TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI (66 kW) Style - Soupeř z Boleslavi

Nová Škoda Fabia je v naší redakci vůbec poprvé a na den, kdy dostaneme klíčky od vozu, jsme se těšili opravdu moc. Zajímalo nás totiž, jak si česká novinka povede s čtyřválcovým benzínovým motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW a hlavně, zda dovede v dalších oblastech konkurovat nedávno testovanému Hyundai i20 nové generace.

Design

Pokud bych měl hned zkraje porovnat novou Fabii s modelem i20 od Hyundaie, nejsem úplně přesvědčen, kdo by se mohl stát vítězem. Zatímco korejský hatchback sází na ostré a dravé linky karoserie, nová Fabia je auto mnoha tváří. Při jejím výběru totiž hodně záleží na tom, jaký zvolíte odstín laku a jaká se rozhodnete mít na autě litá kola.

Mnou testovaný kus nesl bílý lak karoserie a povedené lité 16ti palcové disky. I bez toho se mi však Fabia třetí generace jeví jako sympatické a nepříliš extravagantně vypadající auto. Dle mého názoru hlavně ženy ocení její ladné křivky, smějící se zadní a přední světlomety, popřípadě vcelku krátkou záď. Automobil je zkrátka jako dělaný pro ty, kteří nehledají nic do očí bijícího, ale možností, jak si svou Fabii vyšperkovat, je ve výsledku takové množství, že každá Fabia může vypadat jako originál.

Interiér a výbava

Kabina nové Fabie dostala velkou porci změn a pokud by do interiéru usedl běžný laik, prakticky by nejspíš řekl, že sedí ve větším současném Rapidu Spaceback, popřípadě Octavii. Škodovka do nové Fabie narvala široké spektrum moderních materiálů, vykouzlila hezké zpracování všech ovladačů a ve srovnání v provedení kabiny jasně vede Fabia nad současnou i20. Vše zde má svoje místo, provedení ovladačů je příjemné na pohled i dotek a snad jen ovládání výhřevu zadního okna a tlačítka na výhřev sedaček ve mně evokují vzpomínky na ovladače první generace Fabie. Výtku bych měl i k bílé liště před místem spolujezdce, kam se dá na přání "natisknout" vaše oblíbená fotografie. Osobně bych si tento prvek do své Fabie nepořidil, řidiče to může rozptylovat od řízení a po letech provozu se z oblíbeného obrázku může stát okoukaný kus "něčeho".

Velikost kabiny nové Fabie mi upřímně řečeno vyrazila dech. Se svou výškou 180 cm jsem se zde cítil komfortně, i do šířky jsem měl dostatek místa pro svá kolena a lokty. Velkým překvapením je prostornost vzadu, pro kolena to zde sice není žádná sláva, ovšem dozadu se posadí osoby až do výšky 190 cm. Pokud sem však někoho takového usadíte, jediný problém bude, že jeho kolena se po delší cestě odporoučí. U malé Fabie se však s menším vnitřním prostorem tak trochu počítá a tak je tohle auto špíšš vhodné jako druhý vůz do rodiny. Přední sedadla nabízela dobré boční vedení, v zatáčkách bych sice uvítal pevnější bočnice, ale na běžné denní cesty a občasné projetí okresní silnice to bohatě postačuje.

Stranou nemůžeme vynechat ani objem zavazadlového prostoru, který u nové Fabie činí krásných 330 litrů. Tato hodnota je například o rovných 50 litrů větší než u aktuální generace Volkswagenu Polo. Komu by to připadalo málo, sklopením zadních opěradel se naskytne objem 1150 litrů. Po sklopení zadní řady se mi však v zavazadelníku vytvořil zhruba deseticentimetrový schod. Kdo by i tak nebyl spokojený, v nabídce výrobce je i na rodinnu více zaměřená Fabia Combi, která výsledný schod řeší příplatkovou mezipodlážkou.

Motorizace a jízda

Pod kapotou testované verze pracoval již zmíněný čtyřválcový zážehový motor o objemu 1.2 litru TSI. Jeho výkon v tomto případě činil 66 kW a 160 Nm točivého momentu, přičemž testované provedení může spolupracovat pouze s manuální pětistupňovou převodovkou. Kdo je čirou náhodou polykačem dálničních kilometrů, možná by měl volit silnější verzi motoru TSI, popřípadě naftovou Fabii 1.4 TDI s automatem DSG, kterou taktéž pro vás v nejbližší době otestujeme.

