TEST: Land Rover Defender 90 Station Wagon 2.2 TD SE - Jen pro opravdové chlapy

Pro opravdové dobrodruhy nebo milovníky drsného terénu je na světě jen hrstka aut, která jsou schopna zvládnout i místa, kde se dá jít někdy sotva pěšky. Jedním z vyvolených je britská legenda se jménem Land Rover Defender. Právě ten k nám dorazil v „nejnovějším“ vydání na redakční test a pár dní strávených v jeho společnosti, stálo víc jak za to.

Historie Defenderu vlastně sahá až do roku 1983, ačkoliv samotné označení Defender je používáno až od roku 1990. Zajímavostí je také to, že společně s Mercedesem třídy G patří k nejznámějším pravověrným offroadům a při pravidelné a pečlivé údržbě i téměř k nezničitelným. Celá karoserie Defenderu je navíc sestavena z jednotlivých dílů, které jsou k sobě přišroubované nebo nýtované. 

Design

Za celou dobu výroby se design kultovního Brita prakticky nezměnil. Obrovská mřížka chladiče, kulaté přední světlomety, velký nápis DEFENDER na hraně kapoty a nebo klasický krabicovitý tvar karoserie, to a mnohem víc už z dálky napoví, že se k vám blíží terénní ikona, kterou zastaví jen máloco.

Pro co největší úsporu váhy má vůz panely karoserie, jenž jsou vyrobeny ze slitiny hliníku a hořčíku. Současný Defender je navíc hodně drsně vyhlížejícím autem a na silnici poutá patřičnou pozornost. Za dobu testu o něj jevili největší zájem hlavně muži ve středních letech, kteří už dovedou ocenit potenciál a "jméno" auta samotného.

Interiér a výbava

Obvykle bych zde v této pasáži rozepisoval do podrobna luxus a bohatou výbavu testovaného vozu, jenže problém je, že přesně tohle u Defenderu tak úplně nejde. Land Rover totiž Defendera staví hlavně s ohledem na funkčnost a tak se za největší prvek luxusu dalo považovat elektrické stahování oken, kožená rozměrná sedadla s logy výrobce nebo manuální klimatizace. Jinak zde nečekejte nic z moderní doby, žádné senzory, airbagy nebo snad xenonová světla.

Pracant z Británie je zkrátka stvořen pro ty, kteří ocení hlavně poctivou mechaniku, jednoduchost a nepotřebují mít okolo sebe rozmary dnešní doby. V kožených sedačkách se ale sedělo výborně, až jsem byl překvapen, jaké pohodlí dovedou poskytnout. Dalším vynikajícím prvkem výbavy je autorádio s neskutečně dobře hrajícími reproduktory. I při vysoké rychlosti (a tím pádem velkém hluku v kabině) dovede autorádio veškerý ruch v kabině "přehlučit" a já si mohl užívat svou oblíbenou hudbu v kvalitě, za kterou by se nemusely stydět ani prémiové audiosoustavy.

Výhled z vozidla je vynikající do všech stran, vysoký posez je výhodou a snad jen výška auta samotného je překážkou při vjezdu do některých podzemních garáží. Zavazadelník v Defenderu je vlastně jen na oko, protože zadní část verze Station Wagon zabírají samostatná zadní sedadla a i po jejich vyjmutí vám zůstanou v podlaze „součásti“, přes které jen těžko budete skládat nějaká větší zavazadla.

Kdo by však chtěl svého Defendera vymazlit, má přeci jen možnost výběru z množství příplatků. Mnou testované provedení neslo označení SE, tedy to nejvyšší. V něm majitele přivítají kupříkladu přední sedadla čalouněná prémiovou kůží v kontrastních odstínech Bi-Color, dálkové ovládání centrálního zamykání a nebo autorádio, které přehraje formáty CD/MP3/ a má přídavný vstup pro AUX a USB a systém Bluetooth. Pro větší bezpečí pak lze automobil dovybavit zabezpečovacím systémem, imobilizérem a externí alarmovou jednotkou se záložním akumulátorem.

Motor a jízdní dovednosti

Současného Defendera můžete mít jen s jedním motorem, a tím je naftová jednotka 2.2 TD4. Její výkon 122 koní a točivý moment 360 Nm celkem postačuje, koneckonců, Land Rover Defender nikdy nebyl tvořen za účelem rychlých přesunů po dálnici.

I když, předchozí věta není tak úplně pravdivá, protože existuje i méně obvyklá varianta s osmiválcovým motorem 4,2l Supercharged, která zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy. V našem případě klasický naftový "dělník" zrychlí z 0 na 100 km/h za 15,8 sekundy a jeho maximálka činí 145 km/h. Maximální rychlost ale berte s rezervou, v tempu nad 100 km/h je totiž vůz hodně náchylný na jakýkoliv poryv větru a každá změna směru se musí provádět s citem.

Nyní je vhodné zmínit i důležité parametry, protože jen málokdo se pustí do opravdové divočiny, když neví, co jeho stroj dokáže. Brodivost auta je 65 cm, v krátké testované verzi Defender zvládne stoupavost 45°, boční náklon 45° a nájezdové úhly jsou 48° vpředu/49° vzadu. V praxi to znamená, že to bude řidič, který to vzdá dřív než samotné auto. Při testu jsem samozřejmě zkoušel hlavně jízdu v drsném terénu, takže stranou nezůstal hlubší písečný povrch a nebo bahnité koleje od traktoru. Výsledek? Za pomoci pořádného obutí do drsných podmínek, velké dávky odvahy, redukce a uzávěrky diferenciálů se mi ani jednou nestalo, že bych Defendera dostal do úzkých. Prakticky se dá říci, že tam, kde rádoby offroady a velká SUV končí, tam drsný Brit začíná. 

Samotný motor splňuje emisní normu Euro 5 a jedná se o novou generaci motoru Ford Puma. I přesto, že se Land Rover snažil o co největší ekologičnost jednotky, hodnota vypouštěných emisí CO2 není vhodná pro každého, činí totiž 266 gramů na ujetý kilometr. Drsnost se vyznačuje i ohledně spotřeby, která u Defenderu prakticky nikdy nespadne pod deset litrů. Tabulkové hodnoty, kdy vůz slibuje kombinovanou spotřebu 10 litrů, dosáhnete jen s velkým sebezapřením.

Jelikož jsem vůz projížděl převážně v terénu, za několik dní testu jsem projel více jak ¾ nádrže a výsledná spotřeba se dle mých propočtů vyšplhala na 14,3 litru na 100 km. Proto jak jsem již zmínil v nadpisu, LR Defender je jen pro opravdové chlapy, kteří mají velkou dávku adrenalinu v krvi a také tučné bankovní konto. Provoz vozu samotného totiž není nic levného a jeho pravidelná (a nutná údržba) taktéž nestojí pár korun.

Dobré je zmínit, že s motorem spolupracuje manuální šestistupňová převodovka s krátkými a přesnými drahami. Při každém zařazení je doslova cítit, jak jednotlivé převody přesně zapadají a ztuha jdoucí řadící páka po chvíli řidiči ukáže, že se s ní musí zacházet tvrdě a bez slitování. Hnací moment je od motoru veden přes převodovku, za níž následuje rozdělovací převodovka.

Posilovač řízení je taktéž nastaven na tuhý chod a na každou korekci se musí vynaložit trochu vyšší síla. Po delší jízdě tak bylo celkem časté, že jsem z kabiny Defenderu odcházel, jako bych právě strávil několik desítek minut v posilovně. K tomu se přidával i značný hluk od motoru a okolí, čímž auto dává jasně najevo, že jeho domovem je hlavně pomalejší jízda v hlubokých terénech.

Resumé

Land Rover Defender je typickým příkladem pravověrného offroadu, který v rukách správných majitelů odvede více jak pořádný kus práce. V terénu se nezalekne téměř ničeho, v kabině vládne prostornost a posádka si musí zvyknout na vyšší hluk od motoru a okolí. Je to zkrátka hlavně pracovní nástroj, který není přecpán žádnou moderní elektronikou, vše je zde mechanicky poctivé a jeho případný řidič si řízení musí vyloženě odpracovat. Odměnou mu bude prostupnost téměř jakýmkoliv terénem a dovednosti, o kterých si většina "konkurence" může nechat leda zdát.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena vozu: 879 791 Kč (Defender 90 SW 2.2 TD4 E)

Cena testované verze: 994 499 Kč

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy