vytáčet motor trochu více. Taková klasika, bohužel při manuální módu musíte na převodovku čekat a čím více stupňů tím déle, tedy při 90 můžete jet klidně na osmičku a pro předjetí chcete třeba trojku. Víc netřeba komentovat.
Podvozek disponuje „pouze“ adaptivními tlumiči, které sice neumí jednotlivým nastavením měnit charakter podvozku tak jako u Passatu, ale i tak je podvozek konejšivě pohodlný. Zdatně filtruje všechny nerovnosti a to i ostré, při kterých si občas jen decentně bouchne či zatřese. Na druhou stranu je poměrně dobrou oporou pro řidiče. I když se Genesis výrazněji naklání, tak podvozek drží jak přikovaný. Dlouho se chová neutrálně a až v opravdu vyostřených situacích přechází do bezpečné nedotáčivosti.
Když jsem na výjezdu na vytočenou dvojku přidal plyn, pohon všech kol měl tendenci poslat auto dveřmi napřed, bohužel jej zastavila stabilizace a kontrola trakce a ano, obojí nelze částečně deaktivovat a už vůbec ne vypnout. Škoda, třeba Audi A8 tuto možnost nabízela.
Spotřeba u takto objemného motoru, se šesti válci a bez dopování turbodmychadlem, bude logicky vysoká. V dopravní špičce při projíždění městem (Genesis nemá Start/stop) bude usrkávat i přes 20 litrů na 100 km. Mimo něj umí umírněnou jízdou jet i pod 10 litrů na 100 km, dálniční přesun znamená 12 spíše 13 litrů. Kombinovaně jsme se pohybovali kolem hodnoty 14, nejnižší spotřebu jsme měli 8,7 (50 km) a nejvyšší 37 litrů (7 km).
Závěr – pro koho jsi, Genesisi?
Teď bych rád naznačil, kdo je podle mě vhodným zákazníkem. Je to někdo, kdo tolik nenajezdí, chce luxusní limuzínu, nejde mu o vychloubání se před sousedy a zkousne některé nedostatky. Za cenu BMW 5 se základnější výbavou dostane plně vybavený Hyundai. Hlavním vodítkem tedy bude to, jak velký máte, vy a vaše peněženka, odpor k častým návštěvám čerpací stanice.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena: 1 629 990,- Kč
Cena testované verze: 1 629 990,- Kč
Klady:
+majestátní a líbivý vzhled
+zpracování a odhlučnění kabiny
+kultivovaný a výkonný motor
+komfortní podvozek
Zápory:
-pomalejší převodovka
-vysoká spotřeba
-je to Hyundai
Motorizace:
Zážehový atmosférický vidlicový šestiválec
objem: 3778 cm3
nejvyšší výkon: 232 kW
maximum točivého momentu: 397 N.m.
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 6,8 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 16,2 / 8,9 / 11,6