Nová Fabie s motorem 1.2 TSI váží dle tabulek 1109 kg (s řidičem o váze 75 kg) a tak je na místě prozradit, zda na to výkon 66 kW a točivý moment 160 Nm vlastně stačí. Má odpoveď zní, že rozhodně ano. Ve městě je benzínová verze jako ryba ve vodě, odpich z místa je až neskutečný a motor jde s chutí do vysokých otáček. I na dálnici jsem se přesvědčil, že za cenu vysoké spotřeby lze držet krok s mnohem silnějšími soupeři. Bohužel, při vyšších rychlostech se začnou u vozu projevovat nedostatky, se kterými jsem tak trochu dopředu počítal. Jelikož Škoda Auto má v nabídce celou plejádu modelů, u Fabie se logicky šetřilo na zvukové izolaci motoru a dveří.

Výsledkem je, že při tempu vyšším jak 130 km/h vás bude obtěžovat hluk od okolí a od motoru. Částečně za to mohly i vysoké otáčky motoru díky chybějící šestce, takže u verze s výkonem 81 kW (manuální šestikvalt nebo 7st. automat DSG) by se měl hluk od motoru dostávat do kabiny mírnějším způsobem. Co se týče spotřeby, ta je silně závislá na stylu jízdy a obsazení vozidla. Za dobu testu jsem se s poloprázdným autem dostal na kombinovanou spotřebu 6 litrů, přičemž jsem se opravdu snažil o eko jízdu. V případě ostré jízdy, kdy jsem otáčky hnal skoro až k omezovači, na dálnici jsem byl častým návštěvníkem levého pruhu a i na okresce jsem se tu a tam nechal unést, na mne na konci dne svitila cifra 8,4 litru.

U nové Fabie mne celkem překvapilo, jak je celkem pohodlná. Pohodlností nemám na mysli sedadla, ale spíše podvozek, který je naladěn tak nějak "neutrálně". Abych to uvedl na pravou míru, při ostrém úhybném manévru se automobil trošku více naklání, elektronická stabilizace má však někdy hodně práce, aby vůz zklidnila. Naopak při přejezdu větší nerovnosti se do kabiny dostávaly tu a tam údery, které nebyly vůbec příjemné.

Nová Fabie ale i tak udělala velký krok oproti své druhé generaci, na delší přejezdy po nekvalitní silnici však vůz úplně není. O zábavu na silnici se snažil starat i systém XDS+ na přední nápravě, který supluje klasický mechanický samosvorný diferenciál. Elektronika má za úkol co nejvíce eliminovat nedotáčivost, což se jí do jisté míry daří. I přesto to vše se nedá s Fabií "řádit" tak, jak by jste asi zprvu čekali. Testovaná verze neoplývala zas tak vysokým výkonem a i kdyby, vše do určité míry brzdil podvozek, který je v zatáčkách možná až moc měkký a na větších nerovnostech naopak tvrdý.

Resumé

Nová generace Škody Fabie si opět najde své procento zákazníků, tak jako tomu bylo i u předchozích dvou generací. Nejnovější provedení má rozhodně na co navazovat a zdokonalilo se v tom, co jí ostatní dříve vyčítali. V porovnání s korejským Hyundaiem i20 si Fabia vede rovnocenně, v některých oblastech vede jasně Hyundai (např. lepší podvozek), v něčem zase dominuje Fabia (zpracování interiéru). V případě její koupě bych hodně váhal, jakou motorizaci si zvolit pod kapotu. Osobně bych asi sáhl po silnější benzínové jednotce TSI, popřípadě po naftové jednačtyřce.

Celkové hodnocení: 85 %

Základní cena vozu: 305 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 362 800 Kč

KLADY

- příjemný design

- bohatý vnitřní prostor

- zpracování a přehlednost ovladačů

- jízdní dynamika

ZÁPORY

- na větších nerovnostech nejistý podvozek

- nemožnost dokoupit xenonové světlomety

Motorizace   
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1197 cm2
nejvyšší výkon: 66 kW při 4400 - 5400 ot/min.
největší točivý moment: 160 Nm při 1400 - 3500 ot/min.
palivo: benzín
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6 l / 4 l / 4,7 l
objem palivové nádrže: 45 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